عظیم زاده: صادرات فرش از نزدیک به 2 میلیارد دلار به 50 میلیون دلار رسیده است

احد عظیم زاده ، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در حاشیه سی امین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا با انتقاد از سیاست های دولت در حوزه صنعت فرش، بیان داشت: ما علاوه بر تحریم های خارجی با یک تحریم هایی از سوی داخل روبه رو هستیم و این مساله بر رکود بازار فرش و عدم توسعه صادرات صنعت فرش به ویژه فرش دستباف موثر است.

وی افزود: دولت برای صادرات فرش پیمان ارزی تعیین کرده است و به جای اختصاص مشوق های صادراتی موانعی برای توسعه این تجارت که می تواند باعث رونق اقتصادی در کشور شود، تعیین کرده است.

کارآفرین نمونه کشور تاکید کرد: فرش دستباف شناسنامه دوم کشور است و دولت ها نباید برای توسعه این صنعت مانع تراشی کنند. امروزه کشورهای غربی ما را تحرم کرده اند و ما نباید با اعمال سیاست های نادرست خودمان اقتصاد خودمان را تحریم کنیم.

احد عظیم زاده فرش

این صادرکننده نمونه فرش دستباف در ادامه توضیح داد: دولتمردان ما سالی یک بار به نمایشگاه فرش سر می زنند و تا سال بعد خبری از آنها نیست و این نشان می دهد که دولت به این صنعت توجهی ندارد و این در حالیست که صادرات صنعت فرش از یک میلیارد و 760 میلیون دلار به رقم 50 میلیون دلار رسیده است.

او با انتقاد از سیاست های رسانه ملی در عدم حمایت از صنعت فرش ، ادامه داد: صداو سیما باید به صنعت فرش که سرمایه فرهنگی و اقتصادی کشور است توجه ویژه ای داشته باشد زیرا نزدیک به 9 میلیون نفر ایرانی از این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم امرارمعاش می کنند.

عظیم زاده اضافه کرد: من به عنوان یک تاجر با 60 کشور روابط تجاری دارم اما آیا همه تاجران فرش این امکان را دارند؟ و هنر دولت ها این است که بتوانند امکان فعالیت و تجارت را برای همه فعالان در این حوزه ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: ما باید بپذیریم که تحریم ها اقتصاد کشور را در سخت شرایط ممکن قرار داده است و مسوولان ما اگر برای این مساله چاره اندیشی نکنند، اقتصاد کشور به مشکل بر می خورد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه فرش چینی، هندی، نپالی و پاکستانی جای فرش ایرانی را در بازارهای جهانی گرفته است، تصریح کرد: چرا ما باید بازارهای جهانی را از دست بدهیم در حالیکه فرش ایرانی در سالهای اخیر در رتبه یک بازار جهانی قرار داشت اکنون این جایگاه را از دست داده و به رتبه ششم سقوط کرده است.

احد عظیم زاده فرش

کارآفرین نمونه کشور عنوان کرد: اگر این سیاست ها ادامه داشته باشد و 50 درصد از 2 میلیون بافنده فرش شغل خود را از دست بدهند، یک میلیون نفر به جمعیت بیکاران کشور افزوده خواهد شد و مشکلی دیگر بر مشکلات کشور اضافه می شود.

عظیم زاده گفت: نزدیک به هزار و 100 نفر در آذربایجان شرقی برای برند ما فرشبافی می کنند و عرضه آن در فروشگاه های خارجی برند عظیم زاده انجام می گیرد که مشتریان بسیاری از نزدیک به 60 کشور جهان برای فرش ایرانی و برند عظیم زاده در حال فعالیت هستند.

وی افزود: ما باید از سرمایه های انسانی کشور استفاده کنیم و نباید اجازه دهیم که نخبه های ما از کشور خارج شوند. ما باید جوانان را وارد میدان کنیم و اجازه دهیم در بسترهای اقتصادی و اجتماعی فعالیت کنند و در کشور بمانند تا شاهد رشد و پیشرفت و آبادانی کشور باشیم.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 923364 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟