ده‌ها برابر شدن خسارات یک حادثه به خاطر تغییرات اقلیمی

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، تیمی از کارشناسان در «برنامه اسناد جهانی آب و هوا » که نقش تغییرات آب و هوایی در پیامدهای مرتبط با پدیده‌های شدید اقلیمی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، دریافتند گرم شدن زمین و تغییر اقلیم، احتمال وقوع توفان و بارندگی‌هایی که باعث ویرانی در شهر «درنه» لیبی و مرگ هزاران نفر شد را تا ۵۰ برابر افزایش داده و حجم بارش‌ها را نیز ۵۰ درصد بیشتر کرده است.

در گزارش این کارشناسان با اشاره به این که سال‌ها مناقشه در منطقه هم باعث آسیب‌پذیری بیشتر مردم در برابر سیل شد، تاکید شده است: این عوامل دست به دست هم داد و یک توفان فوق‌العاده شدید را به یک فاجعه تمام عیار انسانی بدل کرد.

کارشناسان با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای بررسی کردند که احتمال وقوع چنین توفانی در شرایط جاری که دما ۱.۱ درجه سانتیگراد بالاتر از زمان شروع دوران صنعتی است، چقدر بیشتر شده است. با این حال آنها این یافته را با اطمینان عنوان نکرده و خواستار احتیاط شدند چرا که تاکید دارند، فقدان داده‌ها به خصوص در لیبی باعث عدم قطعیت قابل توجه در نتایج مطالعات می‌شود.

توفان دانیل پیش از رسیدن به لیبی باعث ۹۱۰ میلیمتر بارندگی در بخش‌هایی از یونان، بلغارستان و ترکیه شد و ۲۸ کشته در این مناطق برجا گذاشت و این مطالعه دریافت که تغییر اقلیم ، احتمال وقوع چنین بارانی را در تمامی این کشورها ۱۰ برابر کرده است.

کارشناسان هشدار می‌دهند: می‌توان گفت توفانی با این شدت اکنون یک رویداد نسبتا عادی در این منطقه است و می‌توان هر ۱۰ سال انتظار وقوع آن را داشت.

اما رویداد آب‌وهوایی در شمال لیبی خیلی استثنایی‌تر بود و در نتیجه شدت این توفان به قدری بود که انتظار وقوع آن در این منطقه هر ۳۰۰ تا ۶۰۰ سال یک بار می‌رود.

به گفته کارشناسان، توفان دانیل با حرکت آرام خود در دریای مدیترانه، انرژی بیشتری را از دریا جذب کرد، چون دمای آب دو تا سه درجه بالاتر از میانگین ماه سپتامبر بود.

«کاستاس لاگوواردوس» از رصدخانه ملی آتن در این باره می‌گوید: توفان دانیل یک سیستم کم‌فشار بود، همانطور که معمولا در مدیترانه داریم. خیلی عمیق نبود اما در اوایل فصل روی داد و راکد بود و برای چهار، پنج روز بر فراز دریای یونان جنوبی معلق ماند.

کدخبر: 930277 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟