90 درصد مراجعان زن به کلینیک های روانشناسی تجربه مصرف دخانیات و مخدر دارند

به گزارش خبرنگاراجتماعی رکنا، روند استفاده در ملا عام  زنان به مصرف ماری جوانا و سیگار در کشور، نسبت به دهه ی قبل بیشتر شده است. آیا زنان مصرف کنندگانی پنهان بودند و امروز ظهور کرده اند؟ یا مصرف ماری جوانا و مواد دخانی در میان آنها بیشتر شده است؟ تا چه میزان این افزایش مصرف تنش زا خواهد بود؟ دکتر رکسانا ساسان نژاد، روانشناس، در این رابطه با رکنا گفت و گو کرد.
 

روند رشد مصرف مواد مخدر طبیعی نیست

ساسان نژاد گفت: روند رشد مصرف مواد مخدر طبیعی نیست. مراجعین ما از سنین خیلی پایین با موادمخدر بویژه ماری جوانا آشنا هستند. حداقل 90 درصد آنها  انواع ماری جوانا را تجربه کرده اند. بویژه درباره خانم ها این موضوع نگران کننده تر است. آنهایی که قرار است وظایف فرزندآوری و فرزندپروری را به دوش بکشند. این ممکن است از لحاظ عاطفی و فیزیولوزیک به خانواده هلا صدمه بزند.

 

90 درصد مراجعان زن دخانیات مصرف می کنند

این روانشناس گفت: ما آمار دقیقی از مصرف مواد مخدر در میان زنان نداریم. ولی مراجعین سنین نوجوانی به بالای مونث نشان از علائمی می دهند که نگران کننده است. تقریبا بیش از نود درصد دخانیات و مواد سبک استفاده می کند. این برای خانواده آنها تنش زا است. فرد در زمان مصرف اختلالاتی در سیستم شناختی را تجربه می کند که مناسبات آنها با دیگران من جمله اعضای خانواده تاثیر می گذارد. برای کسانی واقعیت لوث می شود، کسانی بسیار برونگرا می شوند. به این سبب مشکلات متعددی در روابط آنها پیش می آید.
 

همه کسانی که ماری جوانا مصرف می کنند وابسته هستند

وی در ادامه بیان کرد: دخترانی که ماری جوانا مصرف می کنند، من جمله برخی از مراجعان ما، معتقدند که هیچ اعتیادی به این مواد ندارند. اما آنها به این مواد وابسته هستند. وقتی یک زوج به ما مراجعه می کند، حداقل یکی از طرفین عنوان می کند که طرف او رفتار مناسبی در زمان مصرف ماری جوانا ندارد. در واقع ساختمان رفتاری او بهم می ریزد.


اطلاعات موثق در اختیار معتادان نوجوان بگذارید

ساسان نژاد گفت: برای اعتیاد باید کاری اصولی انجام شود. مصرف کننده ماری جوانا در جلسات حاضر می شود و از فواید این گیاه می گوید. منبع او سایت های غیرموثق هستند. ما تحقیقات واقعی را در اختیار آنها قرار می دهیم. آنها متوجه می شوند که ماری جوانا یا موادی که از فواید آن گفت و گو می کنند، مضر است و آنها خود را توجیه می کنند. در واقع باید نوجوانان بدانند که چه عوارضی بر آنها به سبب مصرف ماری جوانا عارض می شود.

 برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 601062 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟