توزیع پر ماجرای یک واکسن؛ کرونا باعث شد واکسن آنفلوآنزا خریداران بیشتری داشته باشد

کرونا / به گزارش رکنا، امسال به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، داروهایی که باعث ایمنی در مقابل گونه های دیگر بیماریها از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شوند، اهمیت بیشتری یافته اند. از جمله این داروها، واکسن آنفلوآنزاست که توزیع آن در پایان تابستان، بسیار پر حرف و حدیث بود.

یکی از اصلی ترین خبرهایی که مردم درباره این واکسن پیگیری می کردند برای این بود که بدانند چرا واکسن دیر به داروخانه ها آمد؟ این هم از جمله سئوالاتی است که در روزهای اخیر مطرح شد چون قرار بود آغاز توزیع مویرگی این واکسن در داروخانه ها از اول مهر باشد ولی این امر تا پایان هفته اول مهر به تاخیر افتاد.

در برخی شهرها مراجعه مردم به داروخانه ها برای دریافت این واکسن به اندازه ای زیاد بود که باعث شد رئیس انجمن داروسازان ایران به تاخیر در توزیع واکسن واکنش نشان دهد و بگوید واکسن آنفلوآنزا هنوز تحویل داروخانه‌ها نشده است و خواهش ما از مردم این است که به اطلاع رسانی های رسمی که از سوی وزارت بهداشت و انجمن داروسازان ایران در خصوص زمان و نحوه توزیع واکسن آنفولانزا صورت می‌گیرد، توجه کامل داشته باشند.

خبرها حاکی از آن است که از روز ششم مهر بود که توزیع واکسن آنفلوآنزا در استانها آغاز شد. علت آن را شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس چنین عنوان می کند: برای خرید واکسن آنفلوآنزا مشکل داریم و نمی‌توانیم به دلیل مشکلات بانکی پولی جا به جا کنیم و حتی با اینکه پول واکسن آنفلوآنزا را دادیم، هنوز برای واردات آن دچار مسئله هستیم.

واکسن رایگان برای گروه های خاص

یکی دیگر از مسایل مورد نظر مردم، این بود که قیمت واکسن آنفلوآنزا و رایگان بودن آن برای برخی گروه های جمعیتی و صنفی را بفهمند. چندی پیش دکتر ایرج حریرچی اعلام کرد تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا بین گروه های پرخطر، آغاز شده است. معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه پاییز و ‌زمستان سختی را در پیش داریم، گفت: همه مردم از کودک تا سالمند، باید پروتکل ها را ۱۰۰ درصد رعایت کنند. تزریق واکسن آنفلوآنزا بین کادر بهداشتی و درمانی و زنان باردار و گروه های نیز پرخطر آغاز شده است.

گروه های پرخطری که برای دریافت رایگان واکسن آنفلوآنزا مقامات مسئول به آنها اشاره می کنند علاوه بر بیماران، زنان باردار و کودکان، شامل برخی افراد با شرایط خاص می شود.

محمدمهدی گویا، از مسئولان وزارت بهداشت گروه های پرخطر را شامل کارکنان خط مقدم بهداشت و درمان، بعضی از بیماری های خاص، بعضی از کسانی که در مراکز اقامتی بهزیستی به سر می برند و گروه های پرخطر زندانیان هم برشمرده و دلیل اجباری شدن تزریق واکسن آنفلوآنزا برای این گروه ها را چنین عنوان کرده است: مهم این است که در فصل سرما اجازه ندهیم همزمان شاهد هر دو همه گیری کووید ۱۹ و آنفلوآنزا باشیم و خطر وقوع همزمان این دو همه گیری را به حداقل برسانیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611855 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟