امروز تکلیف ثبت جهانی ماسوله و 2 میراث دیگر مشخص می شود

به گزارش رکنا به نقل از مهر، ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی؛ الحاق جنگل‌های دیزمان به پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و ماسوله طی امروز (یکشنبه) و سه شنبه در اجلاس یونسکو بررسی خواهد شد. امروز صبح و عصر زمان رسیدگی به گسترش پرونده جنگل‌های هیرکانی است و قرار است جنگل دیزمان به این پرونده الحاق شود.

این پرونده به صورت مشترک با کشور آذربایجان ثبت شده است. از سوی دیگر پرونده ماسوله هم عصر امروز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پرونده‌ای که ثبت جهانی آن در اولویت نبود و می‌توانست جایگزین دیگری برای آن انتخاب کرد، حالا شرایطش به گونه‌ای است که نگرانی برای ثبت جهانی آن وجود دارد.

پیش از این شورای جهانی بافت‌ها و بناهای تاریخی (ایکوموس) بازوی مشورتی یونسکو در پرونده‌های ثبت جهانی میراث فرهنگی و طبیعی جهان، با ارسال گزارشی به کارشناسان یونسکو، دبیرخانه ثبت جهانی یونسکو، کشورهای عضو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران، مخالفت قطعی خود با ثبت جهانی پرونده «منظر فرهنگی ماسوله» را به دلیل ایرادات زیاد در نوشتن پرونده و مغایرت پرونده با شاخص‌های ثبت جهانی یونسکو اعلام کرد.

ولی شاید شانس کاروانسراهای ایرانی که شامل ۵۶ کاروانسرا در ۲۴ استان می‌شود بیشتر باشد با این وجود باید برای ارزیابی آن تا روز سه شنبه ۲۸ شهریور ماه صبر کرد.

هم اکنون علی دارابی به نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی در اجلاس عربستان حضور دارد. او این روزها در حال رایزنی با سفرا و مقامات خارجی است.

کدخبر: 929261 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟