افزایش فقر در ایران طی دو سال گذشته / 5 درصد ایرانیان دچار فقر غذایی/ سه استان در صدر کمبود غذا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، بنا به گزارش سازمان جهانی غذا (فائو) بین سال های 96 تا 98 در کشورمان حدود 5 درصد مردم با فقر غذایی مواجه هستند و به گفته کارشناسان این آمار در سال 99 با وجود تورم اقتصادی افسارگسیخته و شیوع کرونا بیشتر نیز شده است.

با این حال رسیدگی به امنیت غذایی در کشور موضوعی ملی است و تنها با اقداماتی جزئی و راه کارهای به خصوص نمی توان با این مسئله مقابله کرد.

کامیل احمدی، پژوهشگر و انسان شناس در رابطه با امنیت غذایی در کشورمان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: برای بررسی امنیت غذایی و فقر غذایی در ایران ابتدا باید جامعه را از نظر طبقاتی ارزیابی کنیم و آن گاه ببینیم که میزان و مقدار هر کدام از این طبقات در شهرها و روستاها چگونه است، طبق آخرین برآوردها حدود 10 درصد از جمعیت ایران را طبقات مرفه و ثروتمند تشکیل می دهد، 40 درصد از جمعیت ایران طبقه متوسط و 50 درصد باقیمانده نیز طبقات مستضعف یا پایین دست را تشکیل می دهند. همچنین طبق آخرین گزارش های اقتصادی که رشد فقر در ایران را مورد بررسی قرار داده، یک جابجایی در طبقات متوسط و متوسط به پایین به سمت فقر داریم و جمعیت ایران رفته رفته فقیرتر می شوند، لازم به ذکر است که این آمار بر اساس گزارش سازمان جهانی غذا (فائو) بیان شده است و طبق این گزارش بین سال های 96 تا 98 جمعیتی در ایران که فقر مطلق غذایی دارند نزدیک به 5 درصد اعلام شده که این آمار در مقیاس خود جمعیت بی شماری را شامل می شود. گفتنی است در جهان نیز به طور کلی حدود 9 درصد از جمعیت جهان دچار فقر مطلق هستند یعنی چیزی حدود 700 میلیون نفر در دنیا.

با وجود تحریم ها و مشکلات اقتصادی آمار فقر مطلق غذایی بالاتر می رود

احمدی با استناد به گزارش فائو مبنی بر فقر مطلق غذایی 5 درصد از مردم ایران ادامه داد: با توجه به اینکه این آمار مربوط به سال های 96 تا 98 است، احتمال می رود متاسفانه در سال 99 با توجه به تحریم ها و تشدید مشکلات اقتصادی با افزایش این آمار مواجه بوده باشیم. در کل نشانه ها با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا حاکی از این است که آمار 700 میلیونی فقر غذایی در دنیا با افزایش 130 میلیونی مواجه شده و کمبود غذایی که در همه جهان وجود دارد با شیوع کرونا بیشتر نیز شده است. چیزی حدود 21 درصد کودکان جهان از موضوع کمبود غذایی شدید رنج می برند، این آمار در ایران نیز متاسفانه می تواند در مقیاس جمعیت زیاد باشد. اگرچنانچه قیمت مایحتاج زندگی افراد بالا رود، به عبارتی با تورم قیمت گوشت، مرغ و... میزان خرید این اقلام و در نتیجه کاهش مصرف، شاهد افزایش سوء تغذیه در جامعه هستیم.

امنیت غذایی در برخی مناطق کشور در حال افزایش است

این انسان شناس در خصوص پراکندگی کمبود غذایی و فقر غذایی در جامعه ایران گفت: موضوع کمبود غذایی، سوء تغذیه و عدم امنیت غذایی در ایران معمولاً در استان های توسعه نیافته ای که در طول تاریخ نیز دچار کمبود امکانات بوده اند ربط داده می شود، همچنین روستاها و مناطقی که در حاشیه و مرزهای کشور واقع شده اند و کویری و بیابانی هستند نیز شامل این آمار خواهند شد. در مناطقی از جامعه که تصویر روستایی دارند و قوت روزانه شان بیشتر از محصولات کشاورزی خود به دست می آید، گزارشات متعددی داریم که مهاجرت روستاییان به شهرها به علت گران شدن ادوات کشاورزی و نهاده های دامی و بیماری ها و... افزایش یافته است. بنابراین در برخی استان هایی که همواره در صدر فقر غذایی بوده اند، استان سیستان و بلوچستان، مناطقی در جنوب ایران مثل خوزستان و بوشهرو چند استان دیگر معمولاً در بخش غذایی رنج برده اند و از بعد جغرافیایی و عدم توسعه اقتصادی نیز در محرومیت به سر می برند. با این وجود به نظر می رسد نشانه های فقر امنیت غذایی در ایران در حال گسترده تر شدن است و در حاشیه برخی کلانشهرها و استان های غنی نیز این موضوع سرایت پیدا کرده، این مسئله به حوزه اقتصادی و هزینه روزانه ای که به طور افسار گسیخته در حال بالا رفتن است بر می گردد، در این صورت ممکن است بسیاری از افراد برای سیر شدن به مواد غذایی دیگر روی آورند و این گونه امنیت غذایی افراد به گونه ای تحت تاثیر قرار گیرد.

رسیدگی به امنیت غذایی کشور موضوعی ملی است

احمدی در پایان با تاکید بر اینکه موضوع امنیت غذایی یک موضوع جهانی است، افزود: با توجه به همه مشکلاتی که ممکن است به صورت مقطعی در کشورمان وجود داشه باشد، باید بدانیم که وضعیت کشورمان از نظر امنیت غذایی در حالت بسیار خوبی است، مثلاً بسیاری از کشورهای آفریقایی و یا دیگر نقاط جهان از نظر امنیت غذایی نسبت به ایران در وضعیت بسیار اسف باری قرار دارند. امنیت غذایی در ایران مستقیماً با موضوع اقتصادی و تحریم های شدید در این حوزه ارتباط دارد، اگرچه وضعیت امنیت غذایی در ایران را نمی توان به مسائل سیاسی نیز نامربوط دانست و این حوزه ها به نوعی به هم وابسته اند. اکنون هرگونه گشایشی در سطح بین المللی و در ایران موجب رونق اقتصادی و به تبع آن باعث افزایش درآمد و رفاه ایرانیان خواهد شد. بنابراین موضوع رسیدگی به امنیت غذایی در کشور یک موضوع ملی است و نمی توان راهکاری جزئی برای حل این موضوع ارائه داد. بهترین راه حل این است که جلوی اختلاف طبقاتی و جابجایی طبقات متوسط به سمت طبقات ضعیف را گرفت و این موضوع را در سطح کلان مورد ارزیابی قرار داد و باید سعی کرد بحث گشایش اقتصادی را هم از نظر بین المللی و هم از نظر داخلی پیگیری کنیم. ضمناً باید توجه داشته باشیم که بحث غذا همواره با موضوع محیط زیست مرتبط بوده، این در حالی است که محیط زیست ایران همیشه از مکانیزه نبودن صنعت کشاورزی و مصرف بی رویه آب به شیوه سنتی و کمبود آب در رنج بوده است، پس این موضوع نیز می تواند به نوبه خود در امنیت غذایی ایران تاثیر گذار باشد.   آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

خبرنگار: مهدی برازنده

کدخبر: 633947 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟