درآمدها با ریال است و قیمت ها به دلار / نیاز فوری تشکیل  "ستاد ملی مبارزه با گرانی "

گرانی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گرانی ها خواب راحت را از چشمان مردم ایران ربوده است. اختلاس ها، احتکارها، گرانفروشی و... نیز به گرانی های بازار دامن زده است. در این میان اما هیچ ارگان وسازمانی نیست که بتواند جلوی این گرانی ها قد علم کند. به نظر می رسد در کنار تلاش های دولت در ستاد ملی مبارزه با کرونا و مهار این بیماری ، باید یک ستاد ملی مبارزه با گرانی هم برقرار شود زیرا فقر مالی که هر روز بیشتر می شود و تعداد بیشتری از مردم ایران را در باتلاق خود غرق می کند حتی خطرناک تر از کرونا است.

از روند بالا رفتن قیمت ها وحشت می کنم

سیده فاطمه مقیمی،  عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران ، دانشجوی PHDتخصصی کارآفرینی بین‌الملل در مورد گرانی ها و نحوه مدیریتی که می توان برای این شرایط از سوی مسئولان مشاهده کرد به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: مدیریت اقتصاد کلان کشور  دست شهروندان  نیست ، به عنوان یک شهروند از این نرخ ها و بالا رفتن قیمت ها وحشت می کنم.

حذف یک کلمه از ستاد ملی مبارزه با کرونا

سیده فاطمه مقیمی تاکید کرد: یک کلمه از "ستاد ملی مبارزه با کرونا" باید را عوض کنند و کرونا را به گرانی تبدیل کنند و "ستاد ملی مبارزه با گرانی" تشکیل شود. زمانی با محتکران و گرانفروشان را توبیخ می کردند. شاید جدیدت این نوع برخورد در جامعه جایگاه خودش را از دست داده است. علیرغم این که قیمت نهایی و تولید یک کالا تعریف می شود ولی متاسفانه شاهد گرانی هستیم.

درآمد به ریال و هزینه به دلار

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران قصد بنده از بیان این حرف این نیست که به موارد لوکس و خریدهای لوکس اشاره کنم بلکه می خواهم گوشه از وضعیت بازار را بیان داشته باشم  افزود: جایی می خواستم خرید کنم دقیقا قیمت را به دلار گفت و بعد در ماشین حساب به قیمت روز دلار قیمت را به تومان اعلام کرد. در حال حاضر درآمد ما به ریال و خریدمان به دلار است.

نظارت ستاد تنظیم بازار کجاست؟

سیده فاطمه مقیمی گفت: نان بربری را با دلار نمی خریم اما هیچ نظارتی بر آن نیست نان بربری هزار و 500تومانی به فروش می رسد در حالی که 5هزار تومانی هم هست. من به عنوان یک شهروند می خواهم بدانم آیا در کیفیت آرد تفاوتی وجود دارد؟ چرا باید این تفاوت آرد وجود داشته باشد؟ مگر نظارت ستاد تنظیم بازار وجود ندارد؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش هایی به نام تنظیم بازار، بازرسی و نظارت دارد. نظارتی برای تامین نیازهای حداقلی و پایه ای که رضایتمندی جامعه را در پی دارد وجود ندارد. به عنوان مثال بعضی ها بنر"گوشت به قیمت کشتارگاه" را به مغازه های خود زده اند. ولی آنقدر در دنده، گوشت و چربی گوشت می زند که 98تومانی قیمت کشتارگاه برای مشتری 130-140 هزارتومان آب می خورد. کسی مسئولیت نظارت بر این را ندارد؟

حذف حقوق شهروندی از قیمت گذاری ها

سیده فاطمه مقیمی با اشاره وضعیت قیمت ها در مناطق مختلف شهر گفت: قیمت عرضه هر کالا به منطقه شهری (پایین شهر، بالای شهر یا مرکز شهر) تفاوت می کند.آیا سهم ما از زندگی در کشور بر پایه منطقه و محله ای است ؟  باید یک ستاد ملی نظارت و مبارزه با گرانی و تفاوت های قیمت  شکل بگیرد تا حداقل حقوق شهروندی یک فرد رعایت شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 575604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟