نقش مؤثر خشکاله در کاهش حجم زباله و کاهش شیرابه

به گزارش رکنا نجمه کمالی افزود: اولین نشست ملی هم اندیشی و مدیریت راهبردی خشکاله به منظور نظام مند کردن تولید خشکاله از پسماندهای تر خانگی برگزار شد.

وی ادامه داد: خشکاله یکی از روش‌های مدیریت پسماند به شمار می‌رود که در کاهش حجم زباله و کاهش شیرابه نقش مؤثری دارد.

کمالی بیان داشت: حدود ۷۰ درصد پسماندهای خانگی را پسماند تر شامل پوست میوه، سبزی و ضایعات تره بار تشکیل می‌دهد که حجم زیادی شیرابه تولید می‌کند. این در حالی است که اگر پسماندهای تر تبدیل به خشکاله شود باعث سلامت محیط زیست و صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خشکاله همان پوست میوه و سبزی خشک شده است که رطوبت اولیه آنها از بین است، تصریح کرد: با تهیه خشکاله از پسماند تر، روزانه می‌توان شاهد کاهش چشمگیری در وزن و حجم زباله روزانه باشیم.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در بخش اول نشست، نظرات کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در حوزه تولید خشکاله عنوان شد.

وی افزود: در بخش دوم نشست دغدغه‌ها، ابهامات و مشکلات تولید خشکاله، گزارش فعالیت‌های گروه‌های جهادی در خصوص خشکاله، تحقیقات پژوهشگران در خصوص استفاده خشکاله برای مصرف نهادهای دامی ارائه شد.

کمالی بیان داشت: در بخش دیگر نشست که به صورت کارگاهی برگزار شد، آسیب‌های این حوزه به همراه پیشنهادات با مشارکت فعال کنشگران و تشکل‌های مردم نهاد جمع بندی شد.

 

کدخبر: 973622 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟