حاجی میرزایی: همه مدارس خشت و گلی جمع‌آوری شد / میزان اعتبارات دولتی آموزش و پرورش 10 برابر شده است

محسن حاجی میرزایی با تاکید بر این که تمام مدارس خشت و گلی را جمع کردیم، اظهار کرد: در سال ۹۷، یک‌هزار مدرسه خشت و گلی داشتیم، اما امروز تمام مدارس خشت و گلی با مدارسی ایمن جایگزین شده است.

به گزارش رکنا، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح متمرکز ۲۶۸ فضای آموزشی با ۱۲۹۵ کلاس درس که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه همچنان در هفته بزرگداشت مقام معلم هستیم و قدردان معلمان هستم، اظهار کرد: مدرسه قبل از اینکه یک بنای فیزیکی باشد، یک محیط تربیتی برای رشد، نمو، قدر یافتن و توسعه ظرفیت‌های وجودی است؛ محیطی برای تمرین زندگی اجتماعی، درونی شدن ارزش‌ها و محیطی برای انتقال فرهنگ، ادب، پاسداشت زبان ملی و شناخت هنر اصیل کشور است.

وی با بیان اینکه تمرین آزاد اندیشی، رفاقت و رقابت، شکست و پیروزی، گذشت و ایثار، ساختن و سازندگی، خلاقیت و نوآوری و ده‌ها تمرین زندگی در مدرسه امکان‌پذیر است، گفت: مدرسه برای همه کشورها و ملت‌ها از حیث امنیت و سلامت، از حیث شادابی و نشاط و هم از حیث تجهیزات و امکانات، مهم است.

هر روز ۲۸ کلاس درس احداث شده است

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه مدرسه باید شوق یادگیری را در کودکان افزایش دهد و یادگیری دستاورد بزرگ یک ملت است و مدرسه محل ترسیم و ساختن آینده یک ملت و تمدن است، افزود: در دولت تدبیر و امید، مدارس با این ویژگی‌ها و نیت ساخته می‌شوند و این رویداد بسیار مهمی است؛ همچنین در این دولت هر روز ۲۸ کلاس درس احداث شده و 10.5 درصد از تعداد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و ایمن‌سازی کاسته شده است و در پنج سال اخیر تعداد مدارس ناایمن از ۳۰ درصد کل مدارس به 19.5 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید ۱۶ هزار فضای آموزشی با ۸۱ هزار و ۵۰۰کلاس درس به بهره برداری رسیده است و تنها کلاس‌های بهره برداری شده در سال ۹۹، دو برابر کلاس‌های بهره‌برداری شده در سال ۹۲ است؛ ضمن اینکه متوسط سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز 4.8 متر مربع در سال ۹۲ به 5.2 مترمربع در سال 99 افزایش یافته است؛ این در حالی است که تعداد جمعیت دانش‌آموزی هر ساله افزایش یافته و با بیش از ۸۰۰ هزار افزایش دانش‌آموزی روبرو بودیم.

بیش از یک میلیون نفر به نهضت آجر به آجر پیوستند

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد مدرسه سازی موجب تقویت مشارکت خیرین شده است و میزان تعهد خیرین در دولت تدبیر و امید پنج برابر شده است که از ۵۵۰ میلیون تومان در سال ۹۲ به ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش یافته است همچنین میزان اعتبارات دولتی در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۹ قریب به ۱۰ برابر شده است.

وی به طرح آجر به آجر اشاره کرد و افزود: سال گذشته طرح آجر به آجر را برای مشارکت عمومی طراحی کردیم که تاکنون بیش از یک میلیون نفر از مردم با آورده‌های اندک به این نهضت بزرگ پیوستند؛ در اندیشه این هستیم که هر ایرانی در ساخت مدرسه سهیم باشد زیرا سهیم بودن در ساختن مدرسه، سهیم بودن در فرهنگ یادگیری و پیشرفت کشور است.

هر روز ۸۹ کلاس از نظر سیستم گرمایشی ایمن شدند

حاجی‌میرزایی درباره استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی نیز گفت: در این مدت تمام بخاری‌های نفتی در مناطقی که دارای زیرساخت گاز بود را جمع‌آوری کردیم و سیستم گرمایشی ۲۷۶ هزار کلاس درس استاندارد شد و هر روز ۸۹ کلاس از نظر سیستم گرمایشی ایمن شدند.

وی با تأکید بر اینکه تمام مدارس خشت و گلی را جمع کردیم، اظهار کرد: در سال ۹۷، یک‌هزار مدرسه خشت و گلی داشتیم و امروز تمام مدارس خشت و گلی با مدارسی ایمن جایگزین شده است؛ همچنین در حالی که در سال ۹۶، یک و ۹ دهم درصد بودجه عمرانی به مدرسه سازی اختصاص یافته بود این رقم در سال ۹۹ به ۷.۵ درصد افزایش یافته است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 684895 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟