تعیین تکلیف پسماندهای عفونی مطب‌های اهواز

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، داوود میرشکار در نشست با اعضای شورای شهر و شهردار اهواز اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی، وضعیت پسماندهای عفونی اهواز است؛ سازمان نظام پزشکی عنوان کرده برای بی‌خطرسازی این پسماندها با دو شرکت قرارداد منعقد کرده است اما متاسفانه شرکت‌ها به تعهد خود عمل نکردند و بدون هیچ قراردادی از پزشکان پول دریافت کردند و اکنون در مراجع قضایی گرفتار هستند.

به گزاش ایسنا، وی افزود: یکی از مشکلات در خصوص بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی، نبود شرکت متعهد و تخصص در این حوزه عنوان شده است اما به هر صورت باید بی‌خطرسازی انجام و به شهرداری تحویل داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پسماندهای عفونی جزو پسماندهای ویژه هستند و مدیریت ابتدایی این پسماندها با تولیدکننده‌ها است.

وی عنوان کرد: بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه اتوکلاو هستند و پسماند عفونی را پس از بی‌خطرسازی برای دفن در محل‌های مناسب به شهرداری تحویل می‌دهند بنابراین مشکل اساسی در خصوص این پسماندها در مورد مطب‌ها و درمانگاه‌های کوچک است که تجهیزات بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی را ندارند و تعداد این مراکز زیاد است.

میرشکار گفت: زباله‌های عفونی مطب‌ها باید مدیریت و تعیین تکلیف شوند. بهداشت  و درمان پرونده‌های متعددی از مطب‌های مختلف در این خصوص به حوزه قضایی ارجاع داده و این مساله در حال پیگیری است.

وی افزود: البته نباید از پسماندهای عادی نیز غافل شویم. جمع‌آوری به موقع و جلوگیری از تلنبار پسماند، راه‌اندازی کارخانه پردازش در سایت صفیره، تولید کمپوست، مدیریت شیرابه، تعیین تکلیف پسماندهای دپو شده در سایت‌های دفن زباله، خروج از سلول‌های دفن، احداث سلول سوم و احداث سایت مخصوص پسماندهای عفونی باید در دستور کار قرار بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سایت دفن زباله برومی اهواز اصلا وضعیت مناسبی ندارد. البته همکاران نفتی آمادگی دارند برای مدیریت پسماندهای این سایت، فعالیت کنند.

وی افزود: نخاله‌های ساختمانی نیز باید در محل مناسب و با رعایت نکات زیست محیطی قرار بگیرند و از ریختن نخاله‌ها در معابر ورودی شهر جلوگیری شود.

میرشکار گفت: قرار بود شهرداری ایستگاه سنجش آلایندگی را از محل عوارض آلایندگی ایجاد کند و ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیز در خیابان سلمان فارسی راه‌اندازی شود که امیدواریم این کار سریع انجام شود.

کدخبر: 912828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟