انتشار خبر در ایران کانالیزه است / ضربه محافظه کار بودن روابط عمومی های دولتی به اعتماد مردم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طهمورث شیری ، استاد دانشگاه علوم و تحقیقات ، جامعه شناس، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی، در گفت و گو با رکنا در خصوص چگونگی شیوه عملکرد روابط عمومی های نهادها و ارگان ها  در شرایط بحرانی گفت: روابط عمومی ها باید از داده هایی استفاده کنند که بعد از آن مجبور نباشند تکذیبیه های پی در پی داشته باشند. روابط عمومی های دستگاه های دولتی، حس محافظه کارانه دارند، در صورتی که باید آیینه تمام نمای آن سازمان، نهاد یا وزارتخانه باشند؛ یعنی کارشان این است که موضوعات مختلف را آن طور که هست منتقل کنند؛ ولی این حس، گاهی مانع از این مهم می شود.

روابط عمومی ها بدون دیتاهای به روز، با کار سختی مواجه هستند

وی در ادامه با اشاره به اینکه این روزها مشکل تکثر، ناهماهنگی و ناهمگونی آمار و اطلاعات موجب می شود روابط عمومی ها نتوانند آنچه را که درست است منتقل کنند افزود: این چندگانگی، به اعتماد ملی ضربه می زند. همچنین روابط عمومی های دستگاه های دولتی در انتشار یک خبر باید دائما این را در نظر داشته باشند که با این خبر، به فلان شخص برنخورد و این مانع مهمی در این راستاست.

طهمورث شیری با تاکید بر اینکه اگر روابط عمومی ها بخواهند در خصوص رخدادهای اجتماعی مثل اعتراضات ، که جنبه امنیتی دارند، موضع گیری داشته باشند، باید پیش از اینکه چنین بحران هایی شکل بگیرد، داده هایی را جمع آوری کنند تا کارشان در زمان وقوع آن، آسان تر شود، می افزاید: در این راستا، انتشار تکذیبیه های پی در پی، ناظر بر انتشار داده ها نیست؛ بلکه ناظر بر تفسیری است که از داده ها توسط افراد نویسنده آن می شود. مثلا فرد دیتایی را به دست آورده است که آن را منتشر نمی کند؛ بلکه قضاوتی که نسبت به آن دارد را نشر می دهد؛ لذا بعد از آن است که برداشت اشتباه تکذیب و مجددا این چرخه تکرار می شود.

انتشار خبر در ایران کانالیزه است

این جامعه شناس در ادامه گفت: در روابط عمومی نهادها و ارگان ها ، شرایط به گونه ای است که اخبار صرفا باید از یک منبع منتشر شود. الان در جامعه ما، اخبار کانالیزه می شوند. این نشان می دهد ما فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته داریم. در این کشورها، افراد می توانند، یک سری اطلاعات به دست بیاورند و آن را منتشر کنند. این مشکل در کشور ما زمانی بر طرف می شود که روابط عمومی ها و رسانه ها اجازه نشر اطلاعات به دست آمده را داشته باشند و بعد از آن، اگر خلافش ثابت شد، در خصوص آن توضیحاتی ارائه دهند. 

فضا برای کار شهروند خبرنگاران مهیا نیست

طهمورث بشیری، در پایان در تبیین گفته هایش افزود: کار رسانه در ایران بسیار پر مخاطره است. برخوردی که این روزها با خبرنگارها می شود، با آن چیزی که از آن توقع می رود و به زبان می آید، بسیار فاصله دارد. در حال حاضر، شرایط جهان به گونه ای شده است که شهروندان خبرهایی را تهیه می کنند و بعد باعث می شوند که مسئولان در صدد پیگیری آن برآیند؛ اما در داخل کشور، فضایی برای شهروند خبرنگاران مهیا نیست. وقتی چنین شرایطی نباشد، این افراد خبرها را برای رسانه های خارجی ارسال می کنند و این نمی تواند برای کشور مفید باشد.

کدخبر: 839967 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟