جلالی: سهم ایران از بازار جهانی صنایع دستی 5 هزارم درصد است/صنایع دستی از ادبیات توسعه کشور جا مانده است+ فیلم
حجم ویدیو: 48.62M | مدت زمان ویدیو: 00:02:54

به گزارش خبرنگار اجتماعی محیط زیست، صبح امروز مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در پاسخ به خبرنگار رکنا در مورد چرایی سهم کم بازار صنایع دستی در توسعه اقتصادی کشور، تصریح کرد: متاسفانه در سالهای گذشته صنایع دستی از ادبیات توسعه در کشور جا مانده است و سرمایه گذاری کلانی در این حوزه انجام نگرفته است.

وی افزود: نگاه حاکم بر صنایع دستی در کشور بیشتر شبیه دربار پادشاهانی است که یک صله ای به هنرمندان می دادند و آنها هم کار خودشان را انجام می دادند و ما باید تمام تلاش خود را برای بهبود این حوزه انجام دهیم و سعی کنیم تا این حوزه نقش تاثیرگذاری در اقتصاد و معیشت مردم داشته باشد.

جلالی اضافه کرد: رفع پیمان سپاری ارزی یکی از اقداماتی بود که در دولت برای رفع موانع صادرات انجام گکرفت و می تواند برای توسعه صادرات صنایع دستی موثر باشد اما مشکلی که وجود دارد این است که ما هیچ توجهی به اقلیم در مسیر توسعه در کشور نداریم.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: به عنوان مثال تالاب شادگان بسته بود و ما با کمک معاونت گردشگری و سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با توسعه گردشگری و حصیربافی در این منطقه جامعه محلی را به سودآوری برسانیم و اکنون این سودآوری باعث شده است تا هم تالاب توسط محلی ها حفظ شود و هم گردشگری توسعه یابد و در کنار آن اقتصاد جامعه محلی از محل صنایع دستی تامین می شود.

وی تاکید کرد: ما در کل زنجیره جوامع محلی باید توسعه را مد نظر قرار دهیم و صنایع دستی باید صنعتی زیستی باشد تا بتواند مشکلات را حل کند. عدد صنایع دستی و تراکنش پولی در این حوزه بسیار بالا است و ایران علی رغم همه ظرفیت های خود نتوانسته است نقش قابل توجهی در این بازار ایفا کند.

جلالی بیان داشت: صنایع دستی شامل تحریم ها نمی شود اما موانع تحریم از جا به جایی پول تا مسائل دیگر برای ما مشکل زا است اما ما در برندینگ، بسته بندی محصول، کیفیت و بسته بندی همچنان مشکلات جدی داریم.

وی عنوان کرد: سهم ایران از بازار جهانی صنایع دستی 5 هزارم درصد است و ما از رقم 800 میلیارد دلار تراکنش پولی بازار صنایع دستی در جهان در سال 2022 تنها سهم اندک 228 میلیون دلاری داشتیم که رقم بسیار ناچیزی محسوب می شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: ما داشبوردینگ احصا آمار نداریم و این فقدان ما را به سمت ایجاد یک پلتفرم ثابت برده است که بتوانیم کالاها را رهگیری کنیم.

وی افزود: فرش یک سیاست گذاری کلان است و باید در بالا دست در مورد آن تصمیم گیری شود و تلاش هایی شده است تا در حوزه حکمرانی یکپارچه بتوانیم این فرزند جدا افتاده صنایع دستی را به شکل مناسبی مدیریت کنیم.

کدخبر: 898833 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟