مردم هستند؛ حمل و نقل عمومی نیست ! / اگر ترافیک تهران اول مهر کم نشد، یعنی برنامه های شورای شهر بی فایده بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهر تهران، با معضل های زیادی رو به رو است اما یکی از مهم ترین آنها که موجب می شود بسیاری دیگر از مشکلات شهری به واسطه آن ایجاد شود، ناوگان حمل و نقل عمومی است. ناوگانی که علاوه بر اینکه در تهران کم است؛ بلکه فرسوده هم هستند. شلوغی بیش از حد اتوبوس و مترو و در دسترس نبودن همیشگی تاکسی ها، زمان بندی نامناسب برای حضور به موقع در ایستگاه ها، جملگی دلایلی هستند که مردم ترجیح می دهند با موتور و ماشین شخصی و تاکسی های اینترنتی مسیر روزانه خود را طی کنند. که این موجب افزایش آلودگی هوا و ترافیک می شود. مردم هستند؛ اما حمل و نقل عمومی نیست! به راستی چه کسی از این موضوع اعلام نارضایتی می کند که با هزینه ای کم، در سطح شهر تردد داشته باشد و به حل مشکلات شهری از جمله آلودگی هوا و ترافیک هم کمک کند؟ اگر سیستم حمل و نقل عمومی دوستدار مردم باشد، مردم نیز دوستدار آن خواهند بود وگرنه نمی توان توقع عشقی فقط یک طرفه از سوی شهروندان داشت!

در این خصوص که راهکار شهرداری و شورای شهر برای کاهش آسیب های نابسامانی حوزه حمل و نقل عمومی چیست با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر به گفت و گو نشستیم تا از آخرین وضعیت این حوزه خبر دهد.

سید جعفر تشکری هاشمی ، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا در خصوص آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: غفلت از حمل و نقل عمومی تهران، از سال 1396 تا به امروز کاملا مشهود است؛ حدودا 6 سال است که هیچ اتفاق موثری در خصوص حمل و نقل عمومی در پایتخت را شاهد نبوده ایم، در طی 12 سال قبل تر از آن ، 220 کیلومتر خط مترو ساخته ، بیش از هزار واگن مترو خریداری و  چند هزار اتوبوس نیز برای کمک به بهبود روند حمل و نقل عمومی در شهر، وارد سیستم حمل و نقلی شهر تهران صورت گرفت. همچنین در همان زمان حدود پنج هزار اتوبوس تک کابین و بیش از هزار و 150 اتوبوس دو کابین، وارد شده و  حدود 60 هزار تاکسی نیز نوسازی شدند.

او در ادامه افزود: اما آن 12 سال حرکت جهشی در حمل و نقل عمومی، مثل ساخت یک ساختمان نبود که تا سالیان سال پا بر جا بماند. عمر مفید اتوبوس ها حدود هشت سال بیشتر نیست، واگن های مترو بعد از حدود 7 سال باید اورهال شوند و اگر این کار انجام نشود در نهایت به تکه آهنی تبدیل می شوند که باید یک جا بلا استفاده بماند.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: از روز نخست تشکیل شورای ششم، برای سال 1401 برنامه هایی را پیش بینی کردیم که اتفاق های جهشی که می خواستیم رخ نداد. با این وجود، برای امسال، تصمیمات خوبی در شورای شهر گرفته شد و رئیس شورا نیز بر آن تاکید داشت. برای این کار، امسال از سر جمع بودجه های بقیه فعالیت شهرداری تهران، 10 هزار میلیارد تومان کم کردیم و این رقم را برای توسعه حمل و نقل عمومی شامل بازسازی، خرید و توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم. 

2 شرکت داخلی، تا اوایل سال آینده 1500 اتوبوس به شهرداری تهران تحویل می دهند

سید جعفر تشکری هاشمی گفت: اگر آنچه که در شورای شهر مصوب و برای سال 1402 در نظر گرفته شده محقق شود و در آغاز سال تحصیلی جدید، نشانه ای از کاهش ترافیک را مشاهده کنیم، یعنی در ادامه سال هم این روند ادامه خواهد داشت. با تمام تفاصیل گفته شده، در خصوص خرید اتوبوس قرارداد قطعی برای تامین هزار دستگاه با شرکت عقاب افشان که اتوبوس اسکانیا تولید می کند بسته شده و همچنین قرارداد تامین 500 دستگاه اتوبوس هم با شرکت اسنا منعقد گردیده است

وی در ادامه افزود: بنده در صحن علنی شورا متذکر شدم که این 1500 دستگاه، نهایت ظرفیت اتوبوس سازهای ما است که شاید تا آخر سال هم به دست ما نرسد؛ چراکه فعلا قرارداد بسته شده و تا زمانی که پیش پرداخت بگیرند، ثبت سفارش قطعات کنند و آن قطعات اصلی به ایران برسد و در نهایت ساخته شود، به نظر می رسد بخش اندکی از اتوبوس ها در سال 1402 آماده شوند و مابقی در سال 1403 به نتیجه می رسد. لذا باید از ظرفیت واردات اتوبوس از خارج از کشور نیز استفاده کرد.

تشکری هاشمی تاکید کرد: اگر در سیستم حمل و نقل عمومی تهران، به عدد هفت هزار اتوبوس نرسیم به وضعیت ایده آل نزدیک نشده ایم. حال با این اعداد و ارقام، چهار هزار اتوبوس دیگر کم داریم که شهرداری تهران باید پای قرارداد با طرف خارجی برود تا اتوبوس برای شهر تامین شود. ما به مردم نمی توانیم بگوییم پنج سال صبر کنید تا خودروسازان داخلی اتوبوس ها را تامین کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: امسال 85 دستگاه اتوبوس دو کابین تعمیرات اساسی داشته اند؛ هرچند این تعداد چشمگیر نیست و باید بیشتر شود. شهرداری قراردادی بسته است که 100 دستگاه اتوبوس اورهال شوند. همچنین با سه شرکت دیگر هم در حال مذاکره هستند که 150 اتوبوس دیگر هم توسط آنها تعمیرات اساسی داشته باشند. از سویی دیگر قرار بر این است به بخش خصوص هم کمک بلاعوض بدهند تا بخش خصوصی اتوبوس های  خودش را تعمیر کند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: همچنین 700 دستگاه اتوبوس دو کابین به دلیل تعمیرات از چرخه حمل و نقل عمومی خارج شده اند که با نهایی شدن کارهای مربوط به آنها، تعداد قابل توجهی اتوبوس به این سیستم وارد می شود. حدود هزار الی 1500 دستگاه اتوبوس تک کابین فرسوده هم قابلیت بازگشت به سرویس های شهری را دارند؛ که ورود مجدد اینها به این چرخه، به موازات خریدهای داخلی و خارجی یک جهش خوبی در تامین اتوبوس خواهیم داشت.

700 واگن مترو نیاز به تعمیر اساسی دارد؛ ظرفیت تعمیر فقط 203 تا!

تشکری هاشمی در خصوص آخرین وضعیت مترو تهران نیز افزود: پیش بینی کارخانه واگن سازی مترو در سال جدید تعمیر  203 واگن به صورت اساسی است. هرچند این تعداد برای شهر بزرگی مانند تهران بسیار ناچیز است و باید برای سال جاری با دو شیفته کردن به 350 واگن برسیم چراکه حدود 600 الی 700 واگن نیاز به تعمیر اساسی دارند که روند تعمیرات آنها، دو سال طول می کشد. تا زمانی که این واگن ها به چرخه بازگردند، واگن های باقیمانده نیاز به تعمیرات پیدا خواهند کرد.

تشکری هاشمی در ادامه گفت: لازم به ذکر است بین سالهای 1402 تا 1403 واگن های موجود اورهال می شوند. از سویی دیگر، تعداد زیادی از واگن ها، در خلال سالجاری و سال آینده نیاز به اورهال خواهند داشت که این چرخه 350 تایی همینطور تکرار می شود.

از شرکت چینی واگن مترو می خریم

او افزود: موضوع خرید 630 واگن مترو در دولت قبلی مطرح شد. برخی تشریفاتش نیز همان دوره انجام پذیرفت اما علی رغم اینکه مسئولان آن زمان چهار سال فرصت داشتند، نتوانستند پیش پرداخت را بپردازند. 15 درصد از پیش پرداخت، رقمی حدود یک میلیون و 140 هزار دلار می شود که نیمی از آن، در دوره جدید شورای شهر تا الان تامین شده و به حساب بانکی شرکت تامین کننده چینی واریز شده است. مابقی نیز در حال تامین است، ضمن اینکه مجوز فروش نفت برای این کار هم صادر شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل  و نقل شورای شهر تهران در ادامه تاکید کرد: تا حدود دو ماه دیگر، مابقی پول نیز به شهرداری خواهد رسید؛ اما باز هم پیگیر راهکارهای دیگری هستیم که با استفاده از تسهیلات بانکی، این مدت زمان دو ماه را کاهش دهیم. اگر با این شیوه پیش برویم، تا آخر خرداد، خبرهای خوبی از این موضوع به گوش خواهد رسید. وقتی این پیش پرداخت تکمیل شد، کار ساخت واگن ها نیز شروع می شود. به نظر می رسد 18 ماه از زمان اولین واگن هایی که به ایران تحویل دهند زمان خواهد برد. بخشی از این واگن ها به صورت کاملا ساخته شده به دست ایران می رسد و بخشی در داخل تکمیل می شود. همچنین از اواخر سال 1403 اولین واگن ها به شهرداری تهران تحویل داده خواهد شد.

کدخبر: 900783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟