"تب کریمه کنگو" بیماری بومی ایران است

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، دکتر عباس رضائیان‌زاده دوشنبه ۱۹ تیر به خبرنگاران گفت: بیماری تب کریمه کنگو از دیرباز در قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپای شرقی، کشورهای همجوار و ایران وجود داشته و در سال های اخیر به دلیل افزایش اطلاعات مردم پیرامون علایم این بیماری و ارتقاء تکنولوژی‌های تشخیصی، شاهد افزایش موارد گزارش شده این بیماری هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضمن بیان اینکه کنه‌ مخزن بیماری تب کریمه کنگو است، افزود: گزیده شدن توسط کنه آلوده موجب انتقال این بیماری به دام‌ها و انسان‌ها می‌شود.

او علائم بیماری تب کریمه ‌کنگو را شروع ناگهانی تب شدید بالای ۳۹ درجه، سردرد شدید، سرگیجه، درد گردن و کمر و سفتی گردن، درد مفاصل و دردهای عضلانی در پشت پاها، دل‌ درد همراه با اسهال و استفراغ، حساس شدن چشم‌ها به نور، قرمز و دردناک شدن چشم‌ها، قرمز شدن گلو و دردناک شدن آن، برافروختگی صورت و ایجاد لکه‌های قرمز دهانی، پس از دوره نهفتگی بیماری عنوان کرد.

رضائیان زاده افزود: پس از این مرحله خونریزی مخاطی و پوستی به‌ خصوص در قسمت بالای بدن، خط زیر بغل، محل‌های تزریق و تحت فشار و لثه و در بانوان نیز خونریزی از رحم اتفاق می‌افتد.

معاون علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید بر اهمیت زمان در نتایج درمان این بیماری ویروسی ، بیان کرد: مهمترین راه‌های انتقال این بیماری، تماس با دام یا ترشحات و بقایای حیوان آلوده، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن و تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است.

رضائیان‌زاده سم ‌پاشی جایگاه و بدن دام در دوره های ۱۴ روزه، کنترل قاچاق دام ، بهسازی محیط نگهداری دام، تهیه گوشت از مراکز مجاز، خودداری از انجام ذبح خارج از کشتارگاه، نگهداری احشای خوراکی دام به مدت ۷۲ ساعت، نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال را از مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک دانست.

کدخبر: 908052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟