فائزه هاشمی: رئیس جمهور شدن زنان در ایران یک حرف نیست ، قانون است + فیلم
حجم ویدیو: 17.78M | مدت زمان ویدیو: 00:01:53

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، موضوع ریاست جمهور شدن یک زن را نباید تنها از منظر سیاسی نگاه کنیم. این موضوع می تواند گذر از یک محرومیت برای جامعه زنان باشد. زیرا ایران ( البته بسیاری از کشورهای دیگر که شاید فاکتورهای مدرنیته را بیشتر ظهور داده باشند مانند آمریکا) هرگز رییس جمهور زن نداشته اند. انتخاب یک زن به عنوان رییس جمهور می تواند این تابوی فرهنگی، ریاست جمهوری یک زن را از بین ببرد.این تابو در واقع یک پرسش است. اینکه « آیا زن می تواند رییس جمهور شود یا خیر؟ »

کسب مسندهای بالای حکومتی همیشه در شکاکیت این پرسش معلق بوده است. ریاست جمهوری یک زن می تواند این دست انداز را برای کسب مسند توسط یک زن از بین ببرد. به عبارت ساده تر، دیگر اگر کسی با کاندیدای زن برای یک پست بالا مواجه شد، تنها به این خاطر که جنس زن در مقابل او قرار گرفته است، هرگز از خود نمی پرسد که « آیا زنان میتوانند یا خیر؟ ». بنا بر این توضیحات، باید ریاست جمهوری زنان را موضوعی فراتر از انتخابات 1400 ببینیم. بنابراین لازم است که این موضوع هر چه بیشتر پرورده شود.

فائزه هاشمی، فعال حوزه زنان و  از اعضای بنیانگذار حزب کارگزاران سازندگی که بهمن سال گذشته در گفت و گو با رکنا اعلام کرده بود (می خواهم رئیس جمهور ایران شوم) و این جمله یعنی اینکه زنان عقب نایستند و برای حق و خواست به حق خود بجنگند و گام بردارند امروز در خصوص ریاست جمهوری زنان  به  رکنا چنین گفت که در ادامه می خوانید :

آقایان را فی البداهه بر مسندها می نشانند نه زنان را
 

فائزه هاشمی در پاسخ به این پرسش که « مبحثی در خصوص ریاست جمهوری زنان اظهار شده است. پرسش ما این است؛ یک زن چه مراحل مدیریتی را باید طی کرده باشد تا برای ریاست جمهوری آماده کاندیداتوری باشد؟ » گفت: قانون اساسی شرایط یک ریاست جمهور را مدیر و مدبر پیش بینی کرده است. همچنین قانون اساسی از رجل سیاسی نام برده است. شخصیت برجسته سیاسی منظور این عبارات است.  فردی که می خواهد رییس جمهور باشد ( چه زن چه مرد) باید دوره هایی از مدیریت را گذرانده باشد. باید بتوان تحقیق کرد که آنجا که مدیر بوده است، کارآمد بوده است یا خیر؟ منظور مدیر و مدبر این است که یک فرد به اصطلاح صفر کیلومتر و بدون سابقه اجرایی بر بالاترین مسند اجرایی کشور ننشیند. سوال این است؟ آیا ما چنین زنانی داریم یا خیر؟ بله داریم.

برای نمونه ما خانم ابتکار را داریم. که اکنون معاونت رییس جمهور در حوزه زنان و خانواده را بر عهده دارند و قبلا رییس سازمان محیط زیست بودند. دوره های متعددی در هیئت دولت بودند. به هر حال سمت های مدیریتی کلان داشته اند. دقت کنید که این موضوع فراجناحی است. فرقی نمی کند زن اصولگرا یا زن اصلاح طلب یا مستقل باشد. خوشبختانه اصولگرایان هم در این قضیه وارد شدند. در یکی دو تا مصاحبه دیدم که آنها هم به موضوع ورود کرده اند. یا خانم دکتر وحید را داریم. یک دوره وزیر بوده است. ایشان هم می تواند چهره ی مناسبی برای کاندیداتوری باشد.

به نظر بنده خانم هایی که چندین دوره نماینده مجلس بودند، می توانند کسانی باشند که ویژگی های مذکور در قانون اساسی را داشته باشند. یا چندین خانم معاون وزیر داریم. بهرحال، فرد که فی البداهه معاون وزیر نشده است. حتما مدیریت هایی داشته است که معاون وزیر شده است. آقایان فی البداهه می روند بر مسند ها می نشینند، اما خانم ها را معمولانمی گذارند . بنابراین هستند خانم های زیادی که شرایط ذکر شده در قانون اساسی را داشته باشند.

شرکت در انتخابات با حضور زنان به عنوان کاندیدا دو مبحث متفاوت است
 

عضو بنیانگذار حزب کارگزاران سازندگی، به این پرسش که « بحثی امروز از سمت فعالان زن مطرح شده است. آنها می گویند شاید اگر شرایط دلگیری مردم از دولت و حاکمیت وجود نداشت، حضور زنان در انتخابات گزینه خوبی بود. ولی امروز تحلیل گران نمی دانند به چه موضوعی بپردازند. هنوز اینکه شورای نگهبان قبول می کند یا نه ؟ و اینکه اگر هم شورای نگهبان قبول کند، آیا این اتفاقی خوبی برای مردم است یا خیر؟ مورد پرسش است. شما فکر می کنید برخورد جامعه زنان با این مبحث مطرح شده چه باشد مناسب است؟ » پاسخ داد : البته برازنده است که هر چهره یا جریانی از نگاه خودش وارد بحث شود. اما سوال شما را دو قسمت می کنم. نخست اینکه آیا شورای نگهبان حتی آن زنانی را که این شرایط را داشته باشند می پذیرد یا خیر؟ دوم اینکه ما می خواهیم در انتخابات شرکت کنیم یا نه؟ انتخابات مرحله دوم است که می خواهیم وارد انتخابات بشویم یا خیر. خود من از کسانی بودم که در انتخابات قبلی شرکت نکردم. به اصلاح طلبان و اصولگرایان و کل مجموعه معترض بودم. در رابطه با شرکت در انتخابات، حتی برای خود من هم تعارضی ایجاد شد. نمی دانستم که چه باید بکنیم. نمی دانستم باید وارد این بحث بشویم. آیا می خواهیم در انتخابات شرکت بکنیم یا خیر؟ یا نه این معنا را نمی دهد. آیا ما باید شرکت در انتخابات را از موضوع کاندیداتوری یک زن جدا کنیم. به نظرم می توانیم این دو موضوع را از هم تفکیک کنیم. شرکت در انتخابات در جای خودش. کاندیداتوری زنان در جای خودش. برای شرکت در انتخابات می شود در وهله بعد فکر کرد.


از فرصتی که آقای کدخدایی ایجاد کرده استفاده کنیم

فائزه هاشمی در ادامه افزود : بنابراین موضوع انتخاب یک زن به عنوان نامزد ریاست جمهوری و تایید آن از سوی شورای نگهبان با حضور در انتخابات مباحث متفاوتی در این مقطع زمانی است. آقای کدخدایی حرف خوبی زده اند. نه مشکل فقهی و نه مشکل قانونی وجود دارد. آقای الهام، که سخنگوی سابق شورای نگهبان بود، نظری منفی در این مورد داشت. باید از فرصتی که سخنان آقای کدخدایی ایجاد کرده است بهره برداری کرد. باید این را تا قسمت اول ( یعنی کاندیداتوری یک زن ) ادامه بدهیم. تا بعدا در مورد انتخابات تصمیم بگیریم.


فعالین به دنبال تفسیر مدونی از اظهار کدخدایی باشند

فائزه هاشمی گفت : شاید آقای کدخدایی با این نیت این اظهارات را داشته است که موج منفی عمده ی جامعه ( امتناع از رای دادن را که در انتخابات مجلس اخیر دیدیم ) را خنثی کند. بر فرض هم اگر آن باشد، ما نباید نیت خوانی کنیم. باید از این فضا بهره برداری کنیم و گول هم نخوریم. یعنی نباید این فضا را از دست بدهیم. اما یک موضوع را نباید فراموش کنیم. این حرف ها قبلا هم زده شده است. قانون و روند قانونی موضوعی دیگر است. این اظهار نظر باید تبدیل به یک تفسیر مدون و مطلوب شود. لازم است این تفسیر در شورای نگهبان محفوظ باقی بماند که برای همیشه باشد. این طور نشود که در دوره های بعد تا حرف از کاندیداتوری زنان شد، بگویند ما که نگفتیم حتما باشند، ما گفتیم می شود که باشند. دوباره حرف ها عوض نشود و شرایط را تغییر ندهد. جامعه مدنی و کسانی که دغدغه مند هستند و دوست دارند این قضیه را پیگیری کنند، باید تفسیری را که شورای نگهبان باید ارائه دهد دنبال کنند. برای این کار باید تفسیر سند شود و سند ثبت شود.


انتظار جامعه زنان از رییس جمهور و قالیباف

فائزه هاشمی در ادامه تاکید کرد : این تفسیر را ما از رییس جمهور انتظار داریم. همچنین این انتظار را از مجلس داریم. هم از خود اعضای شورای نگهبان انتظار داریم. در آیین نامه شورای نگهبان هم آمده است که رییس جمهور، رییس مجلس یا یکی از اعضای شورای نگهبان می تواند متقاضی این تفسیر باشد، تا این موضوع را دنبال بکند. همه باید دست به دست هم بدهند که این اتفاق بیافتد.


احراز عدم صلاحیت بجای احراز صلاحیت تخلف است

هاشمی در پاسخ به این پرسش که « شاید اگر زنانی از طیف های مختلف بتوانند در این انتخابات حضور پیدا کنند و حتی مردانی از طیف مختلف و لیست افراد محدود و مخصوص نباشد ، نگاه مردم متفاوت شود، اگر تمام طیف ها بتوانند در انتخابات شرکت کنند شاید این  احساس ایجاد شود که به میان کشیدن مبحث حضور زنان در جایگاه نامزد ریاست جمهوری نیز  یک توپ انتخاباتی نیست . چه قدر این محتمل است؟ » گفت: این خیلی محتمل نیست. این را بخاطر سوابقی می گویم که تا الان دیده ام. مگر اتفاقی در آینده رخ دهد. شما همین انتخابات اخیر مجلس را ببینید. رد صلاحیت ها وحشتناک بود. خیلی از زنان و مردانی که در مجلس قبلی بودند و هیچ خطایی جز نقد سیستم و مطالبه حقوق مردم نداشتند رد صلاحیت شدند. چه برسد این فرد بخواهد در موضع رییس جمهور قرار بگیرند. با این روند فعلی و بخصوص عملکردی  که شورای نگهبان ( بویژه در این اواخر انجام داشته  ) بعید می دانم. مثلا  شورای نگهبان چند دوره است که دنبال احراز صلاحیت است به جای احراز عدم صلاحیت. این دو از نظر حقوقی بسیار متفاوت هستند. اگر به قانون اساسی برگردیم، نگاه خودی و غیر خودی را برداریم، اگر فراجناحی به موضوع نگاه کنیم، تا هرکس شرایط مدیریتی و ویژگی های خاص کاندیداتوری را دارد کاندیدا شود، بله محتمل است. اما ما نشانه ای ندیدیم که امید چنین چیزی را داشته باشیم. حتی هر چه پیش آمدیم شرایط بسته تر  شده است. احتمالش از نظر من ضعیف است.


طرح مجلس در خصوص اختیارات شورای نگهبان خطاست

فائزه هاشمی  اشاره کرد : متاسفانه مجلس طرحی را برای اصلاح آیین نامه ریاست جمهوری در دست دارد که اختیارات فراقانونی شورای نگهبان را چند برابر می کند. آن طرح ایرادات اساسی دارد. یک بند نشان می دهد که نگاهی به ریاست جمهوری زنان ندارند.  اگر به تصویب برسد، یا حتی اگر بخش هایی از آن به تصویب برسد، فاجعه است و کار را سخت و سخت تر می کند. در آن طرح معافیت دائم از سربازی یا داشتن کارت پایان خدمت، یکی از مفاد است. از آن جهت که آنجا نوشته نشده است برای مردان، یعنی زنان هم باید کارت پایان خدمت داشته باشند که طبیعتا ندارند و یعنی در این قانون به آنها فکر نشده است. یک بند دیگر و خطرناک هم داشت که کلا شرکت زنان را بلغی می کند.

مگر الان روحانی خیلی کارآمد است ؟

فائزه هاشمی ، در پاسخ به این پرسش که « زنانی که به عنوان نماینده زنان به مجلس راه یافتند با تمام تلاش ها نتوانستند لوایح حمایتی از جامعه زنان را به نتیجه برسانند و لایحه ها  پشت درهای بسته گیر کرد. با این شرایط  اگر زنی بتواند هفت خوان رستم را رد کند و رییس جمهور شود، می تواند  کارآمد باشد؟ » گفت: این ربطی به زن یا مرد بودن رییس جمهور ندارد. مگر الان روحانی خیلی کارآمد است؟ کارآمد بودن یک زن در جایگاه رئیس جمهوری آنهم در کشور ایران با شرایط سیاسی و اجتماعی نکته ای در مرحله دوم اهمیت این مبحث مطرح شده است . باز تاکید می کنم که اصل ماجرا در حال حاضر این است که یک زن را به عنوان نامزد ریاست جمهوری تایید کنند در  خصوص مراحل بعدی باید در ادامه تصمیم گرفت .

مجلس بی اثر، دولت بی اثر، شورای شهر بی اثر

فائزه هاشمی تاکید داشت : طیفی از جامعه در انتخابات مجلس  رای نداد چون دید نمایندگان مجلس با تمام تلاشی که داشتند کاملا بی اثر بودند. اما باید توجه کنیم که نماینده مجلس ، یک نفر است و تصمیمات مجلس با رای است. نمایندگان اصلاح طلب اکثریت نبودند. حتی برخی از مردان اصلاح طلب در تصمیمات زنان همپای زنان نبودند. نباید فعالیت زنان مجلس دهم را زیر سوال برد. حداقل من آگاهم که آنها چه کارهایی کردند. معتقدم خیلی بیشتر از دوره ما کار کردند. اما نتیجه آن چیزی است که می گویم. مجلس بی اثر، دولت بی اثر، شورای شهر بی اثر که هیچ کدام از انتظارات را ایجاد نکرد. بنابراین مرد و زن ندارد. زن یا مرد در مجلس یا دولت باشد بی اثر است. همینی است که است. البته اگر شرایط همین بماند. اگر شرایط تغییر کند و سیاست های داخلی و خارجی ما، سطح مدیریت ما تغییر کند، هر گزینه ای می تواند نتایج دیگری بدهد.


دولت نمی تواند کرونا را به گردن مردم بیاندازد

هاشمی در پاسخ به این پرسش که « موضوع دیگر، موضوع کرونا است. مردم نیاز داشتند که در بخش معیشت در این دوره یاری شوند. نیاز داشتند دولت و حاکمیت در بخش کار آنها را یاری کنند. به نظر می رسد با توجه به مبلغی که از صندوق توسعه ارزی خارج شده است، مردم می توانستند حمایت شوند. ولی حمایت ها چشم گیر نبود. شما این حمایت ها را چگونه دیدید؟ » گفت: برخی می گویند پولی در صندوق توسعه ارزی  نمانده است. امیدواریم که مانده باشد. بهر حال این سوال را هم دو بخش می کنم. یکی مسئله حمایت های دولت و حاکمیت است. یکی قواعد و پروتکل های بهداشتی است که در رابطه با آن حرف می زنند. آنچه باید رعایت شود تا کرونا شیوع بیشتری پیدا نکند. اشتباه دولت در رعایت پروتکل های بهداشتی این است که توپ را در زمین مردم می اندازد. ما می بینیم که آقای خامنه ای ( رهبری ) خودش پروتکل ها را کاملا رعایت می کند. اینجا خوب عمل کرده است. برای جان انسان ها ارزش قائل است. اما دولت مدام می گوید مردم رعایت نمی کنند، مردم به سفر می روند و مردم و مردم.

بسیج و پلیس کجا هستند و چرا جریمه و کنترل نمی کنند؟

فائزه هاشمی تاکید داشت : خب ما به عنوان دولت چکاره ایم؟ مردم اینجا می توانند خیلی آزاده هر کاری بکنند. جای دیگر ما می توانیم تاکید کنیم به فرزندانمان که حجاب داشته باشید، پارتی نروید ، زنان وارد استادیوم نشوید  ... چطور آنجا می توانیم مردم را مجبور کنیم به سیاست هایمان تمکین کنند، اینجا نمی توانیم؟ مامور کم نداریم. اگر لازم باشد نیروهایی مراقب باشند تا پروتکل ها انجام شود کمبود مامور نداریم. بسیج هست، پلیس هست.  مثلا شنیده ام در کشورهای اروپایی جریمه معین شده است. اگر فردی به خیابان بیاید و ماسک نزند، بسته به فاکتورهای مختلف، 100 یورو 200 یورو 300 یورو جریمه می شوند. یعنی کنترل می شود. اینطور نیست که هر کسی هر کاری خواست بکند و بگویند مردم رعایت نکردند. دولت باید برای این پروتکل های بهداشتی ضمانت اجرا بگذارد، سپس دولت تمام تلاش خود را بکند تا پروتکل ها اجرا شوند. با ماموران مختلف مثل سپاه ، ارتش، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و ... اجرا ضمانت شود. ما مامور کم نداریم.

رفت و آمد به خانه ها رصد شود

فائزه هاشمی  افزود: چرا باید اجازه داده شود که مجلس ختم گرفته شود. یا مجلس عروسی گرفته شود. حتی در خانه هایشان. به نظر من لازم است کنترل  بالا باشد که تردد زیاد رفت و آمد به خانه ها هم رصد شود. اینها همه برنامه ریزی و مدیریت می خواهد و به نظر بنده همه مورد اعتنا هستند. متاسفانه این کار انجام نشده است و مدام گفته می شود مردم چرا عمل نمی کنند.
هاشمی اشاره کرد: موضوع دیگر دوگانه های آقای روحانی است. درست است که همه چیز باید باهم باشد، اما شما هم باید به عنوان دولت مدیریت کنید. نقش رییس جمهور باید معلوم، پررنگ و تعیین کننده باشد. نباید بسپاریم به مردم.


گفتند مهلت وام دادیم و نداده بودند

فائزه هاشمی گفت: نکته دوم، حمایت از مردم است. چند بار سخنرانی دولتی ها ( آقای نمکی یا سخنگویشان را) شنیدم. آنها گفتند که از یک میلیارد یوروی صندوق ذخیره ارزی یک سوم آن را دریافت کردند. بعد هم نشنیدم چیزی بیشتر داده شده باشد. باز هم آن را مقایسه می کنیم با کشورهای دیگر. در رابطه با ایتالیا خبر دارم که دولت ایتالیا از 600 یورو تا 1200 یورو به همه داده است . دولت ایتالیا این حمایت را انجام داده است تا آنها مجبور نباشند خیلی از کارها را  انجام دهند که مشکلاتی در خصوص کرونا ایجاد شود. نقد به جز حمایت های مستقیم هم هست. مثلا شنیدیم که به صاحبان صنایع مهلت وام دادند یا گفتند که دادیم، بعد ما شنیدیم که افراد اظهار کردند مهلتی در کار نبود و  مجبور شدیم پرداخت کنیم.

چرا زندانیان سیاسی  که خطری برای جامعه ندارند الان در زندان هستند؟

فائزه هاشمی گفت : چه دلیلی دارد که زندانیان سیاسی که خطری برای جامعه ندارند الآن در زندان ها باشند. البته این اقدام را قوه قضائیه و نیروهای امنیتی باید انجام دهند. ربطی به دولت ندارد.  اینها سیاست های درستی نیست و ضروری نیست که امروز باشد. خیلی کارها را که ضرر ندارد و سلامت جامعه را تهدید نمی کند را می توان متوقف کرد. بعد از کرونا که اوضاع سلامت جامعه جمع و جور شد، دوباره به زندان ببرند. این ها سیاست هایی است که باید اعمال شود و متاسفانه اگر هم هست زیاد پررنگ نیست. این اتفاقات می افتد و کنترل ها انجام نمی گیرد و تدبیر ها صورت  نمی گیرد و در ادامه  از موج اول، دوم، سوم، سونامی و ... مرتبا می گویند. این موج ها نشان دهنده سومدیریت است.


خطر مدیرانی که سیاستشان مرغی است که یک پا دارد

وی در پاسخ به این سوال که « دانش بالایی نمی خواهد که بفهمیم این سومدیریت ها به مشکلات بحرانی اقتصادی و نابودی معیشت مردم و در نهایت  اعتراضات ختم می شود. آیا سیاستمداران ما  این دانش را ندارند؟ » گفت :  متاسفانه خیلی از مسائل کشور را با سیاست مرغ یک پا دارد مدیریت می کنند. گمان می کنند اگر به حرف کسانی که کارشناس هستند یا جامعه علمی کشور گوش کنند، به این مفهوم است که از مواضع خودشان کوتاه آمده باشند.

روحانی می توانست رفتار بهتری در برابر جامعه داشته باشد

فائزه هاشمی در پاسخ به این پرسش که « اغلب دوره دوم ریاست جمهوری هر رئیس جمهوری لبریز از نقد به او است و البته ضعف مدیریتی همان رئیس جمهور. در دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی چه عملکردی از وی در چشم مردم برجسته و پررنگ نمایان شد که به این حد از یاس تاریخی در بین مردم رسیده ایم و اصلا در ایجاد این یاس و ناامیدی ، چقدر خود آقای روحانی موثر است؟ » گفت: دور دوم آقای روحانی با دور اول او خیلی متفاوت بود. روسای جمهور در دور دوم نیازی به رای مردم ندارند. این فرضی عمومی است و خاصه آقای روحانی نیست. شاید به این دلیل رفتارهای روسای جمهور با شعارهایی که دادند زاویه پیدا می کند. شاید آقای روحانی اینطور فکر کرده است که بهتر است آینده خود را در این نظام و حاکمیت بیمه کند. او می پندارد که حرفی نزند که کسی خوشش نیاید. نمی خواهد سرنوشت دیگر رئیس جمهور ها را پیدا کند که کنار گذاشته شود. زیرا معلوم نیست بعد از انتخابات چه پیش می آید. جدا از این باید بپذیریم که همه چیز دست آقای روحانی نبود. به هر حال بخش هایی در نظام موانعی برای رییس جمهور و اصلاح طلب ها ایجاد می کنند. این را هم بپذیریم که بحران ها در دوره دوم خیلی زیاد بود. اتفاقاتی افتاد خارج از اختیارات آقای روحانی بود. اما آقای روحانی می توانست با رفتارهایش، با حرف هایی که می زند و آرامشی که می توانست به جامعه بدهد، می توانست موثر باشد.

لبخند های روحانی و ظریف می توانست نباشد

فائزه هاشمی تاکید داشت  : آقای روحانی می توانست با خود بگوید که من نتوانستم آن کارهایی را که گفتم بکنم اما می توانم برای مردم ( حداقل با صحبتهایم) آرامش ایجاد کنم، نه اینکه حرف هایی بزنم که لج جامعه را در بیاورم. ما خیلی دیدیم که آقای روحانی حرف هایی زد که جامعه را لجوج می کرد.  آقای روحانی ، دراین شرایط ، شما کاری نمی توانی بکنی، قبول، درک می کنیم ، می توانی  با حرف نزدن به ما آزار نرسانی؟ این لبخندهای آقای روحانی و ظریف، وقتی به مشکلات و مسائلی که اتفاق می افتد نگاه می کنیم، جامعه را عصبی می کند. بالاخره مدیریت بحران یک هنر است و اصلاح طلبان موجود ما کم تر از این هنر برخوردارند. یا حداقل کمتر نشان داده اند که از این هنر برخوردارند. اینکه چه قدر شفاف و چطور و صادقانه با مردم حرف بزنیم را نمی دانند. اینکه با رفتارتان نشان بدهید که مشکلات را درک کرده اید. این موارد می توانست مشکلات آقای روحانی را کمتر کند. شاید مشکلات باقی می ماندند اما مردم می توانستند او را و او می توانست مردم را درک کند. این درک متقابل می توانست سبب شود این حد از رنج و لجبازی در مردم ایجاد نشود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟