چگونگی کاهش محدودیت ها در شهرهای قرمز / بارندگی تنها دلیل ترافیک سنگین تهران در شب های محدودیت کرونایی

کرونا / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، افزایش آمار مبتلایان به  کووید-19 در بسیاری از استان ها و شهرها سبب تشدید محدودیت های کرونایی شد. شنبه اول آذرماه در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد محدودیت های شدیدتری به مدت دو هفته اجرا شده و فقط مشاغل رده اول اجازه فعالیت داشتند.

پس از کاهش ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی مشاغل رده دوم نیز از حصر تعطیلی ها بیرون آمدند و فعالیت های خود را شروع کردند. در این میان اما ترددها نیز محدود شده بودند که هنوز بند محدودیت ها از پای تردد 21 تا 4 بامداد باز نشده است.

با این وجود ترافیک های کلانشهرها افزایش پیدا کرد و ترددها از 21 ادامه دارد و به نظر می رسد جریمه های سنگین هم کارساز نیست.

حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره ترافیک کلانشهرها به ویژه تهران تاکید کرد: مسئله حاشیه ای وقتی پیش آمد که اطلاع رسانی کردند؛ " طرح محدودیت های کرونایی دو هفته ای است." در حالی که طرح محدودیت ها با ویژگی هایی که در تدوین آن دیده شده بود طرح دو هفته ای نیست. بلکه متناسب با برگشت شهرها به وضعیت عادی ادامه خواهد داشت. شاید تلقی اشتباه شده که دو هفته محدودیت اعمال شده و بعد از آن دیگر محدودیتی وجود ندارد.

رنگ های شهرها را بیماران کرونایی تعیین می کنند

وی با بیان این که برای هر شهر سه وضعیت (زرد، نارنجی و قرمز) تعریف شده است، افزود: رنگ های شهرها متناسب با بیماران کرونایی به ازای هر صد هزار نفر جمعیت مشخص می شود. در 5 حوزه محدودیت ها و الزامات طراحی و عملیاتی شده است. اگر شهر قرمز به نارنجی تبدیل وضعیت دهد محدودیت هایش کمتر می شود.

دلیل افزایش حجم خودروها در تهران

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: ادارات به صورت یک سوم و یک دوم فعال هستند و تعداد عمده ای از کارکنان آن در ادارات حضور ندارند. در حوزه اصناف نیز گروه های یک و دو فعال هستند. با این شرایط حجم خودروها افزایش یافته تنها یک دلیل دارد آنهم شرایط آب و هوایی و بارندگی است. بارندگی ها مردم را به استفاده از خودروهای شخصی سوق داده است و اکثر خودروها تک سرنشین هستند.

کاهش محدودیت ها عادی سازی نیست

حسین قاسمی با بیان این که در روند 9ماهه مبارزه با کرونا همیشه اعلام کردیم که مهم ترین نکته همدلی و همراهی مردم است، اظهار کرد: از ابتدای آذر این همدلی، همکاری و همراهی بود. اما رفع برخی محدودیت ها، "عادی سازی" تلقی شده است و مردم به ترددهای غیرضرور هم اقدام کرده اند. با توجه به این که ادارت با تعداد کمی فعال، آموزشگاهها، مدارس و... آحاد مردم باید این موضوعات را رعایت کنند و در راستای مسئولیت مدنی از تردد غیرضرور خودداری کنند. بخشی از ترافیک ها شرایط جوی است و بخش دیگر ضرورت هایی که ما از آن خبر نداریم.

مسائل اقتصادی، مسئولیت اجتماعی و نیازهای افراد

برخی از مشاغلی که باید تعطیل باشند به دلیل مشکلات اقتصادی به صورت غیررسمی و زیرزمینی فعالیت می کنند. دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که برای کاهش مشکلات اقتصادی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: مسائل اقتصادی، مسئولیت اجتماعی و نیازهای افراد است. این سه ضلع باعث می شود افراد را به سمتی می برند که علیرغم اعمال محدودیت ها باز هم فعالیت هایشان را انجام می دهند.

حسین قاسمی در پایان افزود: خواهش می کنم از مردم همراهی و همدلی کنند تا این طرح با موفقیت دنبال شود و عادی انگاری رخ ندهد و با کمک یکدیگر هرچه زودتر این ویروس را مدیریت کنیم و شاهد این نباشیم که تعداد بسیاری از هموطنانمان عزادار می شوند و عزیزان خود را از دست می دهند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 637308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟