کرونا موجب تاخیر در برگزاری آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین شد

اربعین / به گزارش رکنا، علیرضا رشیدیان با بیان این مطلب و تشریح عملکرد فعالیت‌های فرهنگی دبیرخانه دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت اظهار داشت: براساس زمانبندی و برنامه ریزی‌های انجام گرفته قرار بود آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با اعطای جوائز ویژه در تاریخ سه شنبه پانزدهم مهرماه جاری برگزار شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با حضور کشورهای خارجی تا قبل از پایان ماه صفر برگزار خواهد شد، گفت: اشاعه فرهنگ عاشورا و نمایش جلوه های دلدادگی به سیدالشهدا(ع) از مهم ترین اهداف برگزاری این آیین است.

نمایشگاه اربعین با ۴۰ اثر منتخت

وی با اشاره به اینکه در حاشیه آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین نمایشگاهی از ۴۰ اثر منتخب در زمینه تصاویر فرهنگ عاشورایی برگزار می شود، در خصوص دیگر برنامه های اجرایی و فرهنگی به انجام رسیده نیز گفت: در این خصوص راه اندازی دو کارگروه اطلاع رسانی به رسانه ها، کار گروه ویژه اطلاع رسانی اربعین برای ادمین کانال های پر مخاطب از دیگر اقدامات به انجام رسیده در ایام ماه صفر است.

رشیدیان اظهار داشت: برگزاری ۱۱ نشست و برنامه متعدد با حضور صاحب نظران و اهالی اهل قلم و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از سی ام مرداد ماه امسال که این روند همچنان ادامه دارد نیز از دیگر اقدامات به انجام رسیده است.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: برگزاری برخی نشست های تحقیقی و پژوهشی با عنوان نقش حضرت زینب (س) در اربعین، دل نوشته های اربعین، شعر خوانی، کتاب خوانی، و معرفی و بررسی کتاب قصه کربلا از دیگر اقدامات انجام گرفته در ایام محرم و صفر است.

وی ادامه داد: تولید کلیپ هایی در فضای مجازی با شعر خوانی ۱۴ شاعر برجسته و انتشار آن با مضامین فرهنگ ایثار، شهادت و حماسه کربلا نیز از جمله برنامه های اجرایی شده در این ایام است.

توزیع 5 هزار جلد کتاب رایگان با موضوع عاشورا

رشیدیان با بیان توزیع ۵ هزار جلد کتاب منتخب با موضوع عاشورا، اربعین و فلسفه نهضت حسینی به صورت رایگان به کتابخانه های سراسر کشور، گفت: انجام ویینار منطقه ای با عنوان امام حسین (ع) و محبت اهل بیت محور همگرایی امت اسلام با حضور اندیشمندانی از ایران و کشورهای جنوب شرق آسیا از دیگر برنامه های عملیاتی شده طی ایام محرم و صفر است.

معاون وزیر ارشاد با تاکید بر برگزاری ویینار منطقه ای دیگری باعنوان امام حسین(ع) محور همدلی مسلمانان در اربعین حسینی با حضور اندیشمندان ایرانی و کشورهای خارجی به خصوص غرب آسیا، اظهار داشت: گفت وگو های علمی با موضوع سلوک حسینی در اربعین، همایش منطقه ای شبه قاره، غرب آسیا و آمریکای لاتین البته به زبان های خارجی از دیگر برنامه های به انجام رسیده است.

به گفته وی، تهیه نشریات الکترونیک در فضای اربعین، بهره مندی از مبلغان زبان دان با هدف توسعه فرهنگ اربعین حسینی، اهتمام ویژه به روضه خانگی، توزیع بسته های بهداشتی در بقاع متبرکه، توزیع بسته های معیشتی بین خانواده های نیازمندان و برگزاری نشست های تخصیصی ویژه اربعین با حضور اساتید علوم و جامعه شناسی دانشگاهها از دیگر برنامه های به انجام رسیده است.

رشیدیان اظهار داشت: ایجاد کانال باز نشر محتوا در گروه های پر مخاطب ویژه عزاداری در ایام محرم و فراخوان گروه هماهنگی تولید و نشر محتوا با حمایت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هم اکنون در دست انجام است، از دیگر اقداماتی است که طی این مدت به انجام رسیده است.

هر خانه یک حسینیه

به گفته وی، طرح پویش هر خانه یک حسینیه برای فضا سازی و بستر سازی فرهنگی ویژه ایام عزاداری ایام محرم و صفر، طرح پویش روضه خوانی خانگی، طرح سوگواری مجازی اشراق با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و غیره و اخذ ۱۷۰۰ اثر در این زمینه و اهدا جوائز از یک تا هفت میلیون تومان به همراه جوائز معنونی نگین انگشتر عقیق حرم مطهر امام حسین (ع) که مراسم آن در آخر آبانماه امسال برگزار خواهد شد از دیگر اقدامات خوبی است که به انجام رسیده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تمامی برنامه های فرهنگی و مذهبی با همکاری و همدلی بسیار خوب معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجام رسیده است، گفت: معاونت امور مطبوعات و اطلاعی رسانی، سازمان فرهنگی و ارتباطات اسلامی، معاونت امور فرهنگی، بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه، قرآن عترت و مرکز اطلاعات و رسانه های دیجیتال در به انجام رساندن این مهم همکاری و تعامل بسیار خوبی از خود در دبیرخانه دائمی اربعین نشان دادند که جای تشکر و قدردانی دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 614295 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟