تهران گنج ناشناخته گردشگری ایران / طرح هایی برای جذب گردشگران

گردشگری در تهران رشد پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حالی که بسیاری از ادارات در تهران است ساکنان دیگر شهرها و روستاهای کشور می توانند علاوه بر مراجعه به ادارات به میراث گردشگری تهران نیز نیم نگاهی داشته باشند. در تهران خانه های تاریخی، پارک ها، کاخ ها، تفرجگاه ها و حتی قبرستان های عجیب و غریب و دیدنی کم نیست و می تواند مقصد گردشگری خوبی برای گردشگران خارجی و داخلی محسوب شود اما کافه ها و خیابان های تاریخی و جذاب و کاخ ها و موزه هایش نه تنها نتوانسته گردشگر خارجی و داخلی را جذب کند بلکه تهرانی ها نیز کمتر به تهرانگردی می پردازند و برای گذراندن یک روز در تهران سردرگم هستند.

مهرشاد کاظمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: تهران 350 عمارت ثبت شده ملی و 2500 ساختمان (جدید و قدیمی) باارزش دارد. کمتر شهری چنین قابلیتی دارد.

وی افزود: ایده و طرح "خانه گردشگر تهران" را آماده کرده و برای وزارت میراث فرهنگی می فرستم. وزارت میراث به صورت شفاهی با این طرح موافقت کرده است اما مکتوب این طرح را باید به آنها ارائه کنیم. این طرح در راستای حفظ و احیای خانه های تاریخی دوره قاجار و پهلوی اول مطرح شده است. خانه هایی که دارای معماری خاص و ارزش تاریخی است به جای تخریب به خانه گردشگر می شود تا برای مالکان نیز سودی داشته باشد و شهر نیز این خانه ها را حفظ کرده است. پیش از این طرح هایی مطرح می شد که برای مالک سودی نداشت و آنها دنبال تخریب این خانه ها بودند چون با تخریب و ساخت این خانه ها سود بیشتری می کردند.

پاتوقی فرهنگی برای گردشگران

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: خانه گردشگر پاتوقی فرهنگی برای گردشگران است. ضمن آن که کافه ای دارد محلی ها نیز می توانند صنایع دستی خود را در آنجا بفروشند. حتی می توانند در این خانه گردشگر نیز می توانند تورهایی را با همکاری آژانس ها داشته باشند. محلی ها نیز مکان های خاص محله را به گردشگران و مخاطبان معرفی کنند. اقداماتی در تهران برای حفظ خانه های تاریخی انجام شده اما بیشتر مجوز سفره خانه اخذ کرده اند. اما خانه گردشگری می تواند به خانه های تاریخی رونق داده و مانند یزد و شهرهای دیگر گردشگر جذب کند. مجوز را وزارت میراث فرهنگی با همکاری شهرداری صادر می کند. اگر عزمی برای انجام خانه گردشگر وجود داشته باشد طی یکی دو ماه این طرح به ثمر می نشیند.

لایحه گردشگری در طرح تفصیلی لحاظ می شود

وی با بیان این که در طرح تفصیلی تهران گردشگری دیده نشده بود، تاکید کرد: با همکاری شورای شهر تهران و معاونت شهرسازی و معماری مراحلی را طرح می کنیم تا در طرح تفصیلی شهر تهران لایه گردشگری نیز تعریف کنیم. این لایه می تواند در راستای حفظ خانه های تاریخی و باارزش تاثیرگذار باشد. این لایه گردشگری باید تصویب شود و کار مطالعاتی و هماهنگی ندارد و به راحتی می توان تصویب آن را گرفت.

ویزیت تهران دایره المعارف تهران است

بسیاری تهران را نمی شناسند، حتی پایتخت نشینان. مهرشاد کاظمی در پاسخ به این سوال که برای معرفی تهران چه اقدامی صورت گرفته است؟ اظهار کرد: 8-9ماه است که در حال راه اندازی یک سایت هستیم و فاز اول آن در بهمن ماه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. این سایت به نام "ویزیت تهران" است. میراث فرهنگی "ویزیت ایران" را راه اندازی کرده بود اما کامل و جامع نبود. در "ویزیت تهران" کلیه اماکن فرهنگی، هنری، تاریخی، طبیعی، حتی سلامت محور و مراکز خرید را معرفی می کنیم. در حقیقت این سایت دایره المعارف تهران است و نمونه مشابهی نداشته است. در بخشی از این سایت آداب و رسوم تهران معرفی شده و اخبار مهم گردشگری پایتخت و ایران نیز در آن منتشر می شود. نقشه نیز دارد و مسیر و مسافت را مشخص می کند. هیچ نقطه تاریکی در این سایت وجود ندارد. گردشگران خارجی همیشه ایراد می گیرند که تهران سرویس های بهداشتی ندارد. اما سرویس های بهداشتی نیز در سایت "ویزیت تهران" مشخص شده است. مراکز خرید نیز در فاز بعدی به این سایت اشاره می شود. این سایت در شناخت تهران و گردشگران کمک شایانی می کند. سایت "ویزیت تهران" لینک هایی دارد که به پلیس وصل می شود. ضمن آن که گردشگران می توانند بلیت مسافرتی، سینما و تئاتر و هتل رزرو کنند. در فاز اول "ویزیت تهران" با معرفی 500 مکان و 6هزار نقطه تهران دهه فجر افتتاح خواهد شد. 190 نقطه بازار نیز در این بازار معرفی شده است.

تهران پنجمین شهر گردشگری ایران است

وی در پاسخ به این سوال که چرا تهران مقصد گردشگری نیست و گردشگران خارجی از تهران عبور می کنند تا به شهرهای دیگر برسند؟ گفت: عدم شناخت باعث شده بخش گردشگری تهران دیده نشود. تهران مهاجرپذیر بوده و هیچ کس نگاه تعلق خاطر و وطنی به آن نگاه نمی کند. ضمن آن که تهران معرفی نشده و ناشناخته مانده است و پایتخت چهارم یا پنجمین شهر گردشگری ایران است. 200 موزه در تهران داریم که بی نظیر است. بهترین بیمارستان ها نیز در تهران است و پارک هایی زیادی دارد و گردشگران می توانند در جنوب تهران به کویر نوردی بپردازند. 7رود دره در تهران وجود دارد و برای طبیعت گردی خوب است. بازار تهران بی نظیر است چون امامزاده، مدرسه، کاروانسرا و خانه شخصیت های قدیمی در بازار وجود دارد.

رئیس ستاد شهرداری تهران با اشاره به وجود مراکز تعدد تصمیم گیری، تاکید کرد: افرادی که جهت مراجعه به ادارات و ماموریت به تهران می آیند و کسی به هتل ها نمی رود. این افراد گردشگر محسوب نمی شود.

طرح باغ گردشگری در تهران

مهرشاد کاظمی اظهار کرد: بسیاری از باغات اجازه ساخت و ساز ندارند. این باغات به دلیل آلودگی هوا میوه ای ندارند و حتی به دلیل پروژه های عمرانی آب باغات نیز قطع شده است. در طرح باغ گردشگری را نیز ارائه کردیم. مردم بروند در این باغات پذیرایی شوند و باغ نیز حفظ می شود و درآمدی برای مالک آن به وجود می آورد. با این طرح ها از آسیب خشک شدن باغات پیشگیری می کند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652705 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟