مصرف صحیح انرژی را نمی آموزیم بعد می گوییم کم مصرف کنید / نمره منفی آموزش و پرورش و صدا و سیما در فرهنگسازی

مصرف بهینه انرژی و فرهنگ سازی آن در کشورمان مدت هاست که باید مورد بررسی قرار می گرفت.

در این راستا از سوی رسانه ها یکسری اقدامات مثل ساخت انیمیشن هایی با عنوان بابابرقی و امثالهم ساخته شد اما به نظر می رسد ارگان ها و سازمان های مربوطه می توانند اقدامات کاربردی و تاثیرگذارتری در این حوزه انجام دهند.

دکتر حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی

دکتر حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در خصوص فرهنگ مصرف انرژی در کشور به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: نحوه مصرف انرژی از ابتدا با فرهنگ جامعه ما سازگار نبوده است، چون تعدادی از این انرژی ها، انرژی هایی هستند که ما آن ها را از غرب گرفتیم و خودمان به صورت بومی آن ها را در اختیار نداشتیم. چیزی که ما در سنت هایمان شاهدیم، استفاده از آب است، مثلاً ما چندصد کیلومتر را کنده ایم تا قطره قطره آب را در قنات به مصرف برسانیم و مورد استفاده مردم قرار بدهیم ولی اکنون با موتورهای آب که تعبیه شده و کنتر ندارد، دریایی از مخاذن آب را روی سطح زمین تخلیه کردیم و این آب هدر و بخار می شود. در زمینه مصرف گاز نیز زمانی که قبل از انقلاب در تهران گاز کشیدند، گازها کنتر نداشتند و مردم هرچقدر که می خواستند گاز مصرف می کردند. این در حالی است که در اروپا و یکسری کشورهای دیگر متولیان دلسوزی هستند که در فرهنگ سازی مصرف انرژِی به مردم کمک می کنند.

دولت قول جمع آوری 20 میلیون بخاری و تحویل بخاری های نو داد ولی به آن عمل نکرد

مرادی با انتقاد از عدم فرهنگ سازی چگونگی مصرف انرژی در کشور ابراز داشت: متاسفانه تصمیماتی که دولت در زمینه فرهنگ سازی مصرف انرژی گرفته است، اقداماتی ظاهری و دفعی است، مثلاً در ابتدای دولت قبل، آقای روحانی، وزیر نفت و آقای ستاری قول دادند که 20میلیون بخاری را از سطح کشور جمع آوری کنند و آن ها را بازسازی کنند و با بخاری های جدید و بخاری های با مصرف پایین به مردم تحویل دهند. متاسفانه تاکنون حتی یک عدد از این بخاری ها آماده نشد و براساس تحقیقات بنده هیچ وقت مسئولین به این موضوع توجه نکردند. با این حال متاسفانه این 20 میلیون بخاری که حداقل 20 میلیون بخاری بودند، بخش اعظمی از استخراج گاز ما را می بلعند و گرمای محیطی زیستی ایجاد می کنند.

استفاده از لامپ های LED و سیکل ترکیبی در نیروگاه ها برای مصرف بهینه انرژی

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در خصوص لزوم کاهش مصرف برق ابراز داشت: در مجلس هفتم فریاد زدیم که از چراغ های LED استفاده کنید و مصرف برق خانگی را به حداقل برسانید. اگرچه بخشی از مردم این موضوع را متوجه شدند ولی قیمت آن ها روز به روز در حال افزایش یافتن است و توسط رانت های خاصی در حال بالا رفتن است و مردم را از اینکه از لامپ های LED استفاده کنند باز می دارد. در خصوص صرفه جویی در نیروگاه ها نیز باید گفت که باید همه نیروگاه هایمان دارای سیکل ترکیبی شوند و از خروجی دود اگزوز آن ها استفاده شود. در مورد گازهای فلر هم مدت ها بر سر یک بحث، کشور با معضلی روبرو شد و الان که آن موضوع حل شد، باید از گاز فلر بیشتر استفاده کنیم و بتوانیم از آن بهره برداری های خوبی داشته باشیم. در مورد بحث تبادل گاز با کشورهای همسایه نیز ما می توانیم اقدامات مفید و مثمر ثمری انجام دهیم و این موارد اگر انجام شود ما قطعاً موفق خواهیم بود،

آب شرب و غیرشرب باید جدا شود

حسن مرادی در مورد مصرف بهینه آب نیز افزود: در مورد مصرف بهینه آب، بارها و بارها ابراز شده است که در بسیاری از کشورهای دنیا آب شرب و غیر شرب شان متفاوت است، این درحالی است که ما همواره از آب لوله کشی گران قیمت مان استفاده می کنیم. علاوه بر این طرح استفاده از روشویی دستشوئی که من بارها به آن اشاره کردم، اخیراً متوجه شدم که شرکتی ژاپنی آن را به صورت اختراع وارد کرده، در این طرح ما می توانستیم از پسآب روشوی خود در سیفون های سرویس بهداشتی استفاده کنیم که این اقدام کاری بسیار ساده بود. با این حال برای این کار افراد متخصصی لازم بود تا این طرح را اجرایی کنند. به طورکلی موارد زیادی از این قبیل کارها وجود دارد که می توانستیم در کاهش مصرف انرژی در کشور از آن ها استفاده کنیم. با این حال علی رغم اینکه یکی از غنی ترین کشورها از نظر داشتن انرژِی های مختلف هستیم، اما جزو مسرف ترین کشورهای دنیا قرار داریم.

در آموزش و پرورش باید به دانش آموزان، آموزش هایی در مصرف آب داده شود

این کارشناس حوزه انرژی در مورد نقش رسانه ها و برخی ارگان های مهم و تاثیرگذار در فرهنگ مصرف بهینه انرژی گفت: در فیلم ها، سینما، رادیو و تلویزیون و مهم تر از این ها مدارس و آموزش و پرورش باید به مردم آموزش هایی برای مصرف بهینه انرژی داده شود. مثلاً برای دانش آموزان از همان آبخوری باید آموزش دهیم تا بچه ها به جای اینکه شیر آب را باز کنند، محفظه ای باشد که به اندازه ای که فرد می خواهد آب بنوشد از آن آب بیاید. در این راستا یادم می آید که از کودکی وقتی می خواستیم آب بخوریم، به سراغ آبخوری می رفتیم و شیر آب را باز می کردیم و حدود 5 لیتر آب را هدر می دادیم تا یک لیوان آب بنوشیم. اکنون شاید ذکر این مثال درست نباشد اما برای آبخوری حیوانات نیز سیستم های صرفه جویی اختراع شده است تا آب هدر نرود. به هرحال می توانیم با روش های بسیار دقیق علمی کارهایی را انجام دهیم تا مردم با اجرای آن ها مصرف بهینه ای از انرژی های موجود در کشور داشته باشند.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 650424 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟