یک اقدام ساده در ساماندهی آبهای زیرزمینی و حق آبه نداریم/حرکتی در حوزه سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر نداشتیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سمیه رفیعی ، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مشکلات و معضلات محیط زیست کشور، بیان داشت: بر اساس گزارشاتی که وزارت نیرو به ما اعلام کرده است از هدف گذاری ها در حوزه انرژی های تجدید پذیر پیشرو هستند. شاید هدف گذاری در این حوزه هدف گذاری بزرگی نبوده است که حتی از این هدفگذاری جلوتر بودند.

وی افزود: سرمایه گذاری به سمت انرژی های تجدید پذیر باید حتما انجام گیرد و در دنیا اقدامات پیشرویی صورت می گیرد و ما خیلی در این حوزه عقب هستیم و باید خیلی زودتر اقداماتی را در این حوزه انجام دهیم.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرمایه گذاری ها باید به سمت نیروگاه های کوچک مقیاس با تعداد بیشتر پیش رود و دلیل اینکه چرا این مسیر برای بخش خصوصی هموار نشده است. ما در این زمینه قانونی هم برای تسهیل در سرمایه گذاری در صنعت برق نوشتیم در مجلس و وزارت نیرو قول مساعد برای توسعه در این حوزه داده است.

رفیعی ادامه داد: در بازدیدی که از یک مرکز استارت آپی در کیش داشتیم یکی از فعالان این حوزه اذعان داشت که می توان از این طریق بخش قابل توجهی از نیاز انرژی در کشور را رفع کرد و ما این فرد را به وزارت نیرو معرفی کردیم که فرآیندهای لازم را طی کند.

وی اضافه کرد: در حوزه تامین برق باید توجه داشته باشیم که تغییر در الگوهای تامین انرژی برق کار یک یا دو سال نیست و باید یک برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم و بتوانیم به تکالیف مشخص شده به صورت سالانه عمل کنیم تا در میان مدت و بلند مدت به هدف تعیین شده برسیم.

دولت روحانی یک آجر روی آجر در حوزه پتروشیمی نگذاشت

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت ها در طی 8 سال گذشته اذعان داشت: در حوزه تامین انرژی و سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی در طول دولت یازدهم و دوازدهم یک آجر روی آجر گذاشته نشده است و اکنون با مشکلات تلنبار شده ای از گذشته رو به رو شدیم.

در یک دهه گذشته اقدامی در  سرمایه گذاری انرژی تجدید پذیر صورت نگرفته است

رفیعی یادآور شد: در حوزه اورهال، سرمایه گذاری جدید در نیروگاه ها و انرژی های تجدید پذیر تقریبا می توان گفت که اقدامی در طول یک دهه گذشته انجام نشده است و تحریم ها نیز مزید بر علت شده است و ما حتی یک قطعه مورد نیاز را در نیروگاه ها نمی توانیم وارد کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه هایی که وزارت نیرو دارد با یک رویکرد جدید و توسعه انرژی های تجدیدپذیر است و همچنین در مورد آب نیز برنامه های مشخصی به مجلس ارایه شده است که می تواند بخش عمده ای از کمبودها را در آینده تامین کند.

ما یکی از ضعیف ترین کشورها در حوزه بهره برداری از انرژی هستیم

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه کشور ما یکی از ضعیف ترین کشورها در حوزه بهره برداری از انرژی هستیم و یکی از عوامل اصلی در این زمینه تکیه ما بر انرژی های فسیلی به ویژه نفت بوده که انگیزه و اراده را از مدیران ما گرفته است.

عدم هماهنگی بین دستگاه ها در حوزه انرژی تولید بحران آب کرد

رفیعی عدم اتفاق نظر وزارت نیرو و وزارت نفت در مورد بهره وری انرژی را یکی دیگر از عوامل اصلی عقب افتادگی ما در این زمینه دانست و عنوان کرد: عدم هماهنگی در بین دستگاه در حوزه انرژی به ویژه در حوزه آب باعث ایجاد مشکلات بسیاری شده است که حاصل نگاه های بخشی است.

وی افزود: ما از دولت خواستیم که از وزارت خانه ها و دستگاه های مختلف بخواهد که یک بار برای همیشه در این مورد یک تصمیم گیری واحد در خصوص انرژی داشته باشند و در مورد بهره وری انرژی به یک تمهید واحد برسند و دولت نیز این مساله را پذیرفت و قرار است این مساله در ماه های آینده رفع شود.

بودجه احیای دریاچه ارومیه یا هدر رفته یا برای آزمون و خطا هزینه شده است

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت دریاچعه ارومیه نیز گفت: برنامه های پیاده شده برای احیای دریاچه ارومیه مطابقت ویژه ای با بودجه ای که در اختیار برخی از مدیران وقت بوده نداشته است یعنی در حقیقت بودجه یا هدر رفته شده یا برای آزمون و خطا هزینه شده است.

مسئولانی که باید پاسخگو باشند الان طلبکار هم شده اند

رفیعی بیان کرد: افرادی که خود اکنون باید پاسخگو باشند طلبکار هم هستند و لازم است افراد و مدیرانی که بودجه های میلیاردی دریافت کردند و خروجی کارهایشان تشدید خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است باید در مقطع فعلی پاسخگوی کارهایشان باشند.

یک اقدام ساده در راستانی ساماندهی آبهای زیرزمینی و حق آبه نداریم

وی تاکید کرد: ما همچنان یک اقدام ساده در راستای ساماندهی آبهای زیرزمینی و حق آبه های کشاورزی در پیرامون دریاچه ارومیه را نداریم که یکی از دلایل عمده وضعیت فعلی دریاچه ارومیه محسوب می شود.

میلیاردها تومان برای احیا دریاچه ارومیه گرفتند اما فقط یک بروشور دست زنان روستایی دادند!

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بودجه ای که در دوره های گذشته برای احیای دریاچه ارومیه گرفته شد چند ده میلیاردی بود اما چیزی که به دست زنان روستایی در این منطقه رسید یک بروشور بود.

رفیعی یکی دیگر از عوامل وضعیت فعلی دریاچه ارومیه را برخوردهای سیاسی و سیاسی کاری در این حوزه دانست  و ادامه داد: بزرگترین خیانت به محیط زیست این است که با مشکلات این حوزه برخورد سیاسی داشته باشیم که ما این را در عملکرد برخی از مدیران سابق دیدیم.

کدخبر: 916983 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟