اوج مرگ کرونایی در دی ماه / مردم موارد بهداشتی را رعایت کنند، به دولت امیدی نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ایا اجتماع افراد در آرایشگاه ها، سینماها و استخرها سبب ادامه ی چرخه ویروس است اما همان تجمع در فست فود ها ایرادی ندارد؟ چه کسانی اینگونه برنامه ریزی کرده اند ؟ چرا؟ حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ، در گفت و گو با رکنا به این موضوع پرداخت.

شهریاری گفت : درست این است که هر صنفی که سبب ایجاد فاصله کمتر از یک متر بین افراد می شود، تعطیل باشد. متاسفانه ما نمی دانیم پروتکل ها را چگونه می نویسند. اگر این پروتکل ها کامل بود و ضمانت اجرایی داشت، ما نباید این وضع را داشتیم.

پروتکل ها ضمانت اجرایی ندارند

وی افزود : متاسفانه، توصیه هایی کارشناسان مربوطه می کنند، در ستاد مقابله با کرونا اجرایی نمی شود. مسائل دیگری مدنظر قرار می گیرد و اتفاقات بدی می افتد. ما از ابتدا اعتراض داشتیم که پروتکل ها را طوری بنویسید که ضمانت اجرایی داشته باشد.

دولت نمی تواند افراد را جریمه کند، فقط حرف است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت : می گویند افراد را در جامعه جریمه کنید. اما اجرائی است؟ مگر افراد پشتشان پلاک دارند که ما آنها را جریمه کنیم و برگه را به آدرسشان بفرستیم؟ یا مگر افراد آنقدر پول نقد دارند که آنها را در آن جریمه کنیم؟ بعضی از مسئولین کلان ما شنیده اند که در خارج افراد را جریمه می کنند، می خواهند همان کار را انجام دهند. اما هنوز متوجه نشدند که آنها با چه ابزارهایی و چه تدابیری توانستند این سختگیری را اجرایی کنند.


چطور خانواده هایی را جریمه کنیم که نان شب ندارند

شهریاری بیان کرد : متاسفانه درصد قابل توجهی از هم وطنان ما به خاطر فقر و مشکلات معیشتی توان خرید ماسک و لوازم بهداشتی را ندارند. کسی ماسک هزار تومانی گیر نمی آورد اما با آن قیمت هم یک خانواده چهار نفره چقدر باید پرداخت کند؟ درباره خانواده هایی صحبت می کنیم که توان خرید نان یومیه خود را ندارند. این است که خیلی از پروتکل ها قابلیت اجرایی ندارند. درست اجرا نمی شوند و مشکلاتی که هر روز پیدا می کنیم به این علت است.

پروتکل های ستاد مقابله با کرونا اجرایی نیست

وی در ادامه بیان کرد : باید از آقای رییس جمهور بپرسیم که چرا آرایشگاه را تعطیل می کنند و فست فودها باز است. آنها هستند که در ستاد مقابله با کرونا تصمیم می گیرند. ما وقتی می گوییم نباید ارتباط چهره به چهره وجود داشته باشد، یعنی فست فود هم نباید باشد. فقط باید غذا برای خانه ها ببرد. اینکه در رستوران 5 نفر دور یک میز بنشینند، خطا است. متاسفانه درست برنامه ریزی نمی شود و درست هم اجرا نمی شود.
 

مجلس دهک ها را شناسایی کرد، دولت کمکشان کند

عضو کمیسیون مجلس گفت: یک چیز را نباید فراموش کنیم. خیلی از کشورها که توانستند کنترل کنند، پول زیادی هزینه کردند. آمریکا 140 میلیارد دلار هزینه کردند تا به کنترل کرونا کمک کنند. در استرالیا که 26 میلیون جمعیت دارد، 110 میلیارد دلار استرالیا هزینه شد. یعنی وقتی می گوییم کنترل و قرنطینه باید این بودجه باشد. درصد زیادی از هم وطنان ما روز کار هستند و اگر هر روز کار نکنند، نان شب زن و بچه ی خود را ندارند. ما از کانال های مختلف دهک های مختلف را شناسایی کردیم و اطلاعات آنها را داریم. دولت باید این اطلاعات را بگیرد و به این خانواده ها بگوید که دو هفته در خانه بمانید و هزینه خانه و خوراک آنها با ما است. اگر در آلمان و بلژیک افراد را جریمه می کنند، با این پشتوانه است، ما اینجا می گوییم جریمه می کنیم، اما قابلیت اجرایی ندارد. بیشتر حرف است.

مردم رعایت کنند، به دولت امیدی نیست

وی در پایان اشاره کرد : مردم نقش مهمی دارند و می توانند کمک کنند. به نظر من نقش مردم مهم تر از نقش دولتی است که خیلی به آن امیدی هم نیست. یعنی مردم باید خودشان رعایت کنند، ماسک بزنند و فاصله گذاری کنند. والا ما نگرانیم دی ماه هستیم که نتوانیم مرگ و میر هایی که به  مراتب بیشتر میشوند را کنترل کنیم . برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 618533 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟