ابر بدهکار جهان وارد نبرد شد / ورشکستگی اقتصادی ایران در صورت ورود نکردن سریع به این جنگ

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،تغییرات آب و هوایی شدید در حال حاضر هم رخ داده‌اند و زندگی و معیشت را تهدید می‌کنند.با گرم شدن بیشتر، برخی از مناطق ممکن است غیرقابل سکونت شوند، زیرا زمینهای کشاورزی به بیابان تبدیل می‌شوند. در مناطق دیگر، اتفاق برعکس می‌افتد، بارش شدید باران باعث جاری شدن شدید سیل می‌شود.

مردم کشورهای فقیرتر بیشترین آسیب را خواهند دید زیرا پول لازم برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی را ندارند. بسیاری از مزارع در کشورهای در حال توسعه در حال حاضر هم مجبور به تحمل آب و هوای بسیار گرم هستند و این فقط بدتر خواهد شد.

در شرایط تورم جهانی، کشورها با جنگی تازه مواجه هستند و آن تغییرات اقلیمی که هر ثانیه دیرتر وارد نبرد با آن شدن یعنی عقب ماندن از نبردی مخرب که می تواند خساراتی سخت جبران را داشته باشد.

اهمیت این مبارزه باعث شده است که اکثریت کشورها حتی بدهکارترین کشورهای جهان هم این مبارزه را در اولویت قرار دهند.

ابر بدهکار جهان وارد نبرد  شد

وقتی اهمیت مواجهه با تغییرات اقلیمی از سوی مسئولان یک کشور شناخته شود ،وقتی اهمیت حفاظت از محیط زیست در شرایط بحران تغییرات اقلیمی از سوی مقامات ارشد یک کشور درک شود حتی اگر بدهکارترین کشور جهان هم باشید برنامه ریزی می کنید و وارد نبرد می شوید زیرا آینده نگری مفید و آگاهانه را در مسیر تصمیم گیری های کشور قرار داده اید.

ایتالیا، یکی از بدهکارترین کشورهای جهان، در حال نبرد در یک جبهه جدید است:تغییرات آب و هوایی.

از آنجایی که شرایط خشک‌تر از حد معمول و موج گرمای اوایل تابستان، کشاورزی و منابع برق را ویران کرد، دولت ایتالیا مجبور شد در پنج منطقه وضعیت اضطراری اعلام کند.

 بر اساس پیش‌بینی هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم به نقل از فایننس، تأثیر تغییرات آب و هوایی برای ایتالیا، از جمله سیل، خشک‌سالی، آتش‌سوزی و موج دریا، تا سال 2030 به 2 میلیارد یورو و تا سال 2050 به 5 میلیارد یورو در سال خواهد رسید.

برنامه ایران در مبارزه با تغییرات اقلیمی

گرمایش زمین هر روز در حال اوج گرفتن است. رکورد گرما در هند و پاکستان شکسته شد. تغییرات اقلیمی مسبب این گرمای بی سابقه است .این اثرات کمابیش در ایران هم مشاهده شده اند و هرساله شدت و دامنه آن افزایش یافته است اما دربرنامه های دولت برنامه موثری برای مقابله با تغییرات اقلیمی دیده نمی شود و حرف ها در حد حرف باقی است.

تغییرات اقلیمی روزانه جهان و ایران را تحت حمله قرار می دهد . حمله هایی ویران کننده که اثر لحظه ای و اثر طولانی مدت دارند. کشورهای جهان روزانه در جلسات تخصصی، مقابله با تغییرات اقلیمی را مورد بررسی قرار داده و حرکت های جدی برای مواجهه با آن آغاز کرده اند. زیرا همین امروز هم برای مقابله با تغییرات اقلیمی زمان از دست رفته است و سرعت این تغییرات از برنامه های مقابله ای حتی پیشرفته ترین کشورهای جهان نیز جلوتر است.

گفتنی است بی توجهی به تغییرات اقلیمی یعنی ورشکستگی اقتصادی و انزوای اقتصادی و ویرانی کشور در ابعاد اجتماعی و حتی سیاسی. اما  ایران هیچ برنامه مشخص و گام های موثری برای مقابله با تغییرات اقلیمی ندارد و برنداشته است .نگاهی به بودجه سال جاری گواهی بر این مدعاست.

نکته قابل توجه این است که اقتصاد به کما رفته ایران منابع مالی کافی برای اقدامات سریع و گسترده در مقابله با تغییرات اقلیمی را ندارد. منابع مالی محدود کشور عمدتا برای اقداماتی که نتیجه آن براحتی قابل اندازه گیری نیست مصرف می شوند و در نتیجه راندمان سرمایه گذاری در کشور را غیر شفاف ساخته است.

 گستردگی و عمق خسارات جانی و مالی تغییرات اقلیمی لزوم واکنش سریع دستگاه های اجرایی کشور را طلب می کند. واکنشی که دولت و مجلس لزوم آنرا هنوز در نیافته اند.

 نابودی تدریجی محیط زیست کشور به دلیل تغییرات اقلیمی، بافت جمعیتی و ساختار اجتماعی کشور را عمیقا تحت تاثیر قرار خواهد داد. بی تفاوتی دستگاه های اجرایی و قانونگذاری کشور جبران نشدنی است.

عدم توانایی کشور در جذب هزاران متخصص مشغول به کار در خارج از کشور و تهی بودن دستگاه های اجرایی کشور از وجود متخصصین لایق و کارآزموده در حوزه های انرژی، محیط زیست، اقتصاد و تکنولوژی های مربوطه، مقابله با تغییرات اقلیمی را برای کشور بسیار مشکل کرده است.

زمان برای اقدام دیر است و خسارات وارده در حال افزایش است. اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با تغییرات اقلیمی هر چه سریعتر باید آغاز شوند.

 

 

کدخبر: 801096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟