اختلالات ستاد ملی کرونا ایران را قرمز کرد / دولت پول نداد، بخش خصوصی پروتکل ها را کنار گذاشت

آن طور که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است، 88 شهر کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند؛ شرایطی که زنجیره ای از بی توجهی های مردم و مسئولان در رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال محدودیت های کرونایی عامل اصلی بروز آن بوده است.

10 برابر شدن شهرهای قرمز کرونایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صبح دیروز و با اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پایتخت ایران هم به جمع شهرهای قرمز کرونایی پیوست. اتفاقی که البته با توجه به آزاد گذاشتن نسبی سفرهای نوروزی، فقدان برنامه ریزی برای مدیریت شیوع کرونا در ایام تعطیل و تصمیمات متناقض مسئولان دستگاه اجرایی در این زمینه، بی توجهی ستاد ملی مبارزه با کرونا به توصیه های وزارت بهداشت و البته بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در این دوره کاملا قابل پیش بینی بود.

آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت نیز حاکی از آن است که  16 فروردین 1400 تعداد شهرهای قرمز کرونایی در مقایسه با روز 28 اسفند 99 نزدیک 10 برابر شده و به 88 شهر رسیده و تعداد شهرهایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند نیز 4.5 برابر شده و اکنون 139 شهر در این وضعیت قرار دارند. ضمن این که دیروز تعداد مرگ ها و مبتلایان روزانه کرونا در مقایسه با ایام پیش از آغاز تعطیلات نوروزی نیز نزدیک 2 برابر شده است.

اختلال ستاد ملی در تصمیم گیری های کرونایی

این آمارها نشان می دهد که نوروز با همه دلخوشی هایش، ایران را در شرایط قرمز کرونایی قرار داده و سوال اصلی اینجاست که چه کسی مسئول تکرار این وضعیت بحرانی در گوشه و کنار ایران است؟ فاطمه محمدبیگی، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این مساله به جلسه روز گذشته این کمیسیون با وزیر محترم بهداشت درباره اوج گیری مجدد شیوع کرونا اشاره کرد و به رکنا گفت: به نظر می رسد اختلالاتی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود دارد، از جمله اتکا نکردن به نظرات کارشناسی و داده های حوزه سلامت در تصمیم گیری ها منجر به بروز این وضعیت شده است.

وی افزود: متاسفانه نظرات بدنه کارشناسی وزارت بهداشت و توصیه های وزیر توسط مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا چندان جدی گرفته نمی شود؛ به نحوی که پیش از آغاز تعطیلات نوروز، مسئولان وزارت بهداشت، متخصصان بهداشتی کشور و کمیسیون بهداشت، توصیه های مهمی را برای جلوگیری از اوج گیری مجدد کرونا به ستاد ملی ابلاغ کردند، اما در نهایت مشاهده کردیم که با بی توجهی مسئولان ستاد ملی به این توصیه ها، سفرهای نوروزی کنترل نشد و همین مساله افزایش شیوع بیماری را به همراه داشت.

عملکرد ستاد ملی در مجلس بررسی می شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ابراز گلایه شدید از نوع تصمیم گیری در ستاد ملی مبارزه با کرونا در جهت جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری عنوان کرد: ما حتما در مجلس عملکرد ستاد ملی را بررسی می کنیم و از حق و حقوق سلامت مردم کوتاه نخواهیم آمد. زیرا متاسفانه شاهد تصمیم گیری های ناگهانی و غیرکارشناسی در ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و این ستاد باید نسبت به این مساله پاسخگو باشد.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس تاکید کرد: مشکل دیگر این است که بار مبارزه با کرونا در کشورمان بیش از همه روی دوش وزارت بهداشت قرار گرفته است و وزارتخانه های دیگر از جمله وزارت کشور نتوانستند در بحث کنترل ترددها و مدیریت شهرها و اماکن عمومی نقش قاطع و مناسبی ایفا کنند.

محمدبیگی ادامه داد: البته در استان ها شاهد همکاری مناسب بیشتر استانداری ها در زمینه اجرای پروتکل های بهداشتی ابلاغی بودیم، اما در سطح ملی تناقضات در تصمیم گیری ها در ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارتخانه ها کاملا مشهود است.

وی بروز این تناقضات را موجب سردرگمی مردم و کاهش توجه آنها به پروتکل های بهداشتی دانست و گفت: وقتی مردم این روند را می بینند، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که درصد اجرای شیوه نامه های بهداشتی در سطح کشور افزایش پیدا کند. نتیجه این سردرگمی ها نیز ضربه به سلامت مردم و فرسودگی بیشتر کادر درمان و ناامید کردن نظام سلامت خواهد بود.

اراده جدی درمدیریت مقابله با کرونا مشاهده نمی شود

با وجود این که وضعیت شیوع کرونا در پایتخت به رنگ قرمز درآمده و مصوبه حضور یک سوم کارکنان در مشاغل غیرضروری و نیمی از کارکنان در مشاغل ضروری نیز از سوی استانداری تهران ابلاغ شده است. علاوه بر این، بازهم مانند سال گذشته دستورالعمل تعطیلی مشاغل سطح 2، 3 و 4 نیز صادر شده، اما شواهد میدانی نشان می دهد که ترددها در سطح پایتخت از جمله در مترو، اتوبوس و اماکن عمومی تقریبا مثل شرایط عادی است.

این مساله نشان می دهد که یا اعمال محدودیت های سختگیرانه دیگر تاثیری بر خلوت شدن تهران ندارد یا حنای دستورالعمل های وزارت بهداشت برای دستگاه های مختلف به ویژه در بخش خصوصی رنگی ندارد و مسئولان برخی از نهادها و صاحبان کسب و کار حاضر به رعایت این دستورالعمل ها نیستند.

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اما ریشه تمام این مسائل را در تصمیمات متناقض ستاد ملی مبارزه با کرونا دانست و اظهار داشت: متاسفانه دستگاههای مختلف تصمیم گیر در ستاد ملی هرکدام یک نظری دارند و این نظرات با یکدیگر هماهنگ نمی شود و در ستاد ملی عزم و اراده جدی در مدیریت بحران کرونا را مشاهده نمی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور مثال، پیش از عید شاهد آن بودیم که وزیر کشور به مردم توصیه کرد که به سفر نروند، اما وزارت گردشگری شرایط پذیرش هتل ها را ابلاغ کرد و هواپیمایی کشوری و راه آهن به نهادهای زیر نظر خود اجازه دادند که بلیت های قطار و هواپیما را پیش فروش کنند و این مساله نشان می دهد که همچنان تناقض در تصمیم گیری های ملی در حوزه اجرایی کشور کاملا مشهود است.

دولت پول نداده، بخش خصوصی پروتکل ها را کنار گذاشته

محمدبیگی کاهش توجه بخش خصوصی و صاحبان کسب و کارها به دستورالعمل های بهداشتی را نیزاز عوارض حمایت ناکافی دولت از آنها در سال گذشته عنوان کرد و ادامه داد: همکاری بخش خصوصی در ماه های اول همه گیری کرونا بسیار مناسب بود، اما در ادامه این بخش به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی و عدم جبران مشکلات اقتصادی و البته نبود حمایت های مناسب وزارت کار در پرداخت وام های بیکاری و تسهیلات مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، نسبت به اجرای پروتکل های بهداشتی از جمله تعطیلی یا دورکاری کارکنان خود دلسرد شدند.

وی البته کمبود تعداد بازرسان برای نظارت بر اجرای دقیق پروتکل ها در سطح کشور را نیز در این زمینه موثر دانست و تاکید کرد: ما سال گذشته ضمن برگزاری جلسه از سازمان برنامه و بودجه خواستیم که بودجه لازم برای تزریق نیرو در این زمینه برای مقابله با کرونا اختصاص دهد، اما متاسفانه این بودجه چندان تامین نشد و همچنان شاهد کمبود نیروی بازرسی و بهداشتی برای نظارت بر اجرای پروتکل ها هستیم.

تخصیص پول صندوق ملی همچنان کامل نشده

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در بخش دیگری از صحبت هایش به تخصیص نیافتن کامل مبلغ تعیین شده از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از گذشت حدود یک سال از دستور مقام معظم رهبری برای اختصاص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا همچنان این مبلغ به طور کامل اختصاص پیدا نکرده است.

وی البته بخش دیگری از گلایه ها درباره اوج گیری مجدد موج شیوع کرونا را متوجه مردم دانست و عنوان کرد: درست است که در هفته های گذشته شاهد تصمیمات متناقض و نامناسب ستاد ملی مبارزه با کرونا بودیم، اما از مردم هم انتظار داریم که حقوق عمومی جامعه را رعایت کنند و در صورت ابتلا به کرونا یا احساس بیماری از منزل خارج نشوند. همچنین صاحبان کسب و کارها باید به پروتکل های ابلاغ شده در شرایط نارنجی و قرمز کرونا به صورت ویژه توجه کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان معتقد است که کنترل همه گیری کرونا با مجموعه ای از رفتارهای اجتماعی پیشگیرانه ممکن است و این رفتارها نیز مثل زنجیر به هم تنیده هستند. وی در توضیح بیشتر این مساله گفت: بدون شک، اتخاذ تصمیمات درست از سوی مسئولان و همدلی مردم در رعایت پروتکل ها و البته وجود هماهنگی مناسب بین دستگاه های مختلف در ابلاغ و اجرای پروتکل ها از شیوع این بیماری جلوگیری می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اما وقتی مردم و صاحبان کسب و کارها مانند شرایط کنونی این تناقضات را می بینند، دچار تناقض در رفتار سلامت محور می شوند و ادامه این روند باعث خستگی مردم و روند فرسایشی منفی می شود و به نظر می رسد بیش از هر چیز رئیس جمهور محترم باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

محمدبیگی در پایان گفت: با ادامه روند رو به صعود کرونا ساختار ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز نیاز به بازنگری دارد و باید منجر به تصمیمات جامع و همه جانبه نگر باشد. اساسا هم نقش وزارتخانه ها، قوای سه گانه و ارگان ها و سازمان ها در ستاد ملی مبارزه کرونا در مقابله با این بلای جانسوز باید به صورت علمی و فنی و به نحوی چابک تر و مشخص تر به روز رسانی شود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 674938 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟