جریمه تنها راه نجات از بی توجهی به بیماری کرونا

کرونا / به گزارش رکنا، هنوز فصل سرد از راه نرسیده، کرونا صعود سوم خود را با قدرت سرایت‌پذیری و بیماری زایی شدیدتر آغاز کرده و منجر به افزایش بیماران بدحال شده و مرگ های ناشی از کووید-۱۹ را به طور چشمگیری افزایش داده است.

از مرداد ماه بود که کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان کشور نسبت به بروز پیک سوم کرونا که می‌توانست با جهش ویروس همراه بوده و به مراتب خطرناک‌تر و با قدرت سرایت‌پذیری بیشتری باشد، هشدار می‌دادند. هشدارهای که امید و البته انتظار می‌رفت با رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نظیر استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی و… کارساز بوده و پیک سوم به وقوع نپیوندد. این درحالیست که انتظارات در زمینه افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق نشد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت شاهد روند نزولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستیم.

سیر صعودی کرونا به دلیل عدم رعایت مردم

مینو محرز؛ عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص علت سیر صعودی کرونا در کشور به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم رعایت نمی کنند؛ با توجه به برگزاری کنکور و مسافرت هایی که در تعطیلات ماه گذشته مردم می رفتند و برگزاری تجمعات ما در منتظر موج شدید کرونا بودیم چرا که در این مسافرت ها و تجمعات خانواده درگیر می شدند با توجه به اینکه خانواده وقتی دچار بیماری شود شدت ان بیشتر خواهد بود.

وی درادامه افزود: درحال حاضر نیز تخت های بیمارستان ها پر شده اند و جایی برای نگهداری بیمار وجود ندارد؛ برخلاف هشدارهایی که به مردم داده شد و عده ای به آن توجه نکردند و همچنان نیز رعایت نمی کنند و وقتی رعایت نکنی قطعا دچار این بیماری خواهی شد.

شدت کرونا بیشتر نشده، اما…

وی تاکید کرد: شدت کرونا بیشتر نشده، بلکه تعداد بیماران افزایش یافته است؛ چراکه قدرت سرایت‌پذیری ویروس بالاتر رفته است. از آنجایی که محدودیت‌ها کاسته شده و مردم هم کمتر پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، می‌بینیم که افراد سالمند هم در خانواده‌ها مبتلا شده‌اند و طبعا وضعیت بیماری در افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای شدیدتر است.

محرز درباره احتمال افزایش تعداد مرگ و میرها به روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ مرگ، گفت: زمانیکه تعداد بیماران و به ویژه بیماران بدحال افزایش یابد، طبیعتا میزان مرگ و میر هم بالا رفته و می‌توان انتظار افزایش تعداد مرگ و میرهای ناشی کووید-۱۹ را داشت. البته در حال حاضر با توجه به افزایش تجربه کادر درمان، ممکن است افرادی با وضعیت شدید هم چندین روز در آی سی یو باشند و سپس بهبود یابند، اما بازهم میزان مرگ و میر به دلیل افزایش ابتلا، بالا است.

وی تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری از تمام ویروس‌هایی که حامل عفونت‌های دستگاه تنفسی در زمستان هستند، از آنفلوآنزا گرفته تا کووید-۱۹ و سایر ویروس‌ها، این است که ماسک بزنیم، دست‌هایمان را مرتب بشوییم و فاصله فیزیکی را رعایت کنیم. متاسفانه اکنون شاهدیم که تعداد زیادی از افراد ماسک نمی‌زنند. باید استفاده از ماسک اجباری شود تا در این صورت نگرانی ها کاهش یابد.

بیماران آنفلوآنزایی بیشتر رعایت کنند

مینو محرز درباره شباهت آنفلوآنزا و کرونا اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل سرما بیماری آنفلوآنزا در کشور رایج است و مردم با توجه به اینکه علائم این بیماری کاملا شبیه به کرونا است کمی می ترسند و کسی که آنفلوآنزا داشته باشد می تواند کرونا هم بگیرد بیشتر مردم به دلیل اینکه رعایت نمی کنند درگیر می شوند باید مانند دیگر کشورها هر فردی که رعایت نمی کند را جریمه کرد تا مردم یاد بگیرند که باید رعایت کنند این برای سلامتی خودشان است.

فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک در فصل سرما باید رعایت شود تا شاهد کاهش مرگ و میر در کشور باشیم.

در سال های گذشته آنفلونزا از آبان تا بهار بود و مردم با این بیماری سر و کله میزند اما با آمدن کرونا این بیماری شدت پیدا کرد مرگ و میر در آدم هایی که هم کرونا و آنفلوآنزا را با هم دارند بیشتر بوده است.

مبتلایان به کرونا نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

محرز درباره افرادی که نباید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، گفت: افرادی که در حال حاضر به کووید-۱۹ مبتلا هستند، نباید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند؛ چراکه اصولا به افراد سالم که بیماری ویروسی ندارند، واکسن تزریق می‌کنیم. در عین حال اگر فردی مبتلا به کرونا شده و اکنون بهبود یافته است، می‌تواند واکسن تزریق کند. موضوعی هم شایعه شده بود مبنی بر اینکه تزریق واکسن آنفلوآنزا منجر به ابتلا به کرونامی‌شود؛ در حالی که طبق مطالعاتی که بر روی این موضوع انجام شده، چنین چیزی مطرح نشده است.

مردم هشدار ها را جدی بگیرند

متاسفانه ماسک در کشور به جای اینکه روز بینی و دهان باشد روی چانه است مردم باید به رعایت کنند حتی باید قبل از دست زدن به چشم و دهان حتما باید دست را بشوند؛ در حال حاضر مردم باید با زندگی با کرونا عادت کنند چرا که این بیماری فعلا رفتنی نیست و تنها راها عدم انتقال این بیماری رعایت کردن است مردم هشدارها را جدی بگیرند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612521 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟