شهرداری تهران: ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران نصب می شوند

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران درباره وضعیت ناوگان حمل‌ونقل پایتخت اظهار کرد: حوزه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت امسال شاهد تحول جدی خواهد بود. با توجه به رشد 100 درصدی بودجه حوزه زیرساختی حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران، این میزان بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان در سال 1402 منظور شده است. این بودجه صرفاً برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل بوده و با احتساب سایر هزینه‌های حوزه حمل‌ونقل، بالغ بر 45 درصد بودجه 1402 شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است.

وی افزود: مدیریت شهری اعم از مدیران ارشد شهرداری تهران و اعضای شورای شهر تلاش داشته‌اند، منابع مالی لازم برای نوسازی ناوگان را در بودجه سال جاری ببینند.

سخنگوی شهرداری تهران ضمن اشاره به انعقاد قرارداد خرید 3 هزار دستگاه اتوبوس از تأمین‌کنندگان داخلی گفت: این اقدام در تاریخ شهرداری تهران بی‌سابقه است و با توجه به فعالیت کمتر از 3 هزار اتوبوس فعال در سطح شهر، ورود تدریجی اتوبوس‌های مذکور، در مسیر حرکت به سمت چشم‌اندازی 9 هزار دستگاهی تا پایان سال 1404 تعریف می‌شود. تأمین مالی لازم برای خرید اتوبوس‌های داخلی بر اساس مفاد قرارداد با خودروسازان صورت گرفته است. همچنین برای نوسازی تاکسی، ون و موتورسیکلت‌های پایتخت نیز اقدامات موثری انجام شده که نتایج آن به مرور مشاهده خواهد شد.

محمدخانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل تصریح کرد: شهرداری تهران در تعامل با دولت مجدانه پیگیر برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل در پایتخت است. در راستای سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکسی‌های برقی در اولویت تخصیص ارز برای واردات خودرو قرار دارند و با توجه به قیمت مضاعف آن‌ها نسبت به نسخه‌های بنزینی، وزارت نفت، کشور و شهرداری تهران تسهیلات لازم را برای متقاضیان این تاکسی‌ها در نظر گرفته‌اند.

وی با اشاره به برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل پایتخت ادامه داد: بر اساس تفاهم شهرداری تهران با وزارت صنعت، معدن و تجارت، ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی، 50 هزار تاکسی برقی و 1000 اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت هدف‌گذاری شده است. هرچند نمونه‌های محدود از موتورسیکلت و خودروهای برقی وارد خیابان‌های پایتخت شده بوده، اما ورود تجاری و در مقیاس قابل توجه آن‌ها تا پیش از این محقق نشده بود.

سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به اهمیت این پروژه برای مدیران شهرداری تهران، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش از پایان سال شاهد ورود نخستین اتوبوس‌ و موتورسیکلت‌های تولید داخل برقی به ناوگان حمل‌ونقل خواهیم بود. زیرساخت‌ها از جمله ایستگاه‌های شارژ متناظر نیز به مرور در حال راه‌اندازی در سطح شهر بوده و برخی نقاط به ایستگاه‌های شارژ مجهز شده‌اند. در همین راستا، روز دوشنبه ششم شهریورماه با حضور شهردار تهران و وزیر صنعت، معدن و تجارت، 15 ایستگاه شارژ شامل 73 دستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی در تهران به بهره‌برداری خواهند رسید.

محمدخانی با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان برقی پایتخت از منظر ملاحظات زیست‌محیطی ادامه داد: رشد مستمر مصرف بنزین و گازوئیل در کشور از جمله در کلانشهرها و آلودگی‌های صوتی ناشی از تحرک وسایل نقلیه و همچنین اوج‌گیری آلاینده‌ها در نیمه دوم سال به خوبی اهمیت عملیاتی شدن هرچه سریعتر پروژه‌های برقی را نشان می‌دهد.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: خوشبختانه در کنار تمرکز مدیریت شهری بر تحول در ناوگان حمل‌ونقل، اراده تحول در ناوگان حمل‌ونقل و حرکت به سمت وسایل حمل‌ونقل برقی در هیئت دولت از جمله وزرای کشور، نفت و صنعت، معدن و تجارت نیز وجود دارد و نویدبخش ورود ناوگان برقی به خیابان‌های پایتخت پس از سال‌ها در سال جاری است.

کدخبر: 922957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟