دلیل تاخیر در واریز  پول فروش سهام عدالت چیست؟

به گزارش رکنا، سهامداران عدالت برای فروش سهام خود باید به سایت کارگزاری مورد نظرشان مراجعه کنند و پس از واردکردن مشخصات و مشاهده جزئیات پرتفوی خود نسبت به فروش یا عدم فروش ٣٠‌درصد سهام‌شان تصمیم بگیرند. این مجوز از دیروز، شنبه، برای ١٨‌میلیون و ٩٠٠‌هزار نفر سهامداری که از پانزدهم تا بیست‌ونهم خرداد امسال روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، صادر شده است. سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت با اعلام این خبر گفت: «کارگزاران براساس شرایط بازار و وضع سهم سهام این‌ افراد را در بورس یا فرابورس به فروش می‌رسانند و پول را در روزهای آینده به حساب شبای آنها واریز خواهند کرد.» به گفته حسین فهیمی اطلاعات افراد جدید روز جمعه در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گرفت و از دیروز اطلاعات آنها به‌روزرسانی و به کارگزاران داده شد و اگر افراد سبد دارایی خود را مشاهده نمی‌کنند باید به کارگزاری‌های خود مراجعه کنند.» فروش سهام عدالت در حالی آغاز شده است که به نظر می‌رسد به دلیل تداوم روند صعودی شاخص کل بورس تهران بیشتر سهامداران علاقه‌ای به فروش سهام عدالت خود نداشته باشند.

چگونه سهام عدالت را بفروشیم؟

سهامداران عدالت برای فروش ٣٠‌درصد سهام خود باید به سایت کارگزاری‌شان مراجعه کنند. اطلاعات آنها پیش از این در صفحه مربوطه به‌روزرسانی شده است به همین دلیل بعد از واردکردن مشخصات‌شان می‌توانند پرتفوی خود را با جزئیات ارزش سهام و قیمت‌ها ببینند و اگر به این نتیجه رسیدند که یک یا چند سهم، ارزش حفظ‌کردن ندارد، نسبت به فروش آن اقدام کنند. داود که پیش از این روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده بود، می‌گوید: «دیروز بعد از اعلام آزادشدن فروش سهام عدالت به سایت کارگزاری‌ام رفتم و پرتفوی خودم را دیدم. ارزش سهام من حدود ١٥‌میلیون‌و٨٠٠‌هزار تومان شده است؛ البته من فعلا قصد فروش ندارم چون شاخص کل بورس در حال رشد است.» سعید هم که ارزش سبد سهام عدالتش حدود ١٣‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان شده است، می‌گوید: «دو ماه پیش که سبد پرتفوی خودم را چک کردم حدود ٩‌میلیون تومان بود و حالا حدود ١٤‌میلیون تومان شده است. من فعلا قصد فروش ندارم چون روند صعودی شاخص کل ادامه دارد.» بازدهی بازار سهام در هفته گذشته حدود ١٣,٦‌درصد بوده است که نشان می‌دهد روند صعودی شاخص کل بورس تهران همچنان ادامه دارد. این روند در نخستین روز هفته جاری هم ادامه پیدا کرد به نحوی که شاخص کل با رشد ٥‌هزار و ٩١٩ واحدی به یک‌میلیون و ٦١٨‌هزار و ٨٢١ واحد رسید. این میزان رشد باعث شده سهامداران نسبت به فروش سهام عدالت خود تردید جدی داشته باشند.

پول آنهایی که قبلا فروختند، چه شد؟

هنوز برخی از شهروندان که قبل از پانزدهم خردادماه امسال سهام عدالت خود را فروخته بودند، مبلغ آن را دریافت نکرده‌اند. سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت دراین‌باره گفته است: «افرادی که شماره شبای حساب بانکی آنها صحیح، مورد تأیید بانک مرکزی و فعال بوده و شماره تلفن همراه نیز به نام خود فرد بوده است، تمام وجه را در روزهای اول آزادسازی سهام عدالت دریافت کرده‌اند. تعدادی از افراد همچنان با مشکل شماره تلفن همراه به نام خود روبه‌رو هستند و برای برخی افراد نیز بانک مرکزی شماره شبای آنها را تأیید نکرده یا حساب بانکی آنها غیرفعال بوده است. افرادی هم هستند که شماره شبای آنها تأیید شده اما بیش از ۶ ماه است که حساب آنها راکد بوده و نمی‌توان وجه این افراد را به حساب‌شان واریز کرد.» دلایلی که حسین فهیمی برای تأخیر واریز وجوه به حساب فروشنده‌های سهام عدالت عنوان کرده از سوی برخی فروشنده‌ها رد شده است. یکی از آنها نوشته است: «من سهام عدالت خودم و خانواده‌ام را هفتم خرداد برای فروش در بانک [... ]ثبت کردم. برای خودم ٢‌میلیون و ١٠٠‌هزار تومان واریز کرد اما برای ٣ نفر دیگر از اعضای خانواده‌ام،‌ هزار تومان هم نریخته است.» کاربر دیگر هم نوشته است: «تقریبا یک ماهه سهامم را فروخته‌ام ولی بانک [... ]هیچ پولی به حسابم واریز نکرده است. احتیاج داشتم که فروختم. به بانک هم که مراجعه کردم با بی‌ادبی تمام جوابم را دادند.»

سهام عدالت فوت شدگان چه می‌شود؟

یکی از چالش‌های آزادسازی سهام عدالت مربوط به ماجرای سهام عدالت فوت‌شدگان است. سازمان خصوصی‌سازی در اواسط اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرده بود وراث افراد فوت شده تا اتمام فرآیند آزادسازی سهام عدالت باید صبر کنند. پس از آن ظرف یک یا دو ماه آینده (تا تیرماه امسال) با گواهی فوت برای انتقال سهام عدالت به پیشخوان دولت مراجعه کنند. اوایل تیرماه امسال، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد ٢‌میلیون و ٥٠٠‌هزار نفر از وراث متوفیان دارنده سهام عدالت، باید در انتظار اخبار و اطلاعیه‌های این شرکت درخصوص انتقال سهام عدالت بوده و به آنها توجه کنند. براساس این اطلاعیه، وراث فوت‌شدگان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به شکل آنلاین از طریق میز خدمت، گواهی حصر وراثت را در سامانه بارگذاری کنند و شرکت سپرده‌گذاری بعد از استعلام مدارک، سهام عدالت را بین وراث تقسیم می‌کند. در این اطلاعیه آمده است که وضع انتقال سهام عدالت متوفیان از طریق الکترونیکی فراهم می‌شود و در همین رابطه، کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید همه فرآیندهای انتقال سهام عدالت متوفیان به صورت غیرحضوری را فراهم کند. با این همه هنوز تکلیف این دسته از سهامداران مشخص نشده است.

مردم سهام خود را می‌فروشند؟

از دیروز شنبه امکان فروش ٣٠‌درصد سهام عدالت فراهم شده است با این حال هنوز مشخص نیست این زمان تا چه موقعی ادامه خواهد داشت. حدود ١٩‌میلیون سهامدار که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند تصمیم بگیرند، سهام خود را بفروشند یا خیر؛ احتمالا تصمیم عمده این سهامدارها، نگهداری سهام خواهد بود چون شاخص کل بورس تهران همچنان روند صعودی دارد که معنایش، افزایش ارزش سهام عدالت در روزهای آینده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 583349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟