پیرهادی : مسکن را از حوزه سرمایه گذاری خارج می کنیم / مشکل مسکن حل نشود دچار بحران اجتماعی می شویم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گرانی مسکن باعث شد که بسیاری از شهرنشینان پایتخت به حاشیه ها رانده شوند. جایی که پر  از آسیب های اجتماعی است. آیا این دستور می تواند کاهش قیمت را در پی داشته باشد؟ چرا این کالای شاخص که تاثیر به سزایی روی قیمت کالاهای اساسی دارد در سال جدید و طی 3ماه افزایش بیش از 30درصدی داشته است؟

محسن پیرهادی / عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم

در بعضی قوانین راه فرار وجود دارد

محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: ما هنوز نتوانسته ایم قوانین را جامع و مانع کنیم. در بعضی از قوانین راه فرار وجود دارد و برای تخلف سد ایجاد نمی کند. به عنوان مثال تثبیت و تغییر کاربری ها یکی مدهاست و روزنه ای است برای تصمیم گیری هایی که منافع ملی (نه منافع شخص) را تامین کند. در این صورت باید کارگروهی تشکیل شود تا منافع اکثریت تامین شده و فرار قانونی باشد.

مسکن تجارتی پرمنفعت

محسن پیرهادی با بیان این که باید قانون را درست کنیم، افزود: باید راه افرادی را سد کنیم که منافع عمومی را مختل می کنند. ضمن آن که باید به تثبیت و تغییر کاربری ها، قوانین کمیسیون ماده 100 دقیق تر نگاه کرد. طرح های جامع و تفصیلی شهرهای بزرگ و طرح های هادی در روستاها ثابت و دقیق باشد تا تخلفات ساخت و ساز کاهش یابد.

مسکن از حالت تجازی سازی خارج شود

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به این که پدیده مسکن تجارتی با منفعت بالاست، گفت: مسکن یکی از سرمایه گذاری هایی است که در دهه های گذشته نیز دغدغه ایرانی ها بوده است. مسکن را باید از حالت سرمایه گذاری، تجاری سازی و سودآوری بی حد و حصر خارج کنیم. در ماه گذشته با افزایش قیمت مسکن، زمین و اجاره بها روبرو هستیم. این به تحریم و نقدینگی و مسائل اینچنینی هم برنمی گردد چرا که مصالح، زمین، ابزار، نیروی انسانی و... همه در داخلی وجود دارد و کاملا ایرانی است.

با 100سال کار هم به پای فعالان حوزه مسکن نمی رسیم

وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر چرا در بازار مسکن دچار بحران شده ایم ؟ تاکید کرد: افرادی با حداقل زحمت بیشترین منفعت را می برند. اگر کسی که کشاورز، تولید کننده، خدماتی، صنعتگر و... 100سال هم کار کند، به اندازه کسی که 10سال در حوزه مسکن بوده سود نمی برد. این رویه و نسبت باید تغییر کند و سود به سمت تولید، اشتغال، صنعت و کشاورزی برود، نه این که سرمایه ها در مسکن انباشته شود و سودهای نجومی نصیب فعالان این حوزه کند. اگر بازار مسکن کمرنگ شود تخلفات ساخت و ساز هم کاهش می یابد. در حال حاضر فعالان حوزه مسکن تخلف می کنند چون می دانند چند برابر آن را به دست می آورند.

ناامیدی جوانان با افزایش قیمت مسکن

محسن پیرهادی با بیان این که مطالبات عمومی مردم در این حوزه وجود دارد، افزود: اگر مسئله و مشکل مسکن را حل نکنیم دچار بحران اجتماعی خواهیم شد. اگر عرضه و تقاضا در بازار مسکن نسبتی با دارایی و قدرت خرید مردم نداشته باشد بحران اجتماعی به وجود می آید. این روزها به واسطه افزایش قیمت مسکن دچار یاس و ناامیدی شده اند. جوانی که حداقل حقوقی می گیرد وقتی افزایش قیمت ها و گذشته را می بیند، هیچ آینده ای برای خود متصور نمی شود. به عنوان نماینده مجلس امیدواریم این مشکل را حل برای جوانان حل کنیم. هر چند که این گرفتاری انباشت شده از دوره های گذشته حتی قبل از انقلاب است. از دوره های گذشته مسکن پروژه سودآوری بوده و بهم زدن این معادله کار بسیار سختی است. اما باید این این مسئله اجتماعی را حل نکنیم وگرنه از بین می رویم و دچار بحران اجتماعی می شویم. بانک ها، سازمان های ذیربط، مجلس و... باید دست به دست هم بدهند تا تهیه مسکن برای مردم آسان تر کنیم. مسکن به یک معضل لاینحل برای بعضی از مردم تبدیل شده است.

سبک زندگی پولدارها آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد

محسن پیرهادی با اشاره مجدد به ناامید و یاسی که در جامعه ایجاد شده، تاکید کرد: افراد معدودی که در این حوزه فعال هستند و دارایی های نجومی پیدا کنند و فاصله طبقاتی افزایش می دهد. تغییر سبک زندگی آنها معضلات و آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد. فردی که دارایی کمی داشته به واسطه یکی دو اقدام اقتصادی به دارایی آنچنانی دست می یابد، علاوه بر ایجاد آسیب برای خانواده خود، استانداردهای سبک زندگی در جامعه را بهم می زنند. لذت جویی و رفاه این افراد تغییر پیدا می کنند. این سبک زندگی آنها با جامعه در تعارض است ولی آنها می خواهند بخشی از جامعه را به خدمت خود درآورند. بخشی نیز دچار ناامیدی می شود و تعادل در جامعه بهم می خورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 577238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟