برج سازهای تهران کجا رفتند؟ / کشورهایی که پذیرای سرمایه های ایرانیان شدند

برج سازان تهران پس از توقف برج سازی در تهران کجا رفته اند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فریز کردن ساخت و سازهای تهران نه تنها خزانه شهر را خالی نگه داشت بلکه سرمایه ها را از ایران خارج کرد. این در حالی است که طی یکسال گذشته ایرانی ها بیشترین واحدهای مسکن در ترکیه را خریده اند چرا که امنیتی برای سرمایه گذاری در ایران دچار خدشه شده است. از سوی دیگر دوره مدیریت جدید قوانین ساخت و ساز را بسیار سخت و ساخت مسکن را قفل کرده است. محمدرضا محبوب فر، کارشناسی شهری و آسیب شناس درباره فریز شدن ساخت و ساز در تهران به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: تهران و بسیاری از کلانشهرهای کشور گنجایش و ظرفیتی برای تداوم حضور سرمایه گذاران در بخش مسکن ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی، تجاری و اداری، نداشتن گنجایش کلانشهرها برای ساخت و ساز و کاهش قدرت خرید جامعه، برای برج سازان صرفه اقتصادی جهت سرمایه گذاری در بخش مسکن وجود ندارد. این افراد تا جایی که توانسته اند برج سازی کردند و ظرفیتی وجود ندارد.

محمدرضا محبوب فر با اشاره به هجوم سرمایه داران به کشورهای همسایه ایران صورت گرفته است، گفت: روز به روز سرمایه گذاران ایرانی در کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و تاجیکستان آغاز شده و این سرمایه گذاری ها به اوج خود رسیده است. اگر کسی بخواهد در تهران یک واحد آپارتمان در مرکز تهران یا کمی پایین تر بخرد باید حداقل متری 50میلیون تومان بپردازد. در صورتی که همان فرد با این مبلغ می تواند در کشورهای همسایه ایران و کشورهای اروپایی حتی در مناطقی از کانادا و آمریکا اقدام به تامین و خرید مسکن کنند.

افزایش قیمت های نجومی مسکن سرمایه ها را از ایران خارج کرد

این کارشناس شهری با بیان این که شرایطی زمین و مسکن در ایران موجب از رونق افتادن این بازار شده است، تاکید کرد: سرمایه گذارانی که در بخش مسکن فعال بودند و اقدام به برج سازی می کردند سرمایه های خود را به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه برده اند. به دلیل افزایش نجومی و سرسام آور قیمت زمین و ملک در ایران بسیاری از افراد حتی اقدام به خرید ملک در کشورهای خارجی می کنند و اقامت نیز دریافت می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در کلانشهرها و تهران بسیاری از مناطق نیاز به ساخت و ساز دارد در حالی که برج سازها از ایران کوچ کرده اند، چرا سرمایه داران در بافت فرسوده و مناطق حتی بالا شهر دیگر سرمایه گذاری نمی کنند؟گفت: بافت فرسوده برای برج سازان صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر با افزایش قیمت تمام شده مسکن خریداری برای واحدهایشان پیدا نمی کنند. در تهران حدود 100هزار واحد آپارتمانی در چند از مناطق تهران احتکار شده و سازنده حاضر به تخفیف بروی فروشنده نیست. این واحدها بلااستفاده هستند. احتکار مسکن قیمت را افزایش داده است. درست است که تهران یک شهر شلوغ و پرتراکم محسوب می شود، اما جذابیت خود را در سرمایه گذاران بخش مسکن از دست داده است. این موضوع در کنار محدودیت های شهرداری برای ساخت و ساز در تهران، باعث متوقف ساخت و ساز در تهران یا از بین رفتن صرفه اقتصادی آن شده است.

آینده مبهم سرمایه گذاران به دلیل فرصت سوزی مسئولان

محمدرضا محبوب فر تاکید کرد: سرمایه گذاران بخش مسکن سرمایه های خود را از کشور خارج می کنند. اما علاوه بر بخش مسکن مختص نمی شود و سرمایه گذاران جزء که تعدادشان کم نیست نیز در حال حاضر سرمایه های خود را از کشور خارج می شوند. به دلیل فرصت سوزی مسئولان در حوزه های سیاست، اقتصاد، محیط زیست، فرهنگ، اجتماعی و فرهنگ افراد آینده مبهمی را برای خود متصور می شوند و اقدام به فروش تمام دارایی خود می کنند تا از کشور بروند. این افراد بخشی از سرمایه خود را در کشورهای دیگر به مسکن و بخش دیگر راه اندازی کسب و کار اختصاص می دهند. اقامت کشورهای خارجی را هم از این طریق اخذ می کنند. نداشتن دورنمایی برای آینده تصویر نکرده ایم، منجر به فراگیر کردن مهاجرت و خروج سرمایه از ایران شده است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654754 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟