وزارت بهداشت را بدون واکسن کرونا تحویل گرفتیم / اکنون ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا ذخیره داریم

به گزارش رکنا به نقل از مهر، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت روز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، در نشست صمیمانه با خبرنگاران حوزه سلامت، به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سلامت کشور پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به نقش رسانه‌ها در کنترل بیماری کرونا، اظهار داشت: حرکت خبرنگاران یک حرکت زینبی است. من شاهد بودم که خبرنگاران در ایام کرونا لحظه به لحظه اتفاقات کرونا را گزارش می‌کردند و هشدارهای لازم را می‌دادند.

عین اللهی با عنوان این مطلب که زحمات خبرنگاران باعث آگاهی در جامعه شد، افزود: این تلاش‌ها نقطه عطفی در تاریخ کشور ایجاد کرد.

وی گفتد: در جهان امروز هجمه‌های وسیع از سوی رسانه‌ها علیه جمهوری اسلامی وجود دارد و در این فضا خبرنگاران باید رسالت خود را انجام دهند.

وزیر بهداشت، در ادامه به پاندمی کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: کرونا در چند مقطع قابل روایت است. روزهای ابتدایی که از ماسک و دستکش خبری نبود. بعد نوبت واکسن رسید که ایران در حلقه کووکس قرار گرفت اما متأسفانه قراردادها را اجرا نکردند.

وی گفت: در دولت سیزدهم وقتی شروع به کار کردیم میزان واکسیناسیون حدود ۱۸ میلیون دوز تزریق بود و مردم برای واکسن کرونا به کشورهای اطراف می‌رفتند. وقتی ما وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم هیچ واکسنی برای تزریق نبود. بنابراین، به سرعت وارد عمل شدیم و توانستیم مقدار زیادی واکسن وارد کنیم. به طوری که در هفته بیش از ۸ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق می‌شد.

وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در مقابله با کرونا، گفت: تا الان ۱۴۳ هزار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور داشته ایم. اما، باید بدانید که تا شروع واکسیناسیون ۱۳۲ هزار نفر فوتی داشتیم و از دی ۱۴۰۰ تا امروز ۱۱ هزار فوتی داشته ایم. یعنی، واکسیناسیون باعث کاهش مرگ‌های کرونایی شده است.

عین اللهی با اشاره به ذخیره ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا، افزود: فعلاً نیازی به خرید واکسن‌های تولید داخل نیست، اما می‌توانیم برای صادرات آنها اقدام کنیم.

وی در ادامه به بحران جمعیتی کشور اشاره کرد و گفت: تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت با مسئولیت وزیر شکل گرفت و ما از پیشگامان قانون جوانی جمعیت هستیم. اگر تا چند سال دیگر به داد جمعیت نرسیم، برای مملکت مشکل‌زا خواهد بود.

عین‌اللهی به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و افزود: با تلاش دولت، این قانون برای اجرای طرح آماده است و احتمالاً پایان شهریور اولین پرداخت‌ها بر این اساس انجام می‌شود.

وی به درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: علاوه بر احداث مراکز جدید در بحث پوشش بیمه اتفاقات خوبی رخ داد. ۹۰ درصد خدمات بخش دولتی و ۷۰ درصد بخش خصوصی تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت موضوع گردشگری سلامت، افزود: کشور ما بدون تردید قوی‌ترین حوزه سلامت منطقه را دارد و امروزه می‌بینید تعدادی از کشورهای همجوار به ایران می آیند و ۲۰۰ بیمارستان کشور مجوز گردشگری سلامت دارند.

وی درباره بیماران صعب الاعلاج و نادر گفت: هزینه‌های این بیماری‌ها کمرشکن است که امسال مجلس ۵,۰۰۰ میلیارد تومان برای این امر به صندوق بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص داد. هفته قبل هیئت دولت نیز این صندوق را تصویب کرد. حتی بنا داریم داروهای این بیماران را به درب منزل آنها بفرستیم.

وزیر بهداشت درباره طرح دارویاری نیز افزود: در حوزه غذا و دارو کار انقلابی، طرح دارویار بود. ابتدای سال ۱۴۰۱ به ما می‌گفتند آزادسازی ارز ترجیحی را اجرا کنید و ۴ ماه طول کشید تا زیرساخت‌ها فراهم شود و ۹۴۰۰ قلم دارو را در ۱۶۰۰ کد ژنریک به صورت الکترونیک آوردند. در ادامه نیز بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها پرداخت شد. برای اینکه احتکار رخ ندهد بودن اطلاع قبلی در ساعت ۱۲ شب ۲۳ تیر این کار اعلام شد و همه را به مراکز درمانی کشور دادیم. سیستم تی تک و HIS بیمارستانی با این طرح تقویت شد. این طرح بسیار موفق است. امروزه بالای ۹۰ درصد نسخه الکترونیک پیشرفت کرده است و با اجرای طرح دارویار نیز قیمت برخی داروها کمتر هم شد. هدف ما این است که شرکت‌های تولیدی علی‌رغم تأمین نیاز داخلی کشور به داروها، به تولید برای صادرات نیز اقدام کنند.

عین اللهی ادامه داد: به دلیل مشکلات صنایع داخلی، کمبودهای دارویی داشت خود را نشان می‌داد؛ به طوری که در ابتدای شروع طرح دارویار نزدیک ۱۰۰ قلم کمبود دارویی داشتیم و طی این مدت اجرا، امروز این کمبودها به ۸۰ قلم رسیده است و امیدواریم به همین روند کمبودها تأمین شود و رضایتمندی مردم را در این طرح داشتیم. همچنین داروخانه‌ها نگران بودند که ممکن است به موقع پول آنها پرداخت نشود. در این زمینه و در شروع این طرح، سازمان برنامه و بودجه چهار هزار میلیارد تومان تخصیص داد و توزیع شد و قول داده شد این این کار ادامه یابد. در این راستا منبعی که ایجاد کردیم منابع جدیدی نبوده است این پول قبلاً در ارز ترجیحی داده می‌شد و الان به مصرف کننده داده می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یارانه سلامت در طرح دارویار شامل همه داروهایی که افزایش قیمت داشتند، می‌شود، افزود: حتی اگر دارویی پوشش بیمه‌ای هم نداشته باشد، یارانه سلامت شامل آن می‌شود و این اعتباری است که وجود دارد و نگرانی برای داروخانه‌ها و مراکز درمانی وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش پرداخت از جیب مردم بابت هزینه‌های درمانی نیز گفت: پرداخت از جیب مردم متأسفانه در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. ما راهکارهایی در این زمینه داریم و طرح دارویار نیز در همین جهت اجرا می‌شود.

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت آبله میمونی و برنامه ایران برای استفاده از واکسن علیه این بیماری، تصریح کرد: بیماری آبله میمونی مانند کرونا نیست. شیوع آبله میمونی به صورت تک گیر است و خوشبختانه همه‌گیری نداشته و حدود ۳۶ هزار نفر در دنیا مبتلا شده‌اند. واگیری این بیماری بیشتر مواقعی است که تاول‌ها شکافته شود و باعث انتقال ویروس شود. در کشور ما فعلاً تنها یک مورد مبتلا گزارش شده است، البته با توجه به مسافرت‌ها این امکان وجود دارد که بازهم ابتلاء صورت گیرد اما نگرانی زیادی از آن نداریم. اگر همه‌گیری این بیماری زیاد شود امکان واکسیناسیون وجود دارد و می‌شود واکسنی تولید شود اما فعلاً ضرورتی ندارد و تمرکز ما بر پیشگیری و آموزش است.

کدخبر: 816875 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟