رشد بیش از 3 برابری آسیب دیدگان  چهارشنبه سوری / توصیه ها اورژانسی در سوختگی ها

به گزارش رکنا، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از رشد بیش از ۳ برابری آسیب دیدگان ناشی از مواد محترقه در یک روز مانده به چهارشنبه آخر سال نسبت به سال گذشته همین زمان خبر داد.

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در جمع خبرنگاران در فضای مجازی گفت: علیرغم انتظار سازمان اورژانس کشور از مردم برای رعایت ها در روزهای آخر سال شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی در مراجعات مصدومین شب چهارشنبه آخر سال به مراکز درمانی هستیم.

وی ادامه داد: تا این لحظه ۲۶۳ نفر از هموطنان دچار آسیب به خاطر مواد محترقه شده اند که سال گذشته همین زمان این تعداد نزدیک به ۸۲ نفر بودند و این نشان دهنده این است که باید نظارت بیشتری روی فرزندان داشته باشیم.

رشد بیش از 3 برابری آسیب دیدگان چهارشنبه سوری نسبت به سال گذشته

سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیان کرد: متاسفانه ۱۴ درصد کسانی که دچار آسیب شدند عابرین بودند که در حال بازگشت از محل کار بودند و در طول مسیر دچار آسیب شدند. آسیب های چشمی و سوختگی و قطع عضو مواردی هستند که در چهارشنبه آخر سال با بیشترین تعداد موارد مشاهده می شود و بسیاری از این آسیب ها علیرغم تلاش کادر درمان و تخصصی به محدودیت و معلولیت می رسد و شاید تا آخر عمر با افراد باشد.

خالدی ادامه داد: بیشترین کسانی که دچار آسیب شدند در محدوده سنی ۶ تا ۱۸ سال هستند و این نشان می دهد که والدین باید نظارت بیشتری روی فرزندانشان داشته باشند. همچنین از مردم می خواهیم اگر در طول مسیر با مصدومی رو به رو شدند با اورژانس تماس بگیرید چون انتقال سریع برخی ازاین مسدومین سود بسیار زیادی دارد و از قطع عضو و معلولیت جلوگیری می کند. واگر مردم افراد در حال فروش مواد محترقه را دیدند با عوامل انتظامی تماس بگیرید.

وی در پایان بیان کرد: این روزها در شرایطی که کادر درمان نهایت تلاشش معطوف به درمان کرونا و رسیدگی به این بیماران است، هر حادثه باعث می شود بار ارائه خدمات به کادر درمان زیاد شود و حتی هر جراحت کوچک و بزرگی در این روزها می تواند خطر ابتلا به کرونا را شدت بدهد. امیدوارم در این ۲۴ ساعت آینده والدین تلاش کنند فرزندانشان در مسیر حرکت کنند که آنها را در ۱۴۰۰ سالم کنار خود داشته باشند.

توصیه ها اورژانسی در سوختگی ها

۱.در صورتیکه مصدوم هنوز مشتعل است و یا صحنه هنوز ایمن نیست و خطر سوختگی هنوز وجود دارد کار نجات را به تیم آتش نشانی بسپارید

۲.خارج کردن زیور آلات و کمر بند از اندام سوخته ( انگشتر، ساعت، النگو، گردن بند و..)

۳.در صورت امکان لباس های آلوده به مواد سوخته و یا آغشته به مواد شیمیایی را خارج نمایید ولباس های نیمه سوخته را در صورتی که نچسبیده خارج کنید

۴.در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اول در صورت امکان اندام سوخته را در آب سرد ( و نه آب یخ و یخ) قرار دهید.

۵.هیچ گونه ماده پوشاننده مانند کرم و پماد های سوختگی و خمیر دندان استفاده نکنید.

۶.در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اول ناحیه سوخته را پانسمان نکنید.

۷.تاولها را پاره نکنید.

۸.قیر گرم و چسبیده را با آب سرد خنک کنید و تلاشی برای پاک کردن و یا کندن آن نکنید.

۹.ماده شیمیایی جامد مثل پودر آهک و یا سموم شیمیایی جامدو ... را با استفاده از برس، پارچه یا کاغذ خشک پاک کنید و سپس با آب فراوان حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شستشو دهید

۱۰.سوختگی شیمیایی مایع( اسید ، باز و...) را تا رسیدن تیم پزشکی با آب فراوان شسته شده و از خنثی کردن آن با مواد قلیایی و یا اسیدی مانند سرکه، آبغوره و ...خودداری کنید.

۱۱.برای شستشو از آبی که قابل نوشیدن است ( آب رودخانه، آب شیر و ....) استفاده کنید .

۱۲.در صورت سوختگی شیمیایی چشم، چشم را با آب فراوان تمیز ( آب شیر) به مدت طولانی ادامه دهید درصورت وجود لنز در چشم، اگر لنز به چشم نچسبیده به سرعت خارج گرددو در غیر اینصورت دستکاری اضافی نکنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 670757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟