عملکرد موفق ایرانی ها در مبارزه با کرونا / امیدواریم دولت واکسن کرونای بیشتری به ایران وارد کند

کرونا در آستانه یکسالگی شیوع در کشورمان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با توجه به طولانی شدن زمان فراگیری بیماری کرونا در کشور، بسیاری از اعضای جامعه دچار خستگی و فرسودگی روانی و جسمی شده اند. با این حال متخصصان و کارشناسان بهداشتی همچنان به مردم توصیه می کنند تا سبک زندگی خود را تغییر دهند و دستورالعمل های بهداشتی را بیش از پیش رعایت نمایند.

دکتر سید محمد اکرمی، رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران در مورد وضعیت شیوع کرونا در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: باید از هر تهدیدی به عنوان فرصت استفاده کرد، از سال های قبل مطرح شده بود که بیماری های واگیردار روز به روز کمتر و کمتر می شوند و بیماری های غیرواگیر پررنگ تر، اما احتمال تغییر این روند پیش بینی می شد. به عنوان مثال در اپیدمی هایی مثل سارس و مرس این دغدغه را داشتیم ولی خوشبختانه این موارد به راحتی تمام شدند تا وقتی که موضوع شیوع کرونا در دنیا پیش آمد.

کاهش شدید مرگ و میرهای آنفلوآنزایی بواسطه رعایت پروتکل های بهداشتی

اکرمی در تشریح ویژگی های ویروس کرونا ابراز داشت: طبیعی است که ویروس جهش پیدا کند، تغییر شکل یابد و تلاش کند تا زنده بماند، ضمناً باید توجه داشت که زنده ماندن ویروس ها منوط به حضور در بدن موجودات زنده است. به هر حال شیوع کرونا همه نقاط دنیا و کل بشریت را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال مردم خوب ایران با نوع مراقبت های بهداشتی که داشتند، وضعیت بسیار بهتری را نسبت به مناطق دیگر دنیا از نظر همه گیری و تلفات کرونایی رقم زدند.

دانشیار ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در جهان افزود: اکنون در کشور آمریکا علی رغم این که جمعیتی بیش از ما دارند اما تعداد مرگ و میر آن ها بسیار بسیار بیشتر از ماست، این نشانگر آن است که کنترل کرونا و مراقبت های بهداشتی در کشور ما بسیار بهتر از آن ها بوده است. این درست است که رعایت نکات بهداشتی مثلاً ماسک زدن و شست و شوی مکرر دست ها خسته کننده و فرسوده کننده شده اما در سال 99 نسبت سال 98 مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است.

مردم در مواجهه با شایعات کرونایی هوشیار بوده اند

سید محمد اکرمی در توصیه به مردم برای داشتن سبک زندگی سالم و لزوم حفظ آرامش روانی و جسمی در دوران شیوع کرونا اظهار داشت: در ابتدا باید به مردم بگوئیم که زمان پایان استفاده از ماسک مشخص نیست، نکته مهم در دوران کرونایی این است که بتوانیم سبک زندگی خودمان را تغییر دهیم، بالاخره در سبک زندگی قبلی، افراد به یکدیگر دست می دادند، روبوسی می کردند و یکدیگر را در آغوش می گرفتند اما اکنون علی رغم تمایل به این رفتار ها اما برای سلامتی مان واجب است تا از چنین کارهایی پرهیز کنیم.

اکرمی با تاکید بر عدم توجه به شایعات مربوط به بیماری کرونا ادامه داد: مردم لازم است تا به شایعات و برخی حرف های غیرعلمی که منتشر می شود، توجه نکنند، اگرچه مردم ما در این زمینه هم بسیار هوشیار بوده اند.

عملکرد ایرانی ها در مقابله با کرونا در دنیا صدا کرده است

رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران در مورد تولید ماسک و اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده گفت: در سال های گذشته این حجم از تولید ماسک را در کشور نداشتیم و قیمت ماسک با شروع کرونا در کشور تا 3 الی 4 هزار تومان افزایش پیدا کرد ولی خوشبختانه اکنون وضعیت به گونه ای است که یکی از تولید کنندگان ماسک در دنیا هستیم، این ها نشانگر تبدیل تهدید به فرصت است، در رابطه با تولید الکل و سایر مواد ضدعفونی کننده و انواع داروهای ضد کرونا و اخیراً واکسن کرونا نیز تلاش های زیادی شده و به نتایج خوبی رسیده ایم. بهرحال خوشحالیم که توانسیتم با انعطاف پذیری بالا از پس این تهدیدات عجیب و غریب بر آییم و خودمان را اصلاح نماییم.

اکرمی در خصوص خستگی و فرسودگی جسمی و روانی مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: اگر مردم بگویند چون خسته شدیم، ماسک را کنار می گذاریم، نتیجه این اقدام افزایش مرگ و میرهاست. به همه توصیه می کنیم که دستورالعمل های بهداشتی را رها نکنند و به جای آن سبک زندگی خود را تغییر دهند. اکنون بخش عمده ای از خریدهای مردم به صورت الکترونیکی انجام می شود، بخش عمده ای از صنعت و اقتصاد ما به این سمت کشیده شده و در دنیا نیز این موضوع مطرح می شود که ایرانی ها توانستند روند بسیار خوبی را در مقابله با کرونا فراهم کنند.

سید محمد اکرمی ادامه داد: در هفته های گذشته چیزی حدود 500 کشته در کشور به دلیل ابتلا به کرونا داشتیم، اما در روزهای اخیر آمار تلفات کرونا به زیر 100 نفر رسیده است. با این حال ناگفته نماند که حتی از دست رفتن یک نفر هم به دلیل کرونا زیاد است. امیدواریم دولت و وزارت بهداشت هرچه سریعتر واکسن های بیشتری به ایران وارد کنند، اگرچه مذاکرات بسیار خوبی در این حوزه در حال انجام است و تولید واکسن داخلی هم روند خوبی را طی می کند.

اکرمی در خصوص تولید واکسن کرونا ابراز داشت: قبلاً تولید یک واکسن حدود 3 تا 5 سال به طول می انجامید، در حالی که اکنون زیر یکسال است که توانستیم به مرحله تایید نهایی تولید واکسن دست یابیم. خوشبختانه علی رغم اینکه در گذشته ویروس ها مرگ و میر زیادی با خود به همراه داشتند، اکنون دیگر چنین چیزی را نمی بینیم، مثلاً در گذشته خبرهایی شنیده می شد که در منطقه و کشوری خاص، یک بیماری منحصر به فرد آمده یا ویروس هایی با علائم اسهال و استفراغ و امثالهم ایجاد شده است اما امسال کمتر از گذشته از این دست اخبار را می شنویم. باید با صبر، توکل و دعا از پس این بیماری بر آییم، کما اینکه در روزها و هفته های اخیر هم دیدیم که آمار تلفات و مبتلایان تا حد قابل توجهی با رعایت مردم کمتر شد.

حرف های نامربوط و شایعات کرونایی در همه دنیا وجود دارد

اکرمی در در پایان و در مورد شایعه کرونایی و لزوم عدم توجه مردم به آن ها گفت: این که گفته می شود با فلان قطره یا ماده می توان کرونا را نابود کرد، گفته ها و شایعاتی نامربوط است و چنین مسائلی در همه دنیا وجود دارد، به هر دلیلی از این حرف های عجیب و غریب از افراد و گروه های مختلف شنیده می شود. در کل سیر و روند بیماری کرونا به صورت مطلوب طی می شود و با رعایت بیشتر مردم، این روند بهتر هم خواهد شد. نکته دیگر که در خصوص سبک زندگی شاداب و سالم می توان گفت این است که مردم می توانند از شرایط بوجود آمده در جهت کتاب خواندن، مراقبه، توکل کردن و رعایت بهداشت فردی استفاده کنند تا در نهایت از این وضعیت خلاص شویم.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟