ما سند موسیقی در کشور نداریم

به گزارش رکنا به نقل از مهر، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور درخواست کرد تا عضوی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه این شورا باشد.

او خطاب به معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: باید مسئله محور مسائل را پیش ببریم و برای هر مسئله میزی تعریف کنیم و روی آن میز کار کنیم تا ابعاد مختلف مسئله روشن شود. شما مسئولیت میز صنایع‌دستی شورای انقلاب فرهنگی را برعهده بگیرید و سند صنایع دستی کشور را تدوین کنید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سند صنایع‌دستی باید ۲ بخش مبانی و حکمرانی صنایع‌دستی را داشته باشد. در بخش نخست باید بدانیم که نظریه صنایع‌دستی کشورمان چیست زیرا اگر نظریه ان را نداشته باشیم، سردرگم هستیم.

خسروپناه تصریح کرد: بحث دیگر حکمی‌سازی صنایع‌دستی است. یک مبحث مبانی که باید بر روی آن کار شود، تمام کارهای هنری و معماری ما مبتنی بر حکمت است. هنر چهار ساحت دارد که شامل حکمت، معرفت، صنعت و معیشت است. حوزه‌های معرفت، صنعت و معیشت هنر مبتنی بر حکمت هستند. حکمت مانند روحی است که در عنصر هنر دمیده شده است.

او گفت: گستردگی صنایع‌دستی هیچ کشوری به اندازه گستردگی صنایع‌دستی ایران نیست. صنایع‌دستی ایران تقلیدی نیست و مبتنی بر حکمت خودش است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مدرن‌سازی صنایع‌دستی بخش دیگری است که ما در مبانی به آن نیاز داریم. ما نمی‌توانیم از دنیای مدرن فاصله بگیریم. صنایع‌دستی اگر با مدرنیته پیوند نخورد نابود خواهد شد. از طرف دیگر این صنایع اگر در مدرنیته هضم شوند نیز نابود می‌شود.

خسروپناه تصریح کرد: معاونت صنایع‌دستی باید از دانشگاه‌ها بخواهد بر روی پیوند سنت و مدرنیته کار کنند. باید در دانشگاه‌ها رشته‌های صنایع‌دستی داشته باشیم. متأسفانه رشته‌های ما در حوزه هنر فوق‌العاده ضعیف هستند و این فاجعه است.

او ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بخشی مختص به هنر دارد و من گاهی از اعضایش می‌پرسم به راستی چه کاری انجام داده‌اند. ما هنوز سند موسیقی نداریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید توصیفی علمی از وضع صنایع‌دستی ایران داشته باشیم. از وضع موجود صنایع‌دستی کشورمان خبر نداریم.

خسروپناه تصریح کرد: باید افزایش تسهیل‌گری و حکمرانی داشته باشیم و در حوزه تنظیم‌گری ورود کنیم. باید انجمن‌های صنایع‌دستی را فعال کنیم که حکمرانی، حکمرانی مردمی و نخبگانی باشد.

او افزود: خلاءهای سیاستی و قوانین پراکنده داریم، باید به اصلاح مقررات فکر کنیم و آن را در سند صنایع دستی بیاوریم. همچنین اصلاح ساختار صنایع‌دستی باید در این سند ذکر شود و برای صنایع‌دستی گفتمان‌سازی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: باید براساس آن‌چه در سند صنایع‌دستی می‌آید، وظیفه دستگاه‌ها را مشخص کنیم و اهدافی را برای خودمان تعریف کنیم.

خسروپناه گفت: باید مدارس استاد شاگردی را در سطح کشور راه‌اندازی کنیم. همچنین باید انگیزه‌های تولید و مصرف صنایع‌دستی را در سطح جامعه افزایش دهیم.

کدخبر: 869538 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟