طرح دو فوریتی مجلس برای سلب اختیار استانداری ها برای تعطیلات آلودگی هوا

هفته گذشته، ذرات معلق زیر 10 میکرون با شاخص 500ppm، تهران را به آلوده ترین شهر جهان تبدیل کرده بود. نه تنها در این شرایط آلودگی هوا از پیش اعلام نشد؛ بلکه استاندار تهران روز بعد را نیز تعطیل نکرد و علت این کار را احتمال وزش باد و کاهش آلاینده ها عنوان کرد. رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، نیز خطاب به استاندار گفت: «آقای استاندار، شاخص هوای تهران باید به چه مرحله ای می رسید که جان مردم و شهروندان برای شما مهم تلقی شود و اقدامی به تعطیلی مدارس و ادارات نکردید؟»

آلودگی هوا سالانه جان سه هزار تهرانی را می گیرد

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رکنا با اشاره به اینکه قرار دادن افراد در معرض خطر آلودگی هوا موضوع مهم و البته غیر قابل قبولی است، گفت: «لازم است سیستم‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند. اینکه برخی مسئولین بگویند ممکن است فردا یا پس فردا شاخص کیفیت هوا مطلوب شود و اقدامی برای روزی که هوا آلوده است انجام ندهند، درست نیست.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در شرایطی که در هفته گذشته، وضعیت هوای تهران و برخی شهرهای دیگر خطرناک بود و استانداری ها حاضر به تعطیل کردن مشاغل و مدارس نشدند، گفت: «این موضوع به زودی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح خواهد شد و لازم است این اختیار از استانداران سلب و به وزارت بهداشت واگذار شود.»

وزارت بهداشت بر اساس شاخص کیفیت هوا، برای تعطیلی ادارات و مدارس برنامه ریزی کند

وی در خصوص ساز و کار این واگذاری اختیار سخن گفت و افزود: «وقتی به طور مشخص شاخص آلودگی هوا داریم، دولت می تواند به راحتی بر اساس آن تصمیم گیری و عمل کند. اگر دولت برای این مهم لایحه ای به مجلس ارائه کند موضوع با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد. با این وجود اگر لایحه ای از طرف دولت به مجلس نرسد، این موضوع ابتدا در کمیسیون بهداشت و درمان مطرح خواهد شد. سپس نظرات سایر اعضا بررسی می‌شود. به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه سلامت مردم به این موضوع گره خورده است، این طرح به صورت دو فوریتی به صحن برسد.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیمه‌ها به افرادی که بر اثر آلودگی هوا که عمدتا سیستم تنفسی‌شان درگیر می‌شود خدمات ارائه می‌دهد، گفت: «در قانون برنامه ششم توسعه به این مهم اشاره شده است و حتما در برنامه هفتم نیز ذکر خواهد شد. حتی مجلس، دولت را موظف کرده است که اگر افراد برای اخذ بیمه اقدامی نکردند دولت آن‌‌ها را با استفاده از کد ملی را بیمه کند.»

وی در پایان گفت: «از زمان شیوع کرونا، دورکاری به خوبی پی گرفته شد؛ اما در حال حاضر، شرایط به گونه‌ای شده است که اگر که اگر کسی در محل کارش حاضر نشود، نمی تواند کار کند. باید از ظرفیت دورکاری و فضای مجازی استفاده می‌کردیم، تا بتوانیم در شرایط اضطراری به کارها رسیدگی کنیم و فعالیتی تعطیل نشود.»

کدخبر: 771404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟