هنوز واکسن آنفلوآنزا توزیع نشده است / محدودیت ها به تهران باز می گردد؟

واکسن آنفلوآنزا/ به گزارش رکنا، سیما لاری، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: واکسن آنفلوآنزا هنوز به داروخانه ها توزیع نشده است. با کدملی این واکسن ارائه می شود تا کسی نتواند در این شرایط موج سواری کند.طرح تحول سلامت کماکان مانند سابق دنبال می شود و از اهمیت این موضوع کاسته نشده است.

وی افزود: 1.5 میلیون دوز توزیع خواهد شد و واکسن پس از دو هفته در بدن افراد آنتی بادی ایجاد می کند و در پاییز هم می توان واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرد.

سیما لاری در پاسخ به این سوال که چرا محدودیت ها باز نمی گردد؟ تاکید کرد: به هر حال همه دنیا به سمت بازگشایی رفته اند اما مهم رعایت پروتکل هاست. هرچیزی که فاصله گذاری را مورد تهدید قرار دهد باید با آن برخورد کرد. پروتکل ها خط قرمز ما هستند. در پاساژها، نانوایی و فرودگاه پروتکل ها رعایت نمی شود. قانون باید جدی تر به صحنه وارد شود و همراه ما شود. اگر استانی وضعیت خاص شود محدودیت ها اعمال می شود. به عنوان مثال در قم مدارس غیرحضوری شده است. فرق ما با کشورهای دیگر این است که در آن کشورها قانون ضمانت اجرایی دارد.

وی درباره بستری شدن کودکان گفت: درصد کل موارد بستری کودکان در بیماری های تشدید تنفسی در سنین 6 تا 18 سال از ابتدای شروع بیماری کرونا تا 15 شهریور 2.64 درصد بوده است که از این تعداد 1.24 درصد تشخیص قطعی کووید-19 داشتند و 0/51درصد فوت شده اند. در نیمه شهریور 1.24 به 1.5 درصد افزایش یافته و مرگ از 0/58درصد افزایش یافته است. در حقیقت مرگ 7صدم درصد افزایش یافته است. باید 3-4 هفته از بازگشایی مدارس بگذرد تا مشخص شود که بازگشایی مدارس تاثیری داشته است یا خیر.

سیما لاری با اشاره به قرمز بودن وضعیت تهران تاکید کرد: 20درصد افزایش بستری در بیمارستان های تهران وجود داشته است. پیگیری اعمال محدودیت ها هستیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کروناا با اشاره به این که داندانپزشکان و پزشکان درخواست کردند که در لیست استفاده از واکسن آنفلوآنزا قرار گیرند، افزود: 10-12 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا به نرخ ارز دولتی وارد و با 42 هزار تومان ارائه می شود ولی اگر قرار شود بیش از این وارد کشور شود با ارز نیمایی خریداری خواهد شد. البته باز هم احتمال سوءاستفاده دلالان وجود دارد و سعی کردیم با دادن کدملی بیماران از کلاهبرداری جلوگیری شود. مردم باید این موضوع را بدانند که واکسن آنفلوآنزا 60 تا 70درصد ایمنی می دهد بنابراین نباید تقاضای بیش از حد در مردم ایجاد شود.

ارتقای بیمارستان های دولتی و خصوصی

وی درباره ارتقا بیمارستان های خصوصی و دولتی گفت: در دی 98 در دولتی و خصوصی 127هزار تخت داشتیم تا تیر ماه 99 به 146هزار تخت افزایش یافته است و در همین پروسه زمانی 12هزار بخش ویژه را به 14هزار بخش ویژه ارتقا داده ایم.

سیما لاری با بیان این که بدهی کارانه ها تا پایان 98 صفر خواهد شد، گفت: اضافه کاری ها تفکیک شده است و کارانه ها تا آخر اسفندماه 98 با اعتبار 2007میلیارد تومانی تاکنون حل خواهد شد. تاکنون 886میلیارد در سه قسمت به عنوان پاداش ارائه شده است. پاداش ها از 200هزار تومان تا یک میلیون تومان بوده است و البته برخی از دانشگاه ها کمتر از 200هزارتومان نیز پرداخته است.

وی درباره بازگشت محدودیت های بین شهری تاکید کرد: پیش بینی می کردیم که در تعطیلات محرم مسافرت و عزاداری ها باعث تشدید مبتلایان به کرونا خواهد شد. ستاد ملی مبارزه با کرونا فعلا به سمت محدودیت بین شهری حرکت نکرده و در این مورد تصمیمی نگرفته است.

سیما لاری با اشاره به جانباختگان کرونا تاکید کرد: آمار مرگ و میر بین 70ساله ها بیشتر شده است. ابتلای افراد در سن کار نیز افزایش یافته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 607926 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟