مرمت آیینه‌های تالار برلیان تا روز مشروطه پایان می یابد

به گزار رکنا به نقل از مهر، این روزها تالار پر از نور و پرتلالو برلیان کاخ گلستان به روی بازدیدکنندگان بسته است چون تیمی از متخصصان، در حال مرمت آئینه کاری‌های تالار هستند. ویژگی منحصر به فرد آئینه کاری‌ها آن است که اگر در خیلی از جاها آئینه روی گچ کار می شده، در این تالار برعکس بوده و گچ روی آئینه قرار گرفته است.

این تالار جدا از اینکه بخش مهمی از کاخ گلستان به شمار می آمده و میزبانی از مهمانان مهم دربار در این تالار انجام می گرفته، یک واقعه تاریخی هم در آن اتفاق افتاده که آن هم صدور فرمان مشروطه بوده است. در زمان مظفرالدین شاه قاجار، فرمان مشروطه در همین تالار از پنجره‌ای که به سمت محوطه بیرونی کاخ است، خوانده شد.

به همین دلیل مرمت آئینه کاری‌های تالار برلیان از روز دهم تیر ماه امسال شروع شده تا این تالار آماده برگزاری برنامه‌های روز مشروطه باشد.

در این باره، جبار آوج معاون اجرایی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: شهرت تالار برلیان کاخ گلستان به واسطه ارزش معماری و تزئیناتش از جمله آئینه کاری و گچ بری های آن است.

تزئینات این تالار به صورت یکپارچه بوده به همین دلیل در سالهای اخیر مرمت اساسی نشده بودند ما تلاش می‌کنیم این آئینه کاری‌ها را تثبیت کرده و قسمت‌هایی که فروریخته است را مرمت، تکمیل و پاکسازی کنیم.

وی با بیان اینکه قصد داریم مرمت جامعی روی تزئینات تالار داشته باشیم گفت: مرمت یک امر مستمر و دائمی است. مرمت‌های موضعی به صورت موردی در سال‌های اخیر انجام شده است.

آوج با بیان اینکه مرمت تالار برون سپاری شده است بیان کرد: خوشبختانه الان هم میزان آسیب‌ها آنقدر زیاد نیست. بیشتر زمان ما صرف پاکسازی و مرمت می‌شود.

آفرین امامی رئیس کاخ گلستان نیز از اتمام این آئینه کاری تا روز مشروطه خبر داد و گفت: همه تلاش مان را می‌کنیم که مرمت این تالار تا روز ۱۴ مرداد مصادف با سالروز صدور فرمان مشروطیت تمام شود چون می‌خواهیم یک همایش مفصل در آن روز برگزار کرده و اسناد تاریخی و آلبوم عکس‌ها را به نمایش بگذاریم.

کدخبر: 913543 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟