شاخص گردش پول (Money Flow Index) یا MFI چیست و چگونه با آن معامله کنیم؟

شاخص گردش پول یا همان MFI شاخص حرکتی بوده که قیمت و زمان مورد نظر برای اندازه گیری فشار یک معامله خرید و فروش و تحلیل و تجزیه آن را بیان می کند. صورتی که شاخص گردش پول مثبت باشد، افزایش قیمت رایج برای یک دارایی را نشان می دهد که به دنبال آن فشار خرید نمایان می شود. اما اگر این شاخص گردش پول به شکل کاهشی و نزولی باشد نشان می دهد که قیمت معمولی گذشته رو به سقوط است، در نتیجه فشار بر روی فروشنده و فروش آن دارایی بیشتر می شود. در این محتوا به بررسی آنکه شاخص گردش پول چیست و چگونه با آن معامله کنیم می پردازیم.

 

دلیل روی کار آمدن شاخص گردش پول چیست؟

تحلیل گران در بازارهای مالی به این نتیجه رسیده اند که حجم معاملات به تنهایی نمی تواند معیاری برای سنجش دارایی باشد، در نتیجه چیزی که معامله گر را به شناسایی کامل بازار می رساند واکنش جانبی ارز نسبت به تغییرات قیمتی است. به همین منظور است که پای شاخص گردش پول به میان می آید و به بررسی حرکات قیمت می پردازد.

شرایط خرید و فروش بیش از حد به چه صورت است؟

در صورتی که شاخص گردش مالی بالای۸۰ رود ، شاهد افزایش قیمت با شدت بالا خواهیم بود. در این صورت یک دارایی یا اوراق بهادار بیش از حد معمول ارزش گذاری می شود. در مقابل اگر این شاخص گردش به زیر ۲۰ آید نشان می دهد شرایط فروش نسبت به حالت معمول بیشتر است، چرا که شاهد کاهش و نزول قیمت هستیم. این تغییرات قیمت ممکن است به روند خود ادامه دهند و حتی تا بالای ۸۰ درصد یا زیر ۲۰ درصد نیز تغییر کنند.

شاخص گردش پول چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه این شاخص نیاز داریم فرمول های خاصی را پیاده سازیم. در ابتدا باید قیمت معمولی آن دارایی در طول دوره یعنی قیمت بالا، پایین و متوسط آن را با هم جمع کرده و میان بگیریم. در ادامه جریان پول در قیمت معمولی دوره را در حجم ضرب می کنیم. اگرقیمت معمولی آن دارایی در روز مورد محاسبه بیشتر از روز گذشته باشد، شاخص مثبت در نظر گرفته می شود، در مقابل اگر کمتر باشد گردش پول منفی در نظر گرفته می شود.

چگونه با شاخص گردش پول معامله کنیم؟

راه های معامله با شاخص گردش پول متفاوت هستند که این راه ها را به ترتیب در ادامه با هم بررسی می کنیم.

تعیین مناطق فرود خرید بیش از حد و یا فروش بیش از حد

images_1674639629

همان طور که در قسمت های پیشین نیز به آن اشاره داشتیم، اگر شاخص گردش پول سرعت بالایی داشته باشد نشان می دهد که یک سهم بیش از حد خرید آن در نظر گرفته و قیمت گذاری شده است. در این ناحیه قیمت ها بسیار زیاد می شوند و یک حرکت صعودی رو به جلو را خواهیم داشت.

در مقابل اگر شاخص گردش پول یک روند سریع نزولی را نشان دهد، بیانگر آن است که یک دارایی بیش از حد مورد نظر و تعیین شده به فروش می رسد و نشان دهنده افت قیمت است. اگر دوست داشتید درباره صندوق سرمایه گذاری در بازارهای مالی و سرمایه گذاری بیشتر بدانید لینک مربوطه را مطالعه فرمایید.

واگرایی معامله

شاخص گردش پول مشاهده واگرایی بین قیمت ها و آن شاخص است که این خود به دو دسته واگرایی صعودی واگرایی نزولی تقسیم می شود.

در واگرایی صعودی شاهد آنیم که قیمت به پایین ترین سطح جدید می رود، اما در مقابل آن شاخص گردش پول به پایین ترین بخش از سطح بالا می رود که نشان دهنده افزایش جریان پول است. این امر بیانگر آن است که فشار فروش رو به کاهش بوده و خریداران در مدت زمان کوتاهی بازار ر در دست می گیرند، همچنین فرصتی مناسبی برای خرید اوراق بهادار با قیمتی مقرون به صرفه و مناسب است.

در روش دوم که واگرایی شاخص گردش پول نزولی است، زمانی را نشان می دهد که قیمت به بالاترین نرخ جدید برسد در حالی که شاخص گردش پول در سطح پایین به بالاترین نقطه رسیده باشد. در واقع معنای این شاخص آن است که فشار خرید کاهش یافته و فروشندگان بازار را در دست می گیرند. اینزمانفرصتی مناسب برای فروش دارایی ها است .

اگر دوست داشته باشید میتوانید بهترین سایت های آموزش فارکس یا بازار جهانی را در سایت کی خوبه مشاهده کنید.

نوسانات شکست

روش دیگر برای این معاملات نوسانات شکست است. در روش نوسانات شکست نیز مانند روش واگرایی، معکوس شدن قیمت را شاهدیم. اما تنها به قیمت بستگی نداشته و به شاخص گردش پول نیز ارتباط دارد که خود برای شکست صعودی و نزولی شامل چهار مرحله است.

مراحل آن بدین صورت است که برای نوسان شکست صعودی شاخص گردش پول به زیر ۲۰ درصد کاهش یابد، شاخص گردش پول بهبود یافته و به بالای ۲۰ برسد، شاخص گردش پول کاهش یافته اما بالای ۲۰ باقی بماند و در نهایت شاخص گردش پول بالاتر از نقطه اوج قبلی رود. در مقابل برای نوسانات شکست نزولی شاهد بالا رفتن شاخص گردش پول به بالای ۸۰ یعنی بیش از حد خرید، زیر ۸۰ ، نزدیک به 80 و در نهایت به پایین تر از سطح قبلی هستیم.

جمع بندی

شاخص گردش پول یک نوسانگر است که میزان ورود و خروج پول به یک دارایی را در یک دوره خاص اندازه گیری می کند .در صورتی که این شاخص به بالای ۸۰ رود بازار در شرایط خرید بیش از حد و اگر به زیر ۲۰ درصد بازار در فروش بیش از حد است. با مطالعه این متن به درک درستی از این شاخص و نحوه معامله با ان می رسید.

مقالات بیشتر درباره بازارهای مالی و جهانی :

https://hoseinifinance.com/blog/

 

کدخبر: 864404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟