سیل در ۱۰ سال گذشته ۶۴ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت زد

به گزارش رکنا به نقل از پیام ما، در ایران ۹ نظام‌نامه‌ و دستورالعمل‌ اجرایی در زمینهٔ پیشگیری، مقابله و مهار سیل شامل «نظام‌نامهٔ مدیریت ریسک وزارت نیرو »، «نظام‌نامهٔ مدیریت سیلاب وزارت نیرو»، «نظام‌نامهٔ مدیریت بحران»، «پدافند غیرعامل وزارت نیرو»، «راهنمای روش‌های غیر سازه‌ای مدیریت سیلاب»، «طرح جامع سیل کشور»، «راهنمای مدیریت سیلاب دشت»، «دستورالعمل شورای هماهنگی مدیران مدیریت بحران» و «پدافند غیرعامل، استراتژی‌ها، شاخص‌ها و طرح‌ها» وجود دارد.

این شیوه‌نامه‌ها علاوه بر تکالیف قانونی دولت‌هاست که در هر برنامه پنج سالهٔ توسعه برای آن برنامه‌ریزی می‌شود؛ و همچنین علاوه بر وظایف ذاتی سازمان‎های مرتبط که موظف به مقابله با فرسایش خاک، آبخیزداری، مدیریت مخازن و غیره هستند. با وجود این دستورالعمل‌های شفاف، ایران هر ساله متحمل خسارات هنگفت جانی و مالی از وقوع سیلاب می‌شود. به نظر نه فقط مدیریت و جبران خسارات در کشور پر چالش است که با وجود تمرکز همهٔ این دستورالمعل‌ها و قوانین و اسناد فرادستی بر پیشگیری از وقوع سیلاب، کُمِیت پیش‌نگری در ایران لنگ می‌زند.

گویی این اسناد تنها در حد کاغذهایی با امضای مسئولان مانده‌اند که ضمانتی برای اجرا و حتی توجه به آنها وجود ندارد. در آخرین هفتهٔ شهریور، آستارا در استان گیلان شاهد سیلابی بود که خوشبختانه خسارت جانی به بار نیاورد اما بیش از ۱۵۰ خانوار را آواره و بخش‌های خدماتی و زیرساختی این منطقه را متحمل خسارت کرد. هشدارهای سازمان هواشناسی از وقوع محتمل سیلاب‌های پاییز و زمستانه خبر می‌دهد اما با وجود عملکرد مقامات و مسئولان دولت در مدیریت ریسک سیلاب، به نظر باید در انتظار خسارات جدیدی نشست.

کدخبر: 931953 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟