احتمال تصویب بندهای قطعنامه مقابله با توفان‌های گردوغبار در نشست کنیا

علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در راستای دیپلماسی فعال محیط زیستی دولت مردمی با استقبال رسمی «اینگر اندرسون» رییس برنامه جهانی محیط زیست و به منظور شرکت در ششمین مجمع جهانی محیط زیست وارد کنیا شد.

بخش بلند پایه این نشست با مشارکت و حضور سران و وزرای محیط زیست بیش از ۱۸۰ کشور در تاریخ های ١٠ تا ١١ اسفند برگزار می شود. معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رأس هیأتی متشکل از مدیران و کارشناسان در نشست حاضر حضور یافته است.

علی سلاجقه عصر امروز - پنجشنبه ۱۰ اسفند - به وقت کنیا در این اجلاس سخنرانی خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه ملاحظات کشورهای دیگر نسبت به بندهای قطعنامه " مقابله با طوفان های شن و گرد و غبار" که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفته، دریافت شده است، احتمال تصویب آن در روزهای پایانی این اجلاس بین المللی قوت گرفت.

این اجلاس که از تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ در نایروبی کنیا آغاز شد، قصد دارد تا ۱۹ پیش نویس قطعنامه و دو پیش نویس تصمیم گیری که پیش از این توسط کمیته باز نمایندگان دائمی (OECPR) تصویب و ارسال شده بود را بررسی کند.

این اجلاس که در آن اعضای برنامه محیط زیست ملل متحد با نام اختصاری (UNEP) حضور دارند امسال با حضور بیش از ١٨٠ کشور در نایروبی برگزار می شود.

برنامه محیط زیست ملل متحد نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است که فعالیت‌های زیست‌ محیطی اعضای خود را هماهنگ کرده، در توسعه کشورها در اجرای دقیق سیاست ها و تشویق های گسترش قابل تحمل موثر بر طبیعت از میان شیوه‌های دقیق محیطی مساعدت می‌کند.

این انجمن در نتیجه کنفرانس سازمان ملل روی محیط انسان در سال ۱۹۷۳ پایه گذاری شد و اداره مرکزی آن در نایروبی، کنیا قرار دارد. بر اساس اعلامیه محیط زیست بشر (بیانیه اصولی) که در ژوئن ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس جهانی محیط زیست انسان در استکهلم رسیده است.

حفظ محیط زیست بشر و تضمین حقوق بشر برای برخورداری از محیط زیست سالم و تشویق و ترغیب فعالیت های زیست محیطی در سطوح بین المللی و منطقه ای و توسعه قوانین و معاهدات بین المللی به منظور کنترل آلودگی و تخریب محیط زیست ناشی از فعالیت های بشری از اهداف برنامه است.

در این اجلاس جهانی بیش از ۴ هزار هیات نمایندگی از ۱۸۲ کشور عضو سازمان ملل شرکت می‌کنند که هدف آنها، تجدید پیمان برای تقویت چندجانبه‌گرایی خود به منظور کمک به اقدامات موثر در مسیر مهار عواملی است که سلامت زمین را به خطر می‌اندازند.

انتظار می‌رود در این نشست پنج روزه راه‌حل‌های متمرکز بر موضوعات مهمی همچون مواد معدنی حیاتی، آلودگی هوا، تشعشعات خورشیدی، ایمنی آب، حاکمیت اقیانوس و همچنین اصلاح نظام مالی بین‌المللی به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.

 

کدخبر: 976292 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟