نادعلی: ما برای نشستن نیامده‌ایم / اولویت اول زاکانی رسیدگی به پاتوق های مواد مخدر است

پاتوق‌های مواد مخدر روز به روز در حال افزایش است. اگر روزگاری پاتوق های مواد مخدر به شوش و هرندی و دره فرحزاد و خاک سفید محدود می‌شد اما این روزها به بسیاری از نقاط تهران کشیده است. از جاده معدن، قلعه علیمون در جنوب تهران تا زیر پل های بزرگ اتوبان‌ها و....

چهره شهر دیگر مانند گذشته نیست. پاتوق‌های مواد مخدر به نقطه به نقطه این شهر رسیده است. این در حالی است که  مراکز زیادی برای نگهداری از معتادان متجاهر در پایتخت دایر شده است، اما این افراد در اغلب روزهای سال در پاتوق هایی خطرناک به زندگی ادامه می‌دهند. زندگی که شاید برای خیلی از افراد قابل تصور نباشد. نه بهداشتی در کار است و نه غذای سالمی که جانی به آنها بدهد.

در چنین شرایطی معتادان چه بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر و چه بر اثر ابتلا به انواع بیماری های عفونی به دلیل باز شدن زخم هایشان مرگ را می‌چشند.

چندی پیش سپیده علیزاده مدیر عامل جمعیت سپید نور هدایت به رکنا گفت: قطعا یکی از مهمترین نیازهای معتادان دسترسی رایگان به روانپزشک است و باید در کنار هر مرکز کاهش آسیب یا ترک اعتیاد، یک مرکز روان درمانی هم وجود داشته باشد. زیرا بسیاری از مواد مخدر صنعتی مثل شیشه، سورچه یا کمیکال به صورت مستقیم آسیب های فراوانی را به مغز معتادان بخصوص زنان معتاد متجاهر وارد می کند و در آنها توهم و هذیان شدید به وجود می آورد.

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت بر این اساس معتقد است که تمام معتادان متجاهر به‌ویژه آنهایی که از مواد مخدر صنعتی استفاده می کنند، به صورت اورژانسی نیاز به کمک های روانپزشکی دارند، اما اکنون نه تنها معتادان متجاهر هیچ گونه دسترسی به روانپزشک ندارند، بلکه داروهای اعصاب و روان نیز به صورت رایگان در اختیار معتادان و کارتن خواب ها قرار نمی گیرد.

نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره این مسئله که شاهد افزایش پاتوق‌های مواد مخدر هستیم حال شورای شهر چه برنامه‌ای برای آن دارد تصریح کرد: ما در این خصوص دقیقا صحبت‌های زیادی انجام دادیم و از معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری نیز مطالباتی داشتیم. این پاتوق‌ها جزو مصادیقی است که چهره شهر را زشت و نگرانی‌های زیادی برای هموطنانمان ایجاد می‌کند.

نادعلی ادامه داد:  این افراد که شامل معتادان متجاهر است لزوما محلی مناطق پاتوق شده نیستند. امروز در فضای بلوارها و زیر پل‌های شهر معتادان زیادی قابل مشاهده هستند که قابل پیشگیری است چراکه قبلا نیز معتادان وجود داشتند اما در مراکز آماده شده مثل گرمخانه‌ها می‌ماندند.

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار بود هماهنگی‌های بین شورای شهر و شورای تامین صورت بگیرد؟ تاکید کرد: مطالبه اصلی ما از شهردار محترم همین است و ما به هیچ عنوان برای نشستن نیامده‌ایم و حتما سراغ ما بقی دستگاه‌ها خواهیم رفت.

او در پایان تاکید کرد: در روزهای آینده حکم شهردار خواهد خورد و اولین کاری که می‌کنیم بدون شک همین موضوعات است.

کدخبر: 716025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟