داروی "آیورمکتین" بخریم و بخوریم کرونا نمی گیریم ؟ / دکتر مختاری توضیح داد + صوت
حجم ویدیو: 31.44M | مدت زمان ویدیو: 00:04:48

داروی ایرانی آیورمکتین که در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است از امروز در سراسر کشور توزیع خواهد شد. این خبر را دکتر اکبر برندگی؛ مدیرعامل گروه دارویی برکت اعلام کرد. ولی آیا آیورمکتین داروی ضدکرونا و درمان کرونا است؟ دکتر مجید مختاری با تاکید بر اینکه چنین تجویزهایی اساس علمی مناسبی ندارد در مورد این دارو و اثرات آن توضیح داد.

داروی ضد کرونا

مبارزه 5 هزار برابری آیورمکتین در برابر کرونا

 دکتر مجید مختاری - عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا در خصوص اینکه آیا  خرید آیورمکتین و استفاده آن به شکل عمومی و بدون تجویز پزشک می تواند ضد کرونا باشد و جامعه را در برابر این ویروس کشنده محافظت کند چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا با تاکید بر اینکه این نوع اعلام ها و اتفاقات نادرست است گفت: داروی آیورمکتین ، داروی ضد  انگلی است که ده ها سال است که مورد استفاده می شود. آیورمکتین، دارویی است که ابتدای شیوع کرونا، در اسفند و فروردین مورد استفاده می گرفت و اثربسیار  مفیدی بر روی ویروس کرونا در خارج از بدن داشت . حتی 5 هزار برابر فعالیت از رشد و تقسیم ویروس کرونا جلوگیری می کند.

دکتر مختاری در ادامه با گفتن از اینکه مطالعات مختلف بالینی بر روی اینکه این ویروس در مراحل بعدی ابتلا به کرونا نیز اثر گذار هست یا خیر در سراسر جهان انجام گرفته است ادامه داد: نتیجه این مطالعات متفاوت بود و نتیجه بعضی تحقیقات شک روی این دارو را نشان می داد . به طور کل جمع بندی این تحقیقات هیچ گونه منع یا تاکید بر استفاده این دارو نشان نمی دهد. دارو بدون شک می تواند بر روی ویروس کرونا موثر باشد ولی این ما این دارو را مصرف کنیم و مبتلا به کرونا نشویم درست نیست. تجویز این دارو باید طبق دستور پزشک ریه یا عفونی باشد.

دکتر مجید مختاری تاکید داشت : مطالعات کامل بر روی جلوگیری از ابتلا به کرونا با مصرف آیورمکتین وجود ندارد در خصوص درمان مطرح شده است که در امر بهبود بیماری مبتلا به کرونا نیز نمی توان به قطع عنوان کرد که دارو موثری است. این دارو با وجود اینکه می تواند داروی موثری باشد در دستور عمل های پزشکی دارویی نه منع شده و نه تاکید شده است. یعنی پزشک طبق شرایط بیمار به تجویز این دارو فکر می کند و در غیراینصورت مصرف آن درست نیست. اینکه بیان شود این دارو در بازار وجود دارد و برای اینکه کرونا نگیرید این دارو را تهیه و مصرف کنید کاملا اشتباه از دید علمی فعلی است.

دو گزینه اصلی مهار کرونا در حال حاضر

عضو ستاد علمی مبارزه با کرونا تاکید جدی داشت : تنها راه جلوگیری از افزایش آمار کرونا در حال حاضر بر اساس دوگزینه است که اولی   رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده ازماسک ، عدم تردد غیر واجب،عدم مسافرت و گزینه دوم نیز واکسن است. هیچ دارویی در حال حاضر هیچ وسعت علمی برای مهار کرونا ندارد و تنها واکسن مهار کننده است.

آزاده مختاری

کدخبر: 666047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟