برای سعی و خطا در انتصاب مدیران شهرداری تهران زمان نداریم

به گزارش رکنا، سید جعفر تشکری هاشمی با اعلام اینکه طبیعی‌ است که هر مدیری بر مبنای اهداف تعیین شده خود، از مدیرانی استفاده کند که بتوانند اهداف آن سازمان را به نحو احسن انجام دهند، گفت: بررسی‌ها و ارزیابی‌های اولیه بعد از یک تجربه میدانی، می‌تواند مشخص کند که آیا این مدیر، شایستگی پذیرش مسئولیتی که بر عهده‌اش گذاشته شده است را دارد یا خیر؟

وی با تأکید بر اینکه قاعدتا در هر مجموعه‌ای بعد از انتصابات اولیه، در مواردی ممکن است نیاز به تجدید نظر باشد و از این رو، انتصابات را حق طبیعی شهردار تهران، افزود: نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که اگر روند انتصابات تبدیل به قاعده‌ای شود که مدیران بعد از یک سال فعالیت، متوجه شوند که شخص دیگری جایگزین آنها شده و این روند هر سال تکرار شود، صحیح نمی‌باشد.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه نه ما آنقدر زمان داریم و نه امور مردم آنقدر کم‌ارزش است که در انتصابات از عنصر سعی و خطا استفاده کنیم، اظهار کرد: وقتی در ارگان بزرگی مانند شهرداری تهران که دارای مجموعه‌های تخصصی همچون شرکت بهره‌برداری مترو و سازمان بهشت زهرا (س) است، مدیری منصوب می‌شود، آن مدیر برای موفقیت نیاز به زمان دارد.

وی با بیان اینکه مدیران شهری تا با محیط کار خود آشنا شده و با تیم تخصصی خویش ارتباط برقرار کنند، اشکالات و ایرادات را شناسایی کرده و برآی رفع مسائل و مشکلات‌ اقدام کنند و در نهایت، برای اهداف سازمان برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی کنند، در مدت کمتر از یک سال جابه‌جا می‌شوند، تصریح کرد: اگر غیر از یکی از مدیران با تجربه یک مجموعه، فرد دیگری را برای مدیریت آن مجموعه منصوب کنند، باز هم با تکرار این مسئله مواجه خواهیم شد. تشکری هاشمی با اشاره به اینکه زمانی نزدیک به یک سال برای آشنایی، کسب تجربه، چیدمان، ارنج و سازماندهی تیم کاری‌ یک مدیر   زمان خواهد برد، اظهار کرد: با این وجود، در موارد متعدد شاهدیم که مدیران شهری در زمان‌ کوتاهی جابه‌جا می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای مثال، آقای هوشیار تنها ۶ ماه شهردار بود، آقای هدایت نزدیک به ۷ ماه، آقای جعفری تقریباً یک ماه، آقای شایسته ۹ ماه، آقای غضنفری ۱۱ ماه و آقای خسروی ۷ ماه شهردار منطقه و مدیرعامل بوده‌اند، تصریح کرد: این‌گونه انتصابات متزلزل با دوران کوتاه مدیریتی، جز ضرر و زیان برای شهر و مدیریت شهری هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود، شهردار تهران و کمیته انتصابات شهرداری تهران را مورد خطاب قرار داد و گفت: انتظار می‌رود در فرصت باقی‌مانده از عمر شورای ششم که کمتر از سه سال است، در انتصاب مدیران، دقت بیشتری به عمل آید.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه انتظار داریم در انتصابات مدیران، ضمن توجه به جوان‌گرایی، توانایی و تجربه افراد نیز مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: با تغییرات مکرر مدیران، مراقب باشیم که جوان‌گرایی در مدیریت به جوان‌مرگی مدیریتی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود ثبات مدیریتی به خصوص در این مقطع که در آستانه سال جدید تحصیلی قرار داریم و برای مواجهه با میلیون‌ها شهروندی که از ابتدای مهر به مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شوند باید آمادگی داشته باشیم، تصریح کرد: نباید به نوعی عمل کنیم که مدیران، احساس نا امنی شغلی کنند و در مقابل، باید انتصابات به گونه‌ای باشد که مدیران، در دوره تصدی خود، تصور بلندمدتی از اهداف و فعالیت‌های خویش داشته باشند.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه مدیران نباید دائم به این فکر باشند که ممکن است در پست خود باقی نمانند و باید بدانند قرار است تا پایان این دوره چهار ساله که یک سال آن نیز سپری شده است در مقام خویش باقی می‌مانند، اظهار کرد: البته مگر در شرایطی که ممکن است با اتفاق و مسئله خاصی مواجه شویم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه انتصابات باید در انطباق با اساسنامه سازمان‌ها و شرکت‌ها باشد، خاطرنشان کرد: در گذشته، شاید احتمال بی‌اطلاعی از اساسنامه‌ها وجود داشت ولی در حال حاضر، با گذشت یک سال از آغاز به کار مدیریت شهری، همچنان شاهد تخطی از شرایط احراز مدیرعامل در اساسنامه‌ها هستیم که به عنوان یک موضوع مهم حقوقی می‌بایست به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

کدخبر: 822425 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟