دولت روی مسئله ترانزیت مواد مخدر وقت بگذارد / بیشتر از این نمی توانیم، نیروها و جوان های خود را فدا کنیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ اختلال روحی، روانی، جسمی و هزار و یک مشکل دیگر از عوارض مصرف مواد مخدر است که متاسفانه مصرف آن در سال‌های اخیر با توجه به آمارهای منتشر شده، رشد چشمگیر داشته است. سن مصرف مواد مخدر طبق گفته مقامات مسئول به 12 الی 13 سال رسیده است درحالی که فعالان اجتماعی سنین پایین تری را اعلام کرده اند.

اعتیاد به مواد مخدر به واقع بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی است که دلایل مختلفی از جمله اختلافات خانوادگی، مشکلات اقتصاد و شرایط اجتماعی و فرهنگی دارد. هرچه شرایط نیز بدتر شود طبیعتا میل افراد به مصرف مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند. کمااینکه وقتی با جوانان مصرف کننده در این زمینه صحبت می‌کنید. بیشتر آنها نیز به موارد بالا اشاره می‌کنند.

کشور ما ایران به دلیل شرایط جغرافیایی در کنار بزرگترین تولید کننده مواد مخدر نیز قرار دارد که همین مسئله مشکلات ما را چند برابر کرده است چراکه مسیر اصلی ترانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی نیز از میان ایران می گذرد. تاکنون به دلیل همین شرایط 4 هزار شهید و 12 هزار جانباز در مبارزه با مواد مخدر داشته ایم که نسبت به کشورهای دیگر آمار بسیار بالایی است فلذا می‌توان بی اغراق تاکید کرد که ایران سردمدار مبارزه با مواد مخدر بوده و هزینه های بسیار داده است تا از گسترش این پدیده در جهان جلوگیری کند که با این حال مظلوم ترین کشور نیز از نظر حمایت های بین المللی است.

 مبارزه با مواد مخدر اما نیاز به تحول و بازنگری دارد که در همین جهت باید حمایت های بین المللی وجود داشته باشد. اما متاسفانه در سالهای گذشته نه تنها حمایتی صورت نگرفته است بلکه کشور با تحریم های ظالمانه نیزدست و پنجه نرم می کند فلذا این دیدگاه نیز مطرح است که چرا ما باید بیش از این هزینه برای مبارزه با مواد مخدر را بدهیم در صورتی که کشورهای غربی حتی ما را حمایت نمی کنند فلذا با راه اندازی یک مسیر ترانزیتی می توان مواد مخدر را بدون اینکه در کشور خودمان توزیع شود از شرق کشور به غرب انتقاد بدهیم تا کشورهای دیگر خودشان هزینه مبارزه با مواد مخدر را پرداخت کنند.

اجازه نمی دهیم مافیا ترانزیت مواد داشته باشند

حسین جلالی نماینده مردم کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره همین مسئله و باز شدن مسیر ترانزیت مواد مخدر در کشور گفت: مسئله ترانزیت مواد مخدر مربوط به امنیت ملی است و از آنجایی که حوزه انتخابی بنده روی بارانداز این مسیر قرار دارد باز این دلیل نمی شود که چون کشورها با ما همکاری نمی‌کنند یا تحریم شده ایم، مرزهای خود را باز کنیم و اجازه دهیم تا مافیا، مواد مخدر خود را از داخل کشور ما انتقال دهند.

نهادهای بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر باید همکاری بیشتری کنند

او ادامه می دهد: ما مواد مخدر را برای انسانیت و بشریت مضر می دانیم و تمام تلاش خود را برای کنترل و ممانعت از ورود این مواد مخدر به ایران و عبور آن به کشورهای دیگر بکار می گیریم. اما باید نهادهای بین المللی با ما همکاری کنند. البته حقیقت این است که اهتمام جدی در زمینه مبارزه با مواد مخدر از سوی کشورهای غربی وجود ندارد. بنابراین بایستی برنامه ریزی های دقیقی در این زمینه انجام شود.

جلالی با بیان اینکه ما در این راه هزینه می دهیم و جوانان ما برای مبارزه با مواد مخدر شهید می شوند تاکید کرد: ما چند هزار شهید داده ایم و باز کار دشواری پیش روی ماست چراکه ایران مرزهای وسیعی دارد. فلذا بودجه زیادی نیز باید برای این مسئله در نظر گرفته شود.

نماینده مردم کرمان درباره این مسئله که راه ترانزیتی برای عبور مواد مخدر مشخص شود خاطر نشان کرد: نگاه ما به قاچاق و توزیع مواد مخدر یک نگاه بشردوستانه است و بنابراین بدون شک از نظر ما هرگونه قاچاق و راه ترانزیت برای مواد مخدر مشکل دارد. اینکه همکاری از سوی نهادهای بین المللی صورت نمی گیرد مشکل آنهاست و ما باز به کار درست ادامه می دهیم اما باید درباره این موضوع هم اندیشی صورت بگیرد.

جلالی اظهار کرد: دولت و وزارت کشور باید روی مسئله ترانزیت مواد مخدر وقت بگذارد و پیشنهاد انتخاب یک راه ترانزیت در حد تهدید هم شده بکار بگیرد. چراکه بیشتر از این ما نمی توانیم، نیروها و جوان های خود را فدا کنیم که جوان های آنها حفظ شود. توان ما حد و اندازه ای دارد بنابراین باید به آنها فرصت داد تا اقدامات لازم را انجام دهند و اگر کاری نکردند دیگر در این مسئله پاسخگو نباشیم.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 793723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟