وزارت بهداشت: حواسمان به همه چیز هست/ هنوز هیچ مورد قطعی ابتلا به آبله میمون در ایران شناسایی نشده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آبله میمون یک بیماری ویروسی است که تا چند وقت پیش صرفا در برخی کشورهای آفریقایی به صورت بومی وجود داشت، اما از نیمه دوم اردیبهشت امسال شاهد طغیان موج جدید شیوع این بیماری در کشورهای غیربومی این بیماری هستیم. مطابق گزارشات سازمان بهداشت جهانی تا کنون بیش از 16 هزار مورد ابتلای قطعی به ویروس آبله میمون در 71 کشور جهان گزارش شده است و البته 5 نفر از مبتلایان اخیر این بیماری نیز جان خود را از دست داده اند. اما با این وجود، تا دیروز که هنوز گزارش قطعی ابتلای دو کودک در آمریکا و یک کودک در هلند به آبله میمون تایید نشده بود، سازمان بهداشت جهانی «وضعیت اضطراری بهداشتی بین المللی» را برای این بیماری اعلام نکرده بود.

روز گذشته اما در نهایت سازمان بهداشت جهانی این وضعیت را که تا کنون فقط دو بار در طول تاریخ این سازمان، یک بار برای کرونا و بار دیگر برای «تلاش های پیوسته جهت ریشه کنی فلج اطفال» اعلام شده بود، برای آبله میمون هم اعلام کرد. آن هم در شرایطی که «وضعیت اضطراری بهداشتی بین المللی» بالاترین درجه هشداری است که سازمان بهداشت جهانی برای یک بیماری اعلام می کند. البته فقط ابتلای کودکان به آبله میمون منجر به اعلام این هشدار نشده است، بلکه اساسا در هفته های گذشته شاهد اوج گیری محسوس موج ابتلا به این ویروس در بسیاری از کشورها بوده ایم و تمام این موارد بهداشت جهانی را در اعلام وضعیت اضطراری مصمم کرده است.

پایش سندرومیک موارد مشکوک آبله میمون در مرزهای ایران

در همین راستا، دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به اعلام وضعیت اضطراری بین المللی برای آبله میمون توسط سازمان بهداشت جهانی، درباره آخرین وضعیت شیوع این بیماری در ایران به رکنا گفت: خوشبختانه هنوز هیچ مورد قطعی ابتلا به آبله میمون در سراسر کشور مشاهده نشده و قریب به اتفاق موارد مشکوک نیز به آبله مرغان مبتلا بوده اند.

وی افزود: در تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی کشور، پایگاه های مراقبت بهداشتی مرزی وجود دارد و از روزهای پایانی اردیبهشت که شاهد طغیان بیماری آبله میمون در برخی کشورهای جهانی بودیم، وزارت بهداشت پروتکل غربالگری این بیماری را به این پایگاه ها اعلام کرد. در هفته های اخیر هم که شیوع آبله میمون در جهان شدت گرفته، مراقبت های مرزی ما برای جلوگیری از ورود این بیماری به ایران تشدید شده است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: نیروهای وزارت بهداشت به صورت سندرومیک مشغول پایش موارد مشکوک آبله میمون در مبادی مرزی ایران هستند؛ به نحوی که در درجه اول ما از تمام کسانی که وارد کشور می شوند، می خواهیم که درباره علایم پزشکی مشکوک خود، خوداظهاری کنند. در درجه دوم نیز همکاران ما همه مسافران خارجی را از نظر علایم عمومی شامل تب و بثورات پوستی یعنی داشتن جوش هایی مانند آبله مرغان تحت بررسی قرار می دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: غربالگری آبله میمون برای تمام مسافران ورودی به کشورمان انجام می شود، بخصوص کسانی که از کشورهایی به ایران می آیند که شیوع این بیماری در آنها گزارش شده است. در صورتی هم که فردی با نشانه های مشکوک شناسایی شود، آن فرد قرنطینه می شود و از او نمونه گرفته می شود و تا زمان مشخص شدن نتیجه نمونه نیز فرد در قرنطینه خواهد ماند.

احتمال ورود آبله میمون به ایران منتفی نیست

امیری درباره فرآیند تشخیص آبله میمون در داخل مرزهای کشور نیز توضیح داد: ما از ابتدای طغیان آبله میمون در برخی کشورها، امکانات لازم برای تشخیص این بیماری را در انستیتو پاستور در تهران فراهم کردیم. بعد هم این امکانات را در سایر استان ها توسعه دادیم و هم اکنون همکاران ما در 12 قطب دانشگاهی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور به تمام امکانات لازم برای تشخیص قطعی آبله میمون مجهز هستند.

رئیس گروه مدیریت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: ما در ماه های اخیر آموزش های لازم برای شناسایی موارد مشکوک آبله میمون را به کادر بهداشت و درمان کشور ارائه داده ایم. همچنین دستورالعمل کشوری راه های پیشگیری، شناسایی، کنترل و درمان آبله میمون نیز تدوین و ابلاغ شده است. همچنین ما دستورالعمل های آزمایشگاهی و بهداشت محیط مربوط به آبله میمون را نیز تدوین و ابلاغ کرده ایم.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: ما به اعضای کادر بهداشت و درمان سراسر کشور آموزش داده ایم که در صورت مشاهده مورد مشکوک آبله میمون، چگونه باید از آن فرد نمونه بگیرند یا او را برای نمونه گیری باید به کدام مرکز بهداشتی در شهر، روستا یا محله خود ارجاع دهند. همچنین ما هماهنگی های بین بخشی لازم برای شناسایی موارد مشکوک احتمالی آبله میمون را انجام داده ایم و شورای عالی سلامت کشور نیز تا کنون چند جلسه با دستور کار بررسی این بیماری تشکیل داده است.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت بهداشت تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از ورود آبله میمون به ایران و آماده سازی کشور در جهت مقابله با این بیماری در صورت ورود احتمالی آن را انجام داده است، اما با توجه به شیوع گسترده این بیماری در جهان و رسیدن ویروس به بعضی کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، امارات و عربستان، امکان ورود آبله میمون به ایران وجود دارد و احتمال ورود آن به کشور منتفی نیست. البته با توجه به این که آبله میمون یک بیماری تنفسی نیست و شدت انتقال آن از کرونا کمتر است، حتی در صورت ورود این بیماری به کشور، نگرانی کمتری نسبت به کووید19 درباره آن وجود دارد.

کدخبر: 806749 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟