آماری از بیماران اسکیزوفرنی در ایران نیست/ فقط یک مرکز خدمات غیر دارویی در کل کشور داریم/ پوشش دهی ضعیف بیمه؛داروهای گران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیماران اسکیزوفرنی در جهان یک درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند و به تبع آن در ایران  همین تعداد مبتلا به اسکیزوفرنی هستند.

طیبه دهباشی مدیرعامل جمعیت اسکیزوفرنی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:شناسایی و خدمات دهی به بیماران اسکیزوفرنی از مهمترین چالش های انجمن است،در حال حاضر سال هاست ما با ظرفیت ۵۰ نفر در روز در حال خدمات رسانی به این بیماران هستیم.

آمار مبهم دقیق اسکیزوفرنی

دهباشی ادامه داد: آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری  و بیماران اعصاب و روان در دست نیست چرا که متولیان وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی تلاشی برای به دست آوردن این آمار نداشتند. وقتی آماری از بیماری وجود نداشته باشد قطعا برنامه ریزی برایش نخواهد،شد. در همین حد هم آمار همه بیماران مزمن  روان  در کل کشور بنا به آمار سازمان بهزیستی ۱۱۰ هزار نفر هستند.

او تاکید داشت: بخاطر انگ بیماری خیلی از مبتلایان بخاطر موقعیت های اجتماعی از مراجعه و درمان خودداری می کنند.هیچ قانونی برای این بیماری وجود ندارد و حمایت دولتی ندارد ،بار مسئولیت نگهداری این بیماران به عهده خانواده است.در بسیاری از مواقع خانواده ها تا قبل از فوت نگران نگهداری بیمارانشان هستند که بعد از مرگشان چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد.

نگرانی ادامه دار خانواده بیماران

او عدم  وجود نظام سلامت اجتماعی و خدمات رسانی به این بیماران را از مشکلات اساسی بیماران اسکیزوفرونی دانست و افزود:خانواده هیچ وقت نمی تواند آرامش روانی داشته باشد از این بابت که دولت مسیولیت بیمار او را به عهده می گیرد. و همیشه نگران عاقبت بیمارانشان هستند،دیدیم  والدینی که تا حدود ۱۰۰ سالگی در حال نگهداری از بیمار ۶۰-۷۰ ساله شان هستند.

تنها مرکز توانبخشی بیماران اسکیزوفرنی

مدیرعامل انجمن اسکیزوفرنی ادامه داد: ما مراکزی را  در سطح جامعه نیاز داریم که بتوانیم از این افراد نگهداری کنند و خانواده شان فراغت و نگرانی نداشته باشند. ما تنها مرکز خدمات روزانه کشور هستیم  با ظرفیت ۵۰ نفر در روز ،و توانبخشی غیر دارویی ارائه می کنیم که به شدت روی بهبود،کنترل بیماری و بازگرداندن توانایی های که قبل بیماری داشتند می تواند اثر بخش باشد.

بستر نامناسب جامعه زمینه بروزبیماری

این کارشناس روانشناس بالینی ادامه داد:یک بخشی از این بیماری ژنتیکی است ولی بخش دیگر بستر نامناسب است.این بیماری در همه افراد از همه طبقات اجتماعی احتمال بروز دارد و در شرایط با ثبات جامعه و خانواده بروز داده نشود،ولی در شرایط اقتصادی و اجتماعی بد با تنشهای روانی و نابسامانی جامعه  می تواند در زمبنه بروز بستر سازی شود.  مردان در آمار بیشتر از زنان مبتلا هستند و این نشان دهنده این نیست که زنان کمتر مبتلا می شوند .بلکه مردان چون بیشتر در جامعه هستند بیشتر از بیماری خود آگاه می شوند.

او درباره اینکه چگونه می شود از این بیماری پیشگیری کرد گفت:تامین امنیت روان،سلامت روان و آگاهی از وجود چنین بیماری هایی می تواند از بروز آن پیشگیری کند. اطلاع رسانی  در این بیماری بسیار ضعیف است و هیچ یک از رسانه ها به شکافتن آن نپرداخته اند.اصولا بیماری روان و اسکیزوفرنی و دوقطبی  بیماری های است که خانواده ها آگاهی راجع به آن ندارند و خیلی دیر مراجعه می کنند.

اولین علامت:گوشه گیری و انزوا

او با اشاره به اولین علامت بیماری گفت:اگر بیماری به موقع شناخته شود با دارو درمانی می شود از آن پیشگیری کرد.عمدتا این بیماری از سن۱۵ سالگی با گوشه گیری و دور شدن از جامعه آغاز می شود ،خانواده ها از اینکه فرزندانشان در خانه می نشیند و دنبال دوست و رفیق نمی روند خوشحال نباشند ،این نشانه می تواند عامل بروز بیماری و از نشانه های اولیه باشد.در مواردی داشته ایم که بیمار بعد از ۲۰ سال به جامعه باز گشته است. 

دومین علامت:افت عملکرد

دهباشی با اشاره به دومین علامت بیماری اضافه کرد:افت عملکرد افراد در نوجوانی هشداری است برای سیستم  آموزشی و خانواده، که البته به دلیل ضعف در آگاهی چه در خانواده چه در سیستم آموزشی مبتلایان شناسایی نشده و به موقع درمان نمی شوند.

او افزود:بیماری اسکیزوفرنی هیچ وقت از بین نمی رود اما با مداخله به موقع می تواند تا حد زیادی کنترل شود.

پوشش دهی ضعیف بیمه؛داروهای گران

دهباشی پوشش بیمه ها از داروهای  این بیماری را  ضعیف خو اند افزود:بسیاری از داروهای این بیماری کمیاب هستند و یکی از داروهای تزریقی اصلا نایاب است و تولید داخلی هم ندارد ،اخیرا وزارت بهداشت با شورایعالی بیمه جلساتی داشتن و تلاش شد که  برای یه سری از داروهایشان پوشش بیمه ای بگیرند.ولی تا چه حد اجرا شود نمی دانیم.

او گفت:هزینه های تامین داروی بیماران اسکیزوفرنی بسیار بالاست و از توان خانواده ها خارج است داروهای خارجی شامل بیمه نمی شود و داروهای ایرانی اثربخشی خوبی ندارد.

 

کدخبر: 993987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟