آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم مهار شد

آتش سوزی در حدود سه هزار هکتار از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از چهارشنبه شب آغاز شده بود و شب گذشته به صورت کامل مهار شد.

به گزارش رکنا، محمد جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اعلام خبر مهار کامل آتش سوزی تالاب هورالعظیم گفت: آتش سوزی که روز گذشته در حوزه شماره ۲ تالاب هورالعظیم رخ داده بود، به صورت کامل مهار شده و کار پایش توسط محیط بانان در منطقه در حال انجام است.

وی افزود: در این آتش سوزی اثراتی از تلفات حیات وحش مشاهده و گزارش نشده است.

اشرفی در خصوص دلیل وقوع آتش سوزی گفت: این آتش سوزی ابتدا در بخش عراقی تالاب شروع شده بود و احتمال سرایت آتش از بخش عراقی به قسمت ایرانی وجود دارد که تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: برآورد تعیین میزان دقیق آتش سوزی نیاز به تهیه تصاویر ماهواره‌ای و بررسی میدانی بیشتر دارد ولی برآورد اولیه نشان می‌دهد که میزان آتش سوزی کمتر از سه هزار هکتار بوده است.

وی در خصوص آمادگی برای مهار آتش سوزی احتمالی توضیح داد: ماموران محیط زیست مستقر در منطقه مشغول پایش و گشت مستمر هستند و همچنین با بخش ایمنی مجموعه نفت آزادگان و آتش نشانی شهر رفیع هماهنگی لازم برای کنترل و مهار آتش سوزی احتمالی در ساعت اولیه شده است.

اشرفی وضعیت فعلی تالاب هورالعظیم را مناسب اعلام کرد و گفت: با توجه به شروع فصل گرما در صورت تخصیص نیافتن حق آبه از سوی وزارت نیرو در تابستان شاهد تنش آبی و احتمالا افزایش آتش سوزی در منطقه خواهیم بود و ضرورت دارد به منظور جلوگیری از بروز اینگونه حوادث حق آبه تالاب تامین شود.

بر اساس این گزارش، هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است.

آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب بوده و در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. تا جایی که دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از یکصد کیلومتر فراتر رفت.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 693758 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟