فوت ۱۱۳ نفر در تهران در ۲۴ساعت گذشته/ ۵۰ درصد فوتی‌های کرونا متعلق به تهران است

کرونا / به گزارش رکنا، در همین رابطه ناهید خداکرمی، عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی و رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت کنونی پایتخت در حوزه مقابله با کرونا، اظهار داشت: کرونا، هیچ گاه در طول 7ماهه گذشته از اوج نیفتاده بود که حال از اوج‌گیری مجدد آن صحبت کنیم. در واقع، ما همان اوج‌ اول این بیمارى و پیک سوم آن‌ را شاهد هستیم که از ابتدای شیوع در کشور، موفق به کنترل گسترش آن نشدیم.متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 113 تهرانی بر اثر کرونا جان‌باخته‌اند. به صورت کلی 50 درصد فوتی‌های کرونا متعلق به تهران است.

در حال حاضر 12 هزار 600 نفر در تهران جان باخته‌اند.

اگر مقایسه‌ای میان وضعیت اپیدمی کرونا در کشورهایی مثل، کره یا ایتالیا با کشورمان داشته باشیم، باید گفت که این کشورها به رغم شیوع و درگیری با اپیدمی، تنها یک پیک داشته‌اند و بیماری در این جوامع، تحت کنترل درآمده است. ولی شاید، ما یکی از معدود کشورهایی باشیم که شاهد پیک سوم اپیدمی کرونا هستیم.

ما در آغاز پیک سوم قرار داریم و وضعیت ورودی بیمارستان‌ها در شهر تهران، اصلا خوب نیست. با اینکه، بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی هم به صف پذیرش بیماران کرونایی پیوسته‌ و واقعا به کمک مردم آمده‌اند، اما همچنان شاهد مشکلات جدی در این حوزه هستیم. به این دلیل که سرعت افزایش ابتلای افراد، نسبت به تخت‌های بخش‌های کرونایی مراکز درمانی بیشتر شده است.

شاید مجبور به استفاده از تخت‌های درمانی موقت شویم

به نظر می‌رسد که ممکن است، مجبور باشیم از تخت‌های موقت در بیمارستان‌های دولتی استفاده کنیم. چرا که همه مردم هم از پس هزینه‌های سنگین بخش خصوصی برنمی‌آیند و ضمن اینکه، الان مراکز درمانی ما، فشارهای مضاعفی را تحمل می‌کنند. از یک سو با تعداد بالای مراجعین مواجهند که نمی‌توانند به پذیرش این شهروندان، نه بگویند و از سوی دیگر با کمبود امکانات و تخت‌های ویژه بیمارستانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شمار جان باختگان کرونایی در تهران به بیش از100 شهروند در روز رسیده

ما در حال حاضر به رغم اینکه مثلا در ابتدای ماه محرم به میزان مرگ و میر روزانه 42 نفر در روز هم رسیده بودیم، متاسفانه اکنون این رقم به جان باختن بیش از 100شهروند در روز رسیده و این آمار علامت خوبی نیست.

متاسفانه، تکیه بر احساسات و عمل کردن هیجانی در برگزاری مراسم مختلف، این تبعات را به وجود آورده و من به عنوان نماینده مردم، خواهش دارم که با توجه به در پیش بودن ایام اربعین حسینی، شهروندان از برگزاری مراسم عزادارى، بخصوص در اماکن سربسته خودداری کنند.

چرا که شاید ما ناخواسته، عامل ابتلای فردی به بیماری یا خدای ناکرده، جان باختن او باشیم. یا اینکه خودمان در معرض بیماری یا مرگ قرار بگیریم و بنابراین، همه موظف هستیم تا از یکدیگر مراقبت کرده و در منازل خود یا فضای باز به امام حسین(ع) متوسل شویم تا شر این بیماری از سر بشر برداشته شود. شرایط، بسیار نامساعدی بوده و متاسفانه، عدم توجه به هشدارهای اپیدمیولوژیست‌ها این وضعیت را پدید آورده است.

مرکز و جنوب پایتخت، درگیری بیشتری با اپیدمی کرونا دارند

در شروع اوج بیماری، شرق تهران درگیری بیشتری با اپیدمی کرونا داشت و در حال حاضر با وجود درگیری همه نقاط پایتخت، بیشتر مرکز و جنوب شهر با وضعیت حاد شیوع بیماری روبرو هستند.

مراکز درمانی دولتی و خصوصی با فشارهای اقتصادی جدی مواجه هستند

از جانب دیگر هم با مشکلات اقتصادی جدی مراکز درمانی مواجه هستیم. به عنوان نمونه، هم مراکز خصوصی و هم مراکز دولتی با فشارهای اقتصادی جدی به دلیل تفاوت فاحش و عدم همسانی تعرفه‌های درمانی با واقعیات تورمی کشور روبرو شده‌اند.

حال، بار بخش دولتی بر دوش وزارت بهداشت قرار دارد که این وزارتخانه نیز، تحت شرایط بسیار سخت در تلاش است که نیازهای عدیده بیماران کرونایی را تهیه و تدارک کند. در عین حال، بخش خصوصی با تفاوت زیاد تورم و تعرفه‌های ناچیز بخش درمان با مشکلات دوچندان روبرو بوده و از سویی هم نمی‌توانند، پاسخگوی نیازهاى مردم نباشند یا اقدام به تعطیلی مراکز خود کنند.

بحث دیگر، وضعیت کرونا در تهران از لحاظ تعداد است. ما اکنون در حال نزدیک شدن به آمار ۱۲۳۰۰ جان باخته کرونایی در پایتخت در این 7 ماه هستیم و این اعداد، نشانگر جان‌های از دست رفته‌ایست که خانواده‌های این افراد درگیر سوگ هستند. ابعاد روحی و روانی این مسئله درآینده خود را نشان خواهد داد و به همین دلیل است که به عنوان رئیس کمیته سلامت شورا، بسیار نگران آینده هستم.

بیش از این نمی‌توان به شکل روزمره تصمیم گرفت

ما اگر نتوانیم، آینده را با این وضعیت، ترسیم کنیم که اقتصاد، مراکز آموزشی، مراکز درمانی و سایر ارکان جامعه در شرایط اپیدمی چه خواهند کرد، دچار مشکلات جدی خواهیم شد. بیش از این نمی‌توان، روزمره تصمیم گرفت و قطعا باید برای فردای کشور با بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری و همچنین، علوم اپیدمیولوژی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و سلامت عمومی چاره‌ای بیاندیشیم.

سرریز همه مشکلات کشور، خود را در تهران به عنوان پایتخت نشان می‌دهد و به همین دلیل است که همه سازمان‌ها باید دور یک میز نشسته و در حوزه بهداشت و سلامت به اجتهاد وزارت بهداشت تمکین شود.

ما کشوری هستیم که علاوه بر اپیدمی کرونا، فشار مضاعفی را از بابت روابط خارجی و تحریم‌ها تحمل می‌کنیم. شاید دیگر وقت آن رسیده که مقداری نرمش بیشتری در حوزه بین‌الملل در عین قاطعیت نشان داده و به منافع مردم، توجه بیشتری داشته باشیم.

شاید وقت آن باشد که در حوزه اجتماعی، از سختگیری‌ها و فشار بر جوانان و نوجوانان کاسته و با اعتماد به خانواده‌ها، بستری فراهم کنیم که دست کم، زخمی بر زخم‌های‌شان اضافه نشود. حاکمیت باید با برون سپاری وظایف خود به خانواده‌ها، آن‌ها را به حال خودشان بگذارد. اگر حاکمیت همچنان بخواهد کوچکترین رفتار مردم را هم کنترل کند و همه امور را در دست گرفته و از همه بدتر، تک تک افراد را کنترل کند، بى شک در شرایط اپیدمی، می‌تواند معضلات اجتماعی شدیدی را در آینده به وجود بیاورد.

ما شاهد هستیم که کشور، هر روز در حال غافلگیری بوده و این غافل‌گیری‌هایی که البته، گاها از سوی جامعه علمی نیز پیش‌بینی و مورد هشدار قرار گرفته و حاکمیت به آن توجهی نشان نداده، می‌تواند تبعات جدی به دنبال داشته باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟