کلانتری : احیا دریاچه ارومیه کاملا علمی بود / مدیران دولتی یک مانع برای ما بودند

به گزار ش خبرنگار رکنا، عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: از مجلس بابت لایحه هایی که برای تامین حق آبه تالاب ها تصویب کردیم ممنونیم. پیشتر وزارت نیرو خود را موظف نمی دانست که حق آبه به تالاب ها بدهد. تالاب ها فقط از سیلاب ها تغذیه می شدند. این لوایح تصویب شد و تا الان 38 تالاب را تفاهیم کرده ایم .

وی افزود: وزارت نیرو موظف است برای اینها حق آبه تخصیص دهد. اکنون وزارت نیرو همان وظیفه ای را در خصوص تالاب دارد که در خصوص آب شرب و کشاورزی داشت. زین پس اگر خشکسالی هم داشته باشیم، سازمان آب نمی تواند حق ابه تالاب ها را قطع کند. کاری که قبلا می شد.

کلانتری گفت: پیشتر احیای دریاچه به باران منوط بود. البته این باران بود ولی نمی گذاشتند آب به دریاچه برسد. نمونه آن دهه 80 است. تاکنون 11 هزار میلیارد برای دریاچه ارومیه هزینه شده است. کمتر از نیم درصد آن در بخش برنامه ریزی و نظارت هزینه شده است. این جای نقد دارد . و دلیل آن این است که نمایندگان مجلس قبل آمار متناقض می دادند.

رییس سازمان محیط زیست گفت: گفت: امسال آخرین سال عملیاتی طرح احیای دریاچه ارومیه است. عملیات مهندسی احیای دریاچه ارومیه در بهمن ماه به اتمام می رسد. این تنها پروژه ای در جهان است که موفق شده یک دریاچه مرده را بار دیگر زنده کند. در سال 1406 دریاچه ارومیه به سطح استاندارد خود خواهد رسید و اهداف تراز این دریاچه محقق می شود. بسیاری از صاحب نظران داخلی و خارجی در این طرح مشارکت کردند و در 6 ماه نخست بر روی این پروژه به صورت 24 ساعته کار می شد. زمانی که متوجه شدیم هیچ شرکت مهندسی نمی تواند دریاچه را احیا کند دست به دامن دانشگاه ها شده و با محوریت دانشگاه شریف و 12 دانشگاه دیگر طرح احیا را آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: روند ما در احیای دریاچه ارومیه کاملا علمی بوده است و هر کجا که محاسبات اشتباه بود اصلاح شد برنامه ریزی ما برای توجیه مسئولین منطقه یک سال و نیم کار را به تعویق انداخت اما مردم به صورت کامل با ما همراهی کردند. مردم خودشان از نزدیک مسئله را درک کرده بودند. مدیران دولتی منطقه اما یک مانع برای ما بودند و مشکلات زیادی پیش روی ما ایجاد کردند . همین موانع سبب شد یک سال عقب بیفتیم. به کمک خدا و برنامه ریزی دقیق توانستیم به پیشرفت هایی دست یابیم. گروه های مردم نهاد در این راستا کمکی جدی به ما کردند. همچنین دانشگاه تبریز و ارومیه و تهران کارهای علمی را انجام داده و همواره یار و یاور ما بودند. بودجه لازم برای پایان دادن طرح تامین شده است. 1000 میلیارد تومان تاکنون تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرارگاه خاتم الانبیا در این راستا با حفر دو کانال 34 و 36 کیلومتری کمک بسزایی در این پروژه داشته است. مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه در اطراف دریاچه شکل گرفته است و از سال آینده جایگزین ستاد احیای دریاچه ارومیه می شود.

کلانتری با اشاره به تاثیر تحریم ها در روند احیای دریاچه ارومیه گفت: تحریم ها باعث شد درآمد کشور زیر و رو شود اما با وجود کاهش درآمدهای نفتی رئیس جمهوری نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز برای احیای دریاچه تاکید داشت همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز همکاری خوبی با ستاد داشت از این رو سبب شد که عملیات سازه ای احیا متوقف نشود.  

وی ادامه داد: با توجه به تبخیر بالای آب در دریاچه ارومیه اگر اقدامات احیاء و تثبیت صورت نمی گرفت گرد و غبارهای نمکی شهر تبریز را فرا می گرفت به طوری که در سال ۹۴ بخش زیادی از مردم این شهر دچار فشار خون بالا شدند بنابراین قطعا ادامه این روند کار با اهمیتی بود که باید تحت هر شرایطی انجام می شد. دریاچه ارومیه حدود ۱۳ میلیارد تن نمک دارد یعنی به ازای هر انسان بر روی کره زمین دو تن نمک در دریاچه موجود است که اگر خشک می شد غبار نمکی مردم منطقه را آواره می کرد حتی طوری شده بود که زنبورهای عسل سال ۹۵ نتوانستند هیچ فعالیتی داشته باشند درحالی که اگر زنبور عسل در یک منطقه چند سال فعالیت نکند کشاورزی آن بخش از بین می رود.

کلانتری تاکید کرد: این مساله برای رئیس جمهوری روشن شده بود بنابراین تلاش کرد تا اعتبار ستاد احیا به هیچ عنوان کم نشود زیرا اگر دریاچه احیا نمی شد جا به جایی شهر تبریز بیش از صدها میلیارد تومان هزینه به همراه داشت.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 602296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟