مرد نابینا آتش نشانان را به خانه اش می کشاند تا از تنهایی نجات یابد!/ آقای وزیر کار حواستان به افسردگی نابینایان هست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز در صفحه حوادث روزنامه ایران یک گفت و گو با یک آتش نشان منتشر شده است.

پیانو نواختن مرد نابینا برای مرد آتش نشان

آتش نشانی که وقتی به صحنه حادثه ای که به امداد آتش نشانی اعلام شده، می رسد با هیچ اتفاقی و هیچ آتشی رو به رو نمی شود. با یک جوان نابینا مواجه می شود که به او می گوید: " از تنهایی خسته شده بودم و کسی را کنارم نداشتم. پس تصمیم گرفتم تا شما را اینگونه به خانه خودم دعوت کرده و برایتان پیانو بزنم. حالا قبل از اینکه عصبانی شوید و بخواهید سر من فریاد بزنید، روی صندلی نشسته و از موسیقی لذت ببرید."

این خبر حکایت از نمره مردودی سازمان بهزیستی کشور دارد. وظیفه سازمان بهزیستی در ایران در برابر زندگی نابینایان شامل ارائه خدمات و تسهیلات به نابینایان، ارائه آموزش های لازم به نابینایان و خانواده های آنها، ارائه کمک های مالی و اقتصادی به نابینایان و خانواده های آنها، تأمین تجهیزات و وسایل کمکی برای نابینایان، و ایجاد فضاهای مناسب برای فعالیت های نابینایان است.

برای دور ماندن نابینایان بخصوص نابینایان تنها از افسردگی، اقدامات زیر توسط سازمان بهزیستی و سایر ارگان های مرتبط در ایران باید انجام گیرد:

۱- ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره به نابینایان تنها

۲- تشکیل گروه های حمایتی برای نابینایان تنها

۳- ارائه فضاهای مناسب برای فعالیت های گروهی و اجتماعی نابینایان تنها

۴- ارائه کمک های مالی و اقتصادی به نابینایان تنها برای تأمین نیازهای روزمره و درمانی

۵- ایجاد فرصت های شغلی و آموزشی برای نابینایان تنها به منظور افزایش قابلیت اطمینان آنها به خود

در کنار سازمان بهزیستی، سایر ارگان های مرتبط مانند وزارت بهداشت،سازمان بازنشستگی، و خیریه ها نیز می توانند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

آمار نابینایان در ایران

طبق آخرین آمار رسمی که از سوی سازمان بهزیستی کشور در مورد تعداد نابینایان کشور اعلام شده است در حال حاضر حداقل 189 هزار نابینا در ایران وجود دارد که اکثر آنها با مشکلات معیشتی مواجه هستند.در کشور بیش از 189 هزار نابینا وجود دارد اما کمتر از 10 درصد آنها از خدمات بهزیستی استفاده می کنند که آن خدمات هم بیشتر مستمری ماهیانه است نه اقدامات اجتماعی و روانشناسی و کمک هایی که در این دو بخش باید یا از سوی سازمان بهزیستی ارائه شود یا برای شکل گیری آنها با ارگان ها و وزارتخانه هایی که موظف به مهیا کردن این ملزومات است وارد گفتمان و شکل گیری پروژه و اجرا شود.

نیازهای شهری نابینایان

نیازهای لازم برای تردد شهری نابینایان در ایران شامل موارد زیر است:

۱- فضاهای عمومی مناسب برای تردد نابینایان

۲- تأمین امکانات راهنمایی و رانندگی، مانند نشانه های ترافیکی بزرگ

۳- فراهم کردن حمل و نقل عمومی مناسب برای نابینایان

۴- تأمین فضاهای پارکینگ مناسب برای خودروهای نابینایان

۵- ارائه تجهیزات و وسایل کمکی به نابینایان برای تسهیل تردد، مانند چوب کمکی، لوازم جانبی صندلی چرخدار و غیره.

مشاغلی که برای نابینایان مناسب است

در مورد مشاغل مناسب برای نابینایان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کار در حوزه های فنی و حرفه ای، مانند کامپیوتر

۲- کار در حوزه های خدماتی، مانند راهنمایی و رانندگی

۳- کار در حوزه های فروش و بازاریابی، مانند فروشگاه های آنلاین و تلفن همراه

۴- کار در حوزه های هنری، مانند نقاشی و عکاسی

۵- کار در حوزه های آموزشی، مانند تدریس و مشاوره.

مهم است توجه داشت که برای تأمین این مشاغل، نابینایان نیاز به آموزش های لازم و تجهیزات و وسایل کمکی دارند. سازمان های مرتبط می توانند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند که انتظار می رود نمایندگان مجلس به خصوص در کمیسیون اجتماعی و بهداشت در  خصوص اینکه بهزیستی چه کارنامه ای برای زندگی نابینایان دارد از وزیر کار سوال داشته باشند.

آقای وزیر کار حواستان به افسردگی نابینایان هست؟

نابینایان تنها در معرض خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روانی هستند. بنابراین، برای حمایت از آنها، باید فضایی ایجاد شود که به آنها اجازه دهد با دیگران در ارتباط باشند و از زندگی در جامعه لذت ببرند. در این راستا، شبکه های اجتماعی و برنامه های چت، فضای مناسبی برای برقراری ارتباط با دیگران به نابینایان فراهم می کنند.همچنین، باید فضاهای عمومی مناسبی برای تفریح و تفریح نابینایان فراهم کرد تا آنها بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و در زندگی شهری شرکت کنند. ایجاد این فضاها و امکانات، اقداماتی است که با برنامه ریزی های وزیر کار و وزارت کار که سازمان بهزیستی کشور زیر مجموعه آن است باید انجام دهد. سازمان بهزیستی کشور یک نهاد دولتی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که خدماتی را به افراد نیازمند جامعه ارائه می‌دهد.

به طور خلاصه، برای حمایت از نابینایان در شهر، باید فضاهای عمومی، حمل و نقل، مشاغل، تجهیزات و وسایل کمکی و فضاهای اجتماعی مناسب فراهم شود. همچنین، باید از نابینایان تنها حمایت کرد و فضایی برای ارتباط با دیگران برای آنها فراهم کرد تا از ابتلا به مشکلات روانی جلوگیری شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 883076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟