سریال افعی تهران و گزند هایش

 

از قسمت اول تا میانه سریال بیشتر با یک اثر روانکاوانه و معمایی رو به رو بودیم اما رفته رفته با تزریق اطلاعات و نقدهایی درخصوص اجتماع و سلامت روانی بچه ها در خانواده ، سریال افعی تهران به یکی بحث برانگیز ترین سریال های امروز در شبکه خانگی تبدیل شد.

فیلمنامه

سریال افعی تهران درابتدا تمام تمرکزش روی بازی ارمان ( پیمان معادی) حول و محور ساختن فیلمی با موضوع یک قاتل سریالی ( افعی تهران) بود اما رفته رفته همانند یک پازل،علاوه بر سرگرم کردن مخاطب با نشانه گذاری های درست و مطرح سوال اصلی این روزه مخاطبان : ( نکند خودٍ آرمان افعی تهران باشد!) بیشتر به جنبه های روانکاوی و روانشناسی شخصیت ها پرداختند.

 مسائلی که ترومای روانی در آن حرف اول را میزند و همدردی و یا شاید من دردی را به انرژی حداکثری میرساند و باعث میشود بار ها و بارها به سریال افعی تهران رجوع کنیم تا شاید خودمان را در آن ببینیم .

 

افعی تهران

ترکیب داستان های خیالی و ادغام شدنشان با مسائل روزمره

مانند حضور بازیگران مطرح مانند پژمان جمشیدی و امین حیایی که در قالب واقعی شان بازی میکنند ( بازیگری هستند که قرار است جلوی دوربین آرمان قراربگیرند) به نوعی یک خلاقیت  در زمینه نویسندگی و کارگردانی ست ( مانند سریال های پیمان قاسمخانی که ردی از واقعیت را میشود در آن دید).

افعی تهران شعار زده عمل نمیکند ، رینگٍ سریال سازی را میشناسد...او سعی میکند هم منتقدان را راضی نگه دارد و هم مخاطبان را به فکر وادارد ،میشود گفت افعی تهران این روزها اینه ایست که دارد خودٍ مارا به ما نشان میدهد و با زخم هایمان ما را اشتی میدهد.

افعی تهران با توجه به قدرت نویسنده و خلق کاراکترها سعی میکند به تمامی ژانر ها ادای دین داشته باشد یا شاید هم میخواهد مخاطب با دیدن این سریال صبرٍش را بالاببرد و درکنار لحظات نسبتا کمدی که پسر آرمان ( بابک) سعی در رقم زدن آن دارد، گذری بر اتفاقات افتاده در گذشته و تاثیراتش در آینده اش داشته باشد.

فیلمنامه افعی تهران تجاری نیست اما معناگرا و یا روشن فکرانه هم نیست او ادا و ادعای خاصی ندارد و دارد استاندارد فیلمنامه نویسی را رعایت میکند، اگر بگویم افعی تهران واقعا درباره اتفاقات افتاده در ایران و محوریتش عرض اندام کرده و به نوعی بازتابی ست از دل جامعه و مردمش ( فارغ از سطح قشر) دور از ذهن ننوشته ام.

افعی تهران نماینده است از کودکانی که در کودکی ازار دیده اند.،نماینده ای است از هنرمندانی که دغدغه دارند و نمیتوانند کار خودشان را بسازنند ، نماینده ای است از اتفاقات افتاده در سینمای دیروز و امروز و شاید هم فردا....

افعی تهران با توچه به اینکه دارد خلاصه ای از تمام دغدغه ها و پی رنگ ها و داستان هارا. طی میکند از هدف اصلی خود دور نشده و دارد با قدرتی نسبتا درست و غیرعجولانه ،کار خود را پیش میبرد.

سریال افعی تهران

 

حاشیه امروز افعی تهران : تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال افعی تهران

در سریال  افعی تهران، آرمان بیانی در لوکیشن فیلم‌برداری، پس از سال‌ها با ناظم دوران مدرسه‌اش مواجه می‌شود؛ ناظمی که به ادعای آرمان خاطرات کتک‌هایش پس از گذشت سال‌ها هنوز از ذهن او پاک نشده و حالا این ملاقات را به مثابه یک فرصت انتقام‌جویی می‌داند.

در این فیلم، آرمان بیانی (پیمان معادی) هرچه در دل دارد، به ناظم دوران راهنمایی‌اش (آقای شکوهی) می‌گوید و این در حالی است که شکوهی اذعان می‌کند که در دوران کاری خود هرگز دانشی آموزی را تنبیه بدنی نکرده است و در پایان این سکانس آرمان معلم زمان کودکی را برای مجازات در کنار اتوبان از ماشین پیاده می‌کند.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور اعلام کرد: «در پی توهین به‌ شان و جایگاه معلم و امر تعلیم و تربیت در یکی از سکانس‌های سریال «افعی تهران»، برای عوامل ساخت آن پرونده قضایی تشکیل شد.»غلام‌عباس ترکی»، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، در نامه‌ای از دادستان عمومی و انقلاب تهران خواست ضمن تشکیل پرونده قضایی جهت رسیدگی به تخلفات سازندگان و عوامل تولید سریال «افعی تهران»، چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر تولید و پخش مجموعه مذکور از سوی ساترا به عنوان متولی قانونی موضوع نیز در دستورکار قرار گیرد.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، علت تشکیل پرونده قضایی علیه عوامل «سریال افعی تهران» را «توهین به جایگاه معلم در یکی از سکانس‌های قسمت هشتم سریال افعی تهران، صیانت از حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم و به منظور حفظ حقوق معلمان و کارکنان نظام آموزش و پرورش کشور اعلام کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت‌ آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی با تاکید بر اینکه وزارت‌ آموزش و پرورش اولین مدافع حقوق معلمان است و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحدهای حقوقی تابعه در سراسر کشور نیز معاضدت قضایی از جامعه یک میلیونی فرهنگیان است، اعلام کرد: در جهت برخورد با این اقدام ناشایست و غیراخلاقی نویسنده و کارگردان و عوامل سریال یادشده، شکایت و اعلام جرم رسمی وزارت آموزش و پرورش به دادستان عمومی و انقلاب ارائه و توقف پخش سریال مورد اشاره و برخورد قانونی لازم تقاضا شده است.

بازیگر ها و عوامل سریال افعی تهران :

نویسنده : پیمان معادی ، کارگردان :‌سامان مقدم ، تهیه کننده :‌جواد فرحانی

مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، مدیر برنامه‌ریزی: علی شمس، مدیر صدابرداری: محمود خرسند

صداگذاری: ایرج شهرزادی، طراح صحنه: کامیاب امین عشایری، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح لباس: ندا نصر، تدوین: سیامک مهماندوست، موسیقی: امیر توسلی، مدیر تولید: امیر یمینی.

بازیگران : پیمان معادی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، پژمان جمشیدی، مریلا زارعی، مهسا حجازی، بهادر مالکی، به‌آفرید غفاریان، نیلوفر کوخانی، تورج اصلانی، امیراحمد قزوینی، محمد صدیقی مهر، مجید جوزانی، ماهور نعمتی

بیوگرافی برخی از بازیگران سریال افعی تهران

بیوگرافی سحر دولت شاهی

سحر دولتشاهی بازیگر مشهور فیلم ایرانی متولد 16 مهر 1358 در تهران است. وی سابقه مجری گری را نیز در کارنامه هنری خود دارد. تحصیلات سحر دولتشاهی لیسانس رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره و لیسانس مترجمی زبان فرانسه از دانشگاه آزاد است. 

سحر دولتشاهی فعالیت هنری اش را از تئاتر آغاز کرد. این هنرمند بی حاشیه از اواخر دهه 70 با تئاترهای دانشجویی زندگی هنری اش را شروع کرد و درنهایت از طریق تئاتر به فیلم فرزند صبح در سال 1383 معرفی شد و نخستین حضور سینمایی اش را تجربه کرد، سپس دولتشاهی با حضور در سریال پربیننده "کتابفروشی هدهد" مرضیه برومند در سال 1386 موفق شد وارد قاب تلویزیون شود. بازی سحر دولتشاهی در سریال مسافران ساخته رامبد جوان نیز موجب شد که او خیلی زود به شهرت برسد. دولتشاهی فعالیتش را به طور جدی از سال 1380 زمانی که 22 ساله و دانشجوی بازیگری بود با نمایش «نیمروز خواب آلود» به کارگردانی حمید امجد آغاز کرد. 

 

کدخبر: 996226 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟