وزارت نیرو به تعهدات در قبال توسعه انرژی های تجدیدپذیر عمل نکرده/ ده سال فرصت ایجاد امنیت سبد انرژی را سوزاندیم

داریوش گل علیزاده، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا بیان داشت: ما در کشور بسترها و ظرفیت های لازم برای بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر را داریم اما متاسفانه در طول دو دهه اخیر وزارت نیرو به وظایف خود در قبال توسعه انرژی های تجدیدپذیر عمل نکرده است.

وی افزود: یکی از دلایل عدم توجه به این مساله این است که برق تولیدی از نیروگاه های برق فسیلی بسیار ارزان قیمت هستند و اختلاف قیمت بین انرژی تولید شده در بسترهای تجدیدپذیر با انرژی تولید شده در بسترهای فسیلی باعث شده است تا اشتیاق سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر وجود نداشته باشد.

رییس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم تصریح کرد: تعهد اصلی وزارت نیرو در ماده 19 قانون هوای پاک توسعه جدی انرژی های تجدیدپذیر بود که متاسفانه رقم معین شده نه تنها تحقق نیافته است بلکه اکنون با رقمی بسیار کمتر از یک درصد در حوزه انرژی های تجدیدپذیر مواجه هستیم که باعث ایجاد مشکلات بیشتری در آینده در کشور خواهد شد.

گل علیزاده ادامه داد: قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب سال 89 است و ما بیش از 10 سال فرصت داشتیم تا این رویکرد را اصلاح کنیم یا حداقل اندک قدم هایی در این حوزه برداریم اما متاسفانه این اقدام انجام نشده است و اکنون با شرایط فعلی روبه رو هستیم.

وی اضافه کرد: توسعه انرژی های تجدید پذیر دارای جنبه های مختلفی است یک اینکه توسعه این فرم از انرژی می تواند به کاهش نقش حداقلی کشور ما در تولید گازهای گلخانه ای و مقابله با تغییرات اقلیمی کمک کند در مرحله بعد از آلودگی هوا جلوگیری به عمل می آید و مساله بعدی این است که ما خودمان را از تامین انرژی در فرم های تجدیدپذیر محروم کرده ایم و این بی توجهی به بسترهای سالم و مطمئن ما را با شرایط فعلی روبه رو کرده است.

منتظر تصمیم هیات دولت در مورد لایحه تغییرات اقلیمی هستیم

رییس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم گفت: استفاده از تمامی مولفه های تولید انرژی می تواند موجب ایجاد امنیت سبد انرژی در کشور شود و این مقوله ای است که باید در راهبردهای کلان به آن توجه می کردیم.

گل علیزاده یادآور شد: همزمان با توسعه کشور نیاز به برق نیز بیشتر احساس می شود چون ما هم از نظر جمعیتی و هم از نظر صنعتی در حال توسعه هستیم و توجه به توسعه انرژی های تجدیدپذیر می توانست ما را مانند کشورهای همسایه در جایگاه یک کشور صادر کننده برق قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه لایحه تغییرات اقلیمی طی یک ماه اخیر به هیات دولت ارسال شده است و منتظر تصمیم گیری در این رابطه هستیم، اظهار کرد: این برنامه در حقیقت بازنگری شده برنامه راهبردی تغییرات اقلیم در سال 94 است که یکسری اصلاحاتی در آن انجام شد و دولت می تواند دو رویکرد در مورد این برنامه داشته باشد و یا آن را برای تصویب به مجلس بفرستد یا اینکه در برنامه هفتم آن را عملیاتی کند.

رییس مرکز ملی هوا وتغییر اقلیم عنوان کرد: عملیاتی شدن این برنامه بعد از تصویب نزدیک به یک سال به طول می انجامد زیرا ابعاد برنامه بسیار گسترده است و باید سازگاری را در تمامی ابعاد از کشاورزی تا صنعت و باقی موارد در نظر بگیریم.

گل علیزاده افزود: طبیعتا اگر این برنامه پشتوانه ای مانند تصویب در مجلس را داشته باشد می تواند از قدرت اجرایی بهتری برخوردار باشد و تمامی قوا درگیر تحقق این برنامه خواهند شد زیرا در صورت عمل نکردن به تعهدات مجازات هایی برای نهادهای ذی ربط خواهد داشت.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 916196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟